Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 

Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto Lennart Sjöberg

18 mar
2024

40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar

Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansare i Platée. Här delar hon med sig av den oväntade resans utmaningar och triumfer fram tills ridån går upp.

Tänk dig följande: Det har gått nära 40 år sedan du var solist i Kungliga Baletten. Du sitter med en kopp kaffe i köket, ute faller ett lätt sommarregn. Plötsligt surrar telefonen. Du tvekar att svara, numret är inte bekant. Något får dig att i sista sekund ändra dig.
”Hej, det är från GöteborgsOperan. Vill du vara med i en uppsättning på stora scenen i mars nästa år?”

Från skymning till stjärnljus

Vad svarar man på det? Min första tanke var att de sökte statister. Men icke. De sökte dansare. Det skulle dansas mycket. Men jag har ju inte har dansat professionellt sedan jag var 25!
”Jo vi vet och har koll på vad du kan prestera. Vi behöver åtta dansare med erfarenhet i olika åldrar. Du är inte äldst.”
Hepp, där försvann den ursäkten att man är för gammal. Men skulle jag våga…?
”Ja gärna, va’ kul”, hörde jag min mun säga i luren.

Tragikomisk satir över skönhetsideal

Den 16 mars var det alltså premiär för Platée. Vi är åtta handplockade dansare som har en viktig funktion genom hela föreställningen. Det unika är att vi även valts utifrån vår ålder. De yngsta är runt 30 år och de äldsta en bit över 70 år. Normalt slutar ju danskarriären före 40. Men här dansar alltså seniora solister sida vid sida med aktiva unga dansare.

Repetition på sal med alla dansare, Foto privat

Repetition på sal med alla dansare, Foto privat

Platée är en tragikomisk barockopera om skönhet, kärlek, åldrande och konsten att tro på sig själv. Operan hade premiär 1745 i Paris för att fira bröllopet mellan kronprins Ludvig och kronprinsessan Maria Teresa. Det sägs att bruden inte hade någon yttre skönhet.

Tre sekel senare matas vi av media om barn som använder dyra krämer och kosmetika, om nya fenomen som "grisch”, ”mob wife”, ”trad wife”, ”coquette” och ”corp-core", som trendar i sociala medier. Samtidigt sprider sig den psykiska ohälsan bland yngre medan ålderismen utestänger kompetenta människor från arbetslivet. Så ämnet kan inte vara mer aktuellt än nu.

I GöteborgsOperans uppsättning av Platée har regissören Andreas Kriegenburgs önskan varit att skapa ett melankoliskt mikrokosmos som ställer just ytlighet och arrogans mot inre skönhet och en åldrande människas poesi. Hans speciella blick för att skildra utsatta människor väcker empati.

I denna melankoliska, lätt surrealistiska uppsättning är Platée en excentrisk äldre kvinna. Hon lever ensam i ett förfallet orangeri i hörnet av en slottsträdgård, omgiven av sina egna minnen och spöken. I åldrandet får människan en ny skönhet där mer liv finns samlat än i en ung människas kropp. Platée tror på sig själv, och på sin förmåga att finna kärlek och närhet. Men det s k vackra, rika folket utnyttjar henne för sin eget nöjes skull.

Repetition med alla dansare inkl koreografen samt sångare i bakgrunden. Foto privat

Repetition med alla dansare inkl koreografen samt sångare i bakgrunden. Foto privat

Utmaningar att göra comeback som dansare

Till sin hjälp för att visualisera och gestalta detta har Kriegensburg valt en ung koreograf från Italien; Sofia Nappi, nyss fyllda 30 år. Det valet är vi dansare oändligt tacksamma för. För jösses vad roligt vi har haft. Och ont (i alla fall vi över 50). Varje dag i snart sju veckor har vi repeterat våra lite motsträviga kroppar för att ta till oss Sofias formspråk och koreografi. I vårt inre finns däremot inget motstånd, själarna spritter av dansglädje.

Sofia har genom improvisationer låtit oss utforska olika rörelsespråk, t ex hur en bläckfisk eller manet rör sig i vattnets motstånd, eller hur en ande påverkas av vinden. En annan favorit har varit att röra sig med huden täckt av Nutella eller honung. Sofia vill få oss att inte gestalta utan låta allt komma inifrån djupet av magen och spridas ut genom kroppens alla delar. I ett avsnitt har vi fått utgå från våra personligheter och själva bidra till koreografin.

Scen ur akt 2. Sofie Asplund och dansare Foto: Lennart Sjöberg 

Scen ur akt 2. Sofie Asplund och dansare Foto Lennart Sjöberg

En revansch för kroppens förmåga

Att få arbeta med en av Europas just nu mest spännande unga koreografer är en ynnest. Sofia har inte gjort skillnad på äldre och yngre dansare utan utmanat oss alla lika mycket, men alltid med förståelse och respekt för vem vi är. Att se henne själv röra sig går inte att beskriva, det måste upplevas. Vi har firat triumfer när våra rörelser börjat likna hennes något men framför allt fått det rätta uttrycket och känslan.

Det känns att även de yngre dansarna inspirerats och haft lika mycket ut av samarbetet. Vi har blivit till ett unisont team som hjälpt varandra genom fysiska och mentala utmaningar och umgåtts även utanför teatern. Som senior kan man t ex behöva lite mer tid för att få allt att sitta i både kroppen och knoppen.

Vi har även haft ovärderlig hjälp av Gustaf Jönsson, som biträdande regissör, av Felix Skalberg, en av dansarna som även är vår ”kapten”, av Anna Cederberg projektledare samt av teaterns naprapater och osteopater.

Repetitionerna fortsätter på scenen. Foto privat

Repetitionerna fortsätter på scenen. Foto privat

Det sitter i väggarna
För mig som mer eller mindre uppvuxen i det gamla och hårt slitna men ack så älskade operahuset i Stockholm, känns det märkligt att få arbeta i ett hypermodernt, rymligt, effektivt och välfungerande operahus. Det är lätt att se fördelarna i detta självgående ”samhälle” där alla flöden av produktioner, säkerhetsrutiner, APT-möten, kommunikation, transporter… fungerar smidigt. Allt är minutiöst planerat, organiserat, reglerat, schemalagt – och efterföljs! Vi får inte ens hoppa över en paus även när vi alla unisont vill det.

Detaljomsorgen gör att jag känner mig både omhändertagen och trygg. Men ibland också lite matt. Jag ser och förstår ju verkligen värdet, men funderar över vad det gör för spontanitet, flexibilitet och kreativ energi.

Ta bara en sådan sak som att det finns laktosfria snacks för kören att tugga på i Platée. Eller de självlysande snörena som visar vägen i mörkret bakom scenen och den luktfria scenröken. Hur många gånger har man inte snubblat på kulisstyngder i mörkret eller legat under ett täcke av tät bananoljerök och knappt kunnat andas? Allt var nog inte bättre förr. Men framför allt inser jag att allt inte sitter i väggarna, Ett operahus ska ge förutsättningarna men det är människorna som gör miljön så trygg, rolig, spännande och kreativ. Precis som på GöteborgsOperan.

Bakre raden fr v: Heléne Friberg, Ersin Arman Aycan, Kerstin Olsen, Barbro Hallgren, Bosse WesterlundFrämre raden fr v: Felix Skalberg, Vadim Nunez Belousov, Julie Dariosecq. Foto privat

Bakre raden fr v: Heléne Friberg, Ersin Arman Aycan, Kerstin Olsen, Barbro Hallgren, Bosse Westerholm. Främre raden fr v: Felix Skalberg, Vadim Nunez Belousov, Julie Dariosecq. Foto privat

En gång dansare, alltid dansare

När jag mot min vilja fick lägga tåskorna på hyllan alldeles för tidigt var min enda utväg att stänga dörren till dansen för att hitta mig själv i en ny kontext. Många år senare då jag fått tillfälle att jobba med dans, men i andra roller, har jag förvånats av att dansen inte alls lämnat min kropp. Martha Graham har rätt. Hon sa en gång; ”dansare dör två gånger, första gången när de slutar dansa, andra gången när…” Jag lever ännu!

Heléne Friberg, Foto: NH, Christina Nordwall

Heléne Friberg. Foto NH, Christina Nordwall

Det är barockt komiskt, vackert och drabbande

Den tacksamhet jag känner över att tillfälligt ha fått återuppstå som dansare är obeskrivlig. Varför jag? Till slut frågade jag Sofia varför hon ville ha med fem äldre dansare vid sidan av de tre unga och aktiva.
”Frågan som ställs är ju vad som är vackert eller inte. Vanligtvis finns en tydlig type casting när man sätter upp dansverk. Här kan varje dansare gå i och ur olika känslor och visa olika sidor av Platée. Som de dansare och artister ni är, är ni också så speciella. Jag vill att de olika personligheter och specialiteter ni har kommer fram, där koreografin fungerar som ett sammanhållande klister. Det är så intressant att se hur olika kroppar rör sig och så vackert att se hur glädjen och energin strålar från er alla. Som seniora dansare är ni mer öppna, coola och vackra på ett djupare plan, ni har färre ambitioner och är därför mindre låsta av vanor i jämförelse med yngre dansare. Ni behöver inte bevisa något.”

På väg till GöteborgsOperan med affischering för Platée. Foto privat

På väg till GöteborgsOperan med affischering för Platée. Foto privat

Detta är alltså möjligt att betrakta, njuta av men också reflektera över då ridån går upp för Platée på GöteborgsOperan.

Det är med stolthet och glädje jag intar scenen tillsammans med mina danskollegor Ersin Arman Aycan, Julie Dariosecq, Barbro Hallgren, Vadim Nunez Belousov, Kerstin Olsen, Felix Skalberg, och Bosse Westerholm.

Heléne Friberg
Göteborg
Platée, GöteborgsOperan 16 mars-18 april


  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil