Artiklar från 2008 – till idag
Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.
Du närmar dig ännu en premiär, ”the One”, hur är läget?
”Ja, det är kul, än så länge. Vi har bara repat en vecka och premiär om drygt tre så det är lite pressat. Men, vi har provkört den här föreställningen tidigare som en workshop så att nästan alla kan verket redan. Det här gjordes som en ”try-out,” utan kostym eller dekor men med publik som fick ha synpunkter. Där det har varit oklart har vi förtydligat och skrivit om. Det är väl förberett på så vis. Bara en av åtta roller är ny, sedan har vi en ensemble med 18 personer till.”
Jag frågar (korkat) om vi i publiken ”tål” ännu en version av ”A Chorus line” och får ett distinkt nej till svar.
”The One” är ett helt nyskrivet och nykoreograferat stycke. De enda likheterna är att det handlar om en dansaudition, en situation som kan påminna lite om den men vi beskriver ett läge av idag för unga dansare i en väldigt annorlunda situation. Vad är problemen, vilka drömmar har man, sådant vill vi undersöka.”
Benke förklarar: ”Jag kommer ju från Bounce som var en grupp, ett kollektiv utan ledare, demokrati…Idag undrar jag varför det inte dyker upp några dansgrupper? Tror att det kan bero på att vi lever i ett i grunden individualistiskt samhälle. De mellan 18 och 21 är så präglade av detta, det är inte deras fel… ”The One” syftar ju på att man söker en unik stjärna, och alla sökande vill ta fram sin egen särart, vem är jag, hur ska jag presentera mig osv. Vi kommer att vara i väntrummet och tankarna där, mera än på själva audition. Alla har sina tvivel, ”men om jag bara blir ”The One”, så löser sig allt”.
Benke menar att det egentligen handlar om längtan efter sammanhang.
Du har ett nytt jobb som ”husregissör” på Kulturhuset/Stadsteatern i Stockholm. Kan du säga något om dina planer?
”Jag kommer att jobba med ren dans, men också hitta rörelsebaserad teaterform med skådespelarna. Jag kallar det scenkonst helt enkelt, och jag tycker det är jättehärligt att i lugn och ro få utveckla det. Kroppen är lika viktig i teater som orden, det kanske glöms bort ibland. Det finns många som är nyfikna och vill utforska vad som kan göras på det här området. Det är en utmaning som jag ser mycket fram emot!”
Kommer du få tid till eget skapande?
”Ja, det är ju vad jag kommer göra inom det här uppdraget! Jag vet redan nu att jag ska göra en nyskriven pjäs med mycket rörelse och kan sätta min prägel på den. Man kan tänka sig att smälta samman olika verk, det finns massor av idéer att pröva.”
I den lysande föreställningen ”Master of Dance” på Elverket (Dansens Hus) visade du upp en palett av dansstilar. Hur kan du upprätthålla din fysik så bra, du närmar dig 50 år?
”Jag skadade mig faktiskt och fick ställa in de två sista föreställningarna. Men annars är jag allmänt aktiv, jag dansar förstås, cyklar alltid, spelar padel och tennis, gillar att röra mig helt enkelt.”
Benke äter upp det sista av sin Pad thai.
Hur ser du på din resa i dans-Sverige?
”Jag är glad att jag fått prova så mycket, började på balettakademin, hiphopgrejen med Bounce, lite ”skrap” hos Cullberg, en smak av Per Jonsson, sen mitt eget.”
Du verkar vara bekväm med att tala på scenen, det gäller inte alla dansare?
”För mig känns det lätt att vara inför en grupp, att kommunicera. Jag kan tänka mig att stå på en scen i framtiden.”
Studion House of shapes är den fasta punkten idag som Benke driver med kollegan Jennie Widegren, veteran från Bounce.
Benke avslutar: ”Jag vill förnya begreppet musikal och den här föreställningen är en kärleksförklaring till dansen och hela mitt liv har varit som en förberedelse för den.”
Marie Louise Waldenström
Stockholm
”The One” spelas 15 sep - 29 okt
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision