Artiklar från 2008 – till idag
De har koreograferat för vår tids stora popstjärnor, varumärken och arenor. Nu skapar Emma Portner och Yoann Bourgeois varsitt nytt dansverk i Göteborg. Världspremiär för dansdubbeln Vaults of heaven fredag 12 april.
Vårens dubbla världspremiär med GöteborgsOperans Danskompani involverar två populärkulturella fenomen: koreograferna Yoann Bourgeois och Emma Portner. De arbetar med artister som Pink och Harry Styles, framträder på unika arenor och anlitas av internationellt ledande varumärken. Med varsitt nytt verk i danskvällen Vaults of heaven förenas de kring naturkrafter och flödande kämpaglöd.
Kanadensiska Emma Portner är just nu ett av de mest omtalade namnen inom dansvärlden. På bara några år har hon gjort raketkarriär med koreografi för Netflix, Guggenheimmuseet, popstjärnor och danskompanier som norska Nationalbaletten. I en ”stjärnparad” på Dansens hus med ikonerna Mats Ek och Jirí Kylián var det Portners verk som hyllades mest. Hennes stil är ett synkroniserat flöde av rörelser som har förmåga att beröra på djupet.
– Forever, maybe slingrar sig genom portaler av förlust, glimtar av hopp, intima pseudo-rum och iscensatt tillgivenhet. Det hyllar landskapen som formar våra identiteter. Till musik av den unge amerikanske musikern "Dijon" speglas influenser av koreografers gör-det-själv-anda. Koreografin strävar efter att väcka albumets beståndsdelar: förvrängda röster, gräsfläckar, sensommarens fuktiga hetta och överkonsumtionens töcken när natten glider iväg mot tre på morgonen. Även om det kan paradera som ett explosivt slag mot det ytliga, är verket en långsam dans med livets djupa komplexiteter. En kollektiv utforskning av livets stora mysterier och ett handskrivet kärleksbrev till det obesvarade, säger Emma Portner.
Koreografen och akrobaten Yoann Bourgeois fascineras av fysik, naturkrafter och upplevelsen av svindel, vilken han anser återspeglar civilisationens omvälvningar. Ofta använder han sig av nyuppfunna fysiska anordningar för att skapa sin danspoesi. På GöteborgsOperans scener har han tidigare gjort Hurricane, Fugue/Trampolineoch Our music.
I Hurricane använde Bourgeois ett snurrande golv för att förstärka krafter som gravitation och centrifugalkraft. Rörelsespråket i nya We loved each other so much är en hybrid av cirkus, kampsport och dans. Men uttrycken existerar inte bara bredvid varandra. Yoann Bourgeois strävar efter ”juxtaposition”: genom att placera idéer, bilder, rörelser bredvid varandra betonas kontraster eller likheter och möjliggör en spänning eller förstärkning av teman och idéer.
– I det här verket finns ingen berättelse, inget narrativ. Det handlar bara om livsviktig rörelse. Om livets intensitet i sin allra renaste form. En desperat vitalitet, säger Yoann Bourgeois.
Världspremiär fredag 12 april kl. 19.00. Danskvällen Vaults of heaven består av de båda verken We loved each other so much av Yoann Bourgeois och Forever, maybe av Emma Portner.
ÖPPEN REPETITION: 8 april, kl. 18.15, Stora scenen. Danskompaniet repeterar med Yoann Bourgeois. Fri entré med biljett. Begränsat antal platser.
TEAM OCH MEDVERKANDE: We loved each other so much Team: Koreografi, kostymdesign: Yoann Bourgeois Assisterande koreograf: Marie Bourgeois, Winston Reynolds Musik: Félix Lajkó, ur konserten És zenekara (1998): Játék 1, Vonósnégyes, Finálé Scenografi: Yoann Bourgeois, Goury Ljusdesign: David Stokholm Medverkande: GöteborgsOperans Danskompani
Forever, maybe Team: Koreografi: Emma Portner Musik: Dijon, inkl. musik ur "Absolutely" av Dijon (kompositör, musiker och producent) Assisterande koreograf: Jeffery Duffy Kompositör, arrangemang, ljuddesign: Noah Rubin, Emma Portner Kostymdesign: Bregje van Balen Ljusdesign: Eric Chad Text: Emma Portner, Dijon Scenografi: Eric Chad, Emma Portner, Jeffery Duffy Medverkande: GöteborgsOperans Danskompani
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision