Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.

Avig. Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren, Hugo Therkelson och Ninna Ohm. Foto Leo Stenberg.

22 mar
2024

Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa

Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

Tubo är Hugo Therkelsons och Tobias Ulfvebrands gemensamma projekt. De gör nyskapande dansföreställningar för barn i olika åldrar. De inledde sitt samarbete under arbetet med ”Vill ha hund” och ”Snö” på Dockteatern Tittut. ”SNÖ”, har fängslat både små och även större fötter i hela Sverige. Även vuxna fascineras. Det stannar inte där, det exotiska innehållet har borgat för lyckosamma gästspel i Danmark, Tyskland, England och Belgien.

Nu jobbar de för fullt med” Avig”, som är första gången Tubo står som ensam avsändare av ett verk. Det är en ny produktion primärt för mellanstadiet, om en period när det kan var svårt att hitta sig själv och sin plats, komma till rätta med sig själv. Ena dagen ska frisyren ligga åt det där hållet, nästa åt det andra, hur ska just JAG bete mig nu – som Tobias träffande illustrerar en fråga som exempel. Koreograferna har själva barn i mellanåldern och kan studera företeelser hemma.

Vilka är ni och hur träffades ni?

Tobias Ulfvebrand började i Kungliga Balettens elevskola och drömde om att bli ”prins” men kom att sluta på grund av ett diskbråck i 16-årsåldern. Det blev ett trauma. Han utbildade sig i klassisk sång, trummor och slagverk. Tobias blev pappa vid 25, och tänkte förstås att han måste ”bli” något. Då kom han in på Mimlinjen. Dansen kom så småningom ifatt honom. Via praktikplats på Cullberg hittade han tillbaka till dansen och började med dockteater. Så fick han möjlighet att göra en helt egen föreställning. Det blev ”Vill ha hund”, där Tobias gjorde både koreografi och musik och stod på scen.

Hugo Therkelson hade efter sin pension som dansare på Operan utbildat sig på Stockholms dramatiska högskola i ljuddesigner för scenkonst. Han sökte arbetstillfällen och hade utvecklat en teknik för kontaktmikrofoner som han tyckte borde passa för dockteater. Då kontaktade han Teater Tittut och fick i samband med det kontakt med Tobias, (som mindes Hugo som bland annat Råttkung från tiden som elev vid KSB). Hugo introducerade sin teknik och de två klickade ganska direkt, det fanns många beröringspunkter, längtan att skapa, glädjen att stå på scenen, musiken och rytmiken.

Den första scenytan var så liten (5x5 m.) att lösningen fick bli att Hugo fick vara på scenen och manövrera. Så hittade även han tillbaka till scenen och dansen. Hugos tekniska innovation blev en viktig komponent i både ”Vill ha hund” och senare ”Snö”, där mikrofoner satt i golvet under föreställningen och simulerade snöns olika ljud vid olika väder. Alla barn fick pröva på att gå på ”snön” efter föreställningen. Samma teknik kommer användas i ”Avig” på annat sätt.

Från vänster: Hugo Therkelson, Jeanette Wren, Ninna Ohm.Nederst, Tobias Ulfvebrand Fotograf Leo Stenberg.

Från vänster: Hugo Therkelson, Jeanette Wren, Ninna Ohm. På golvet, Tobias Ulfvebrand. Foto Leo Stenberg.

”Vill ha hund” blev en succé som blev utvald att delta från Scenkonstbiennalen för barn och unga, BIBU, en stor ära. Den har spelats 500 gånger.

Efter att ha sett ”Vill ha hund” hörde Olof Westring från Dans i Nord av sig och frågade om vi och dockteatern Tittut ville göra en ny föreställning med samma konstnärliga team. Det blev ”SNÖ”, en stor framgång, som också hittade sin väg internationellt. Även den valdes att delta i scenkonstbiennalen.”

”Det känns märkvärdigt och vi har ju hittat något eget, med vår gemensamma bakgrund i den klassiska baletten som för alltid sitter i våra kroppar. Det betyder inte att vi gör ”balett” men kunskaperna ger ett mervärde.”

Under utvecklingen av verket i Norrbotten växte samarbetet dem emellan. Duon skapar musik och koreografi samtidigt. Vi har ingen särskild rörelsestil men vi har en fördel i att kunna anpassa dansen efter musiken och vice versa. Det är en frihet att vi skapar samtidigt och ihop. Hugo och Tobias förenas i lusten och kärleken till musik och dans. De stöttar varandra och vill bjuda på maximalism, gränslösa, magiska och estetiska upplevelser, men inte pedagogik!

Vad är utmaningen med att skapa för barn?

”Att inte fastna och försöka pracka på dem hur de är, det vet de bäst själva. Vuxna kan vara hinder. Vi måste lita på barnens omdöme. Det ska vara lika kul för dem som för vuxna. Barn har inga filter, de säger direkt vad de tycker. De är inte heller en homogen grupp, de är individer. Teorin är densamma som för all publik: är det bra och ärligt så är det bra helt enkelt. Barnen blir också påverkade när de känner att vuxna också gillar vad de ser, det betyder mycket.”

Har ”Avig” någon handling?

”Vi är fyra personer på scen, alla aviga på sitt sätt, vi interagerar – men det är inte direkt någon story.”

Entusiasmen bubblar och smittar av sig när de berättar och förklarar för mig om den nya föreställningen.

Scenografin är gjord av en vän som är utbildad arkitekt med konstnärligt intresse.

Producent och regissör är också en tidigare elev från Kungliga balettskolan, Martin Hasselgren. ”Eftersom vi båda är på scenen behöver vi Martin som har både mim- och teaterutbildning och ett öga för dans.”

Bidrag till finansiering har kommit från Konstnärsnämnden, Kulturrådet och region Stockholm. Dramaten hjälper till med scenografi, kostymsömnad och replokaler.

Premiär i Piteå, och i Stockholm på Årsta teater (Dansens hus) den 22 mars och 23 mars. Fler föreställningar på Dramaten i höst.

Scenkonstduon kallar sig TUBO när de jobbar ihop. Den konstellation som nu är aktuell kan kallas Tubo & co. I ”Avig” medverkar dessa dansare: Hugo Therkelson, Tobias Ulvfebrand, Jeanette Wren, Ninna Ohm /Oscar Salomonsson.

Marie Louise Waldenström
Stockholm


  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil