Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Hammer 1

Frida Dam Seidel, Göteborgsoperans danskompani, inledningsscenen i första akten av Hammer. Foto Lennart Sjöberg

01 nov
2022

Hammer – Alexander Ekman har åter världspremiär på Göteborgsoperan

Zander Constant, en av dansarna i Alexander Ekmans nya helaftonsverk Hammer, berättar om arbetsprocessen med Ekmans nya dansverk med hela Göteborgsoperans danskompani på stora scenen och bland publiken.

Dagen innan världspremiären på Hammer, möter Dansportalen upp 25-årige Zander Constant från Vancouver i Kanada, en dansarna i Alexander Ekmans nya uppsättning på Göteborgsoperan.

Det är Zanders andra säsong i kompaniet, han började i juli 2021, precis efter Covid-nedstängningen. Först nu i höst känner han att operahuset är ute på andra sidan och det finns en påtaglig styrka i hela ensemblen. Hammer är den största produktionen som han har gjort här.

Zander Constant

Zander Constant, Göteborgsoperans danskompani. Foto Tilo Stengel

Är det första gången du jobbar med den svenska koreografen Alexander Ekman?
Det är det. Jag har däremot sett uppsättningar av honom, följt hans arbete under flera år så jag var väldigt nyfiken på att få jobba med honom och vara med i hans skapandeprocess.

Finns det något som är utmärkande för hans koreografier?
Jag skulle vilja säga att han är otrolig på att arbeta med stora grupper. Han är fenomenal på att bemästra en stor scen med många dansare. Han är också väldigt intelligent när det gäller rytmer, och har en förmåga att skapa en otrolig kraft på scen. Han har ju jobbat med både film och teater, vilket är en av hans styrkor, och gör att det kanske också finns med element ur teaterns värld. Alexanders verk har många konstnärliga dimensioner. Det är inte bara dans.

Om du skulle beskriva Ekmans koreografi med ett enda ord, vad skulle det då vara?
Storslaget. Sättet som han jobbar på, med stora grupper och med en specifik idé, är verkligen förbluffande. Det är storslaget.

Hammer Riley O'Flynn Zenon Zubyk 

Riley O'Flynn och Zenon Zubyk. Foto Lennart Sjöberg

Vad handlar Hammer om?
Det är en idé om altruism, att hjälpa andra människor, sätta andra före sig själv, vilket är en väldigt vacker tanke. Och sen, som en motsatt sida, idén om vårt ego, en speciell sort ego där man själv skapat en bild om vem man är och till slut verkligen fastnat i den bilden av sig själv. Till slut blir man rädd för att andra ska döma en, att de ska ta något från en, man börjar fara ut mot andra människor och försvara sig om de ifrågasätter ens självbild.

Så vi har dessa två världar som också delar upp i de två akterna. Den första akten rör sig i den altruistiska världen där vi jobbar i ett kollektiv, vi sätter andra framför oss själva. Det finns ett visst ego där, men en medvetenhet och flexibilitet när det gäller en själv. Ljuset är varmare, kläderna fulla med mönsterrikedom, färger och olikheter.

När vi sen skiftar till akt två ändras allt mot stelnade egon, en slags hungriga djur som först och främst månar sitt eget anseende och andras bild av en. Ett kallt ljus och vi har alla likadana kostymer. Det är komiskt för vi ser likadana ut fast lever i en bild av att vara unika. Och sedan en slags hamrande, hur vi kan göra oss av med vår självcentrering och komma tillbaka till början av oss själva. På så sätt är det verkligen en slags cirkelrörelse i verket.

Hammer selfie 

Föreställningen fortsätter ut till publiken, slutet av akt 1, Hammer. Foto Thérèse Eng

Jag läste om att Ekman inspirerats när han var i Grekland och satt på en restaurang och alla satt med sina mobiltelefoner…
Precis! Det en stor del av den här ökade egocentreringen i värden, i sociala medier där vi alltid ska vara närvarande. Sen blir det till den du är, bilden du vill visa fram, en slags fejk, det är inte på riktigt. Så vi leker med detta på ganska många roliga sätt.

Har du själv en mobiltelefon?
Ja, det har jag faktiskt! Jag finns på instagram, säger Zander och skrattar. Jag försöker däremot begränsa mig själv genom att vara medveten om vad det är för något. Att öppna sin mobil blir lätt en slags reflex, utan att ens tänka efter. Att känna av sitt mobilberoende är nästan en obehagskänsla när man väl blivit medveten om det. Jag frågade mig själv, varför tittar jag i telefonen, det finns ju ingenting där. Du kan bara se dig omkring när du åker spårvagn, alla tittar ner i sin mobil. Det är märkligt, nästan som en sjukdom.

Hammer paus

I molnet, i mobilvärlden, i foajén under paus av Hammer. Foto Thérèse Eng

Kan du berätta om repetitionerna av Hammer?
De har ändrats ganska mycket genom processen, först hade vi ett långt förarbete. Vi gör inte ett helaftonsverk med alla dansare särskilt ofta, men här är alla med hela kvällen. I början av säsongen arbetade vi med andra produktioner, men så fort vi var lediga från dem jobbade vi med olika förarbeten inför Hammer, som olika typer av undersökningar. Vi hade nästan fyra veckor då vi gjorde research inför uppsättningen och det var otroligt givande. När vi sen kom tillbaka arbetade vi alla tillsammans under sex veckor. Vi hade då en del idéer, begrepp som vi ville leka med.

Att gå från akt ett till akt två var både utmattande och intensivt. I akt två har vi alla på oss högklackade platåskor så det är fysiskt ansträngande jämfört med akt ett. Ofta gjorde vi en av akterna på förmiddagen och den andra på eftermiddagen. Under större delen av repetitionerna var vi allihop tillsammans vilket var jättebra, men också lite ovanligt. För det mesta brukar man repetera i mindre grupper och sedan sätta ihop det hela. När hela kompaniet jobbar tillsammans så är alla med hela tiden i arbetsprocessen. Vi vet vad som händer.

Vad betyder ego för dig?
Ego kan vara en massa olika saker. Här betyder det den fixa idén om dig själv som är beroende av influens utifrån, bekräftelse på att du är den persona som du skapar själv. Och den här persona försöker du sen skydda och vara. Alla och allting som ifrågasätter den är väldigt hotande, och du slår genast tillbaka mot dem som inte bekräftar den. Så det är verkligen som en förstenad känsla. Vi har lekt mycket med frasen ”Jag är”. Jag är det, jag är sån, jag är inte sån, jag är inte det och i det här verket betyder ego just det egot som har fastnat i bilden av sig själv.

Tror du att ett ego kan ändras?
Totalt! Men det kräver ödmjukhet, och kanske kan uppsättningen ge en tanke om hur vårt ego kan växa och förändras, hur kan vi börja om med oss själva. Ekman har studerat olika typer av meditation, olika sätt att demontera våra fasader och komma tillbaka till något slags autencitet igen.

Hammer 2

Zander Constant i akt 2 av Hammer. Foto Lennart Sjöberg

Ändrades din egen bild av egot genom arbetet med Hammer?
Precis som många människor har jag också undersökt mitt eget ego och försökt att bli medveten om vad det är i mig. I det här verket arbetar vi med ett speciellt sorts ego som kanske inte stämmer överens för alla människor, även om det gäller för många av oss. Hammer har påverkat min uppmärksamhet på mitt ego och ökat mitt medvetande om vad jag gör med det. Hur viktigt det är att påminna sig själv om att komma tillbaka till ett slags neutralt sinnestillstånd.

Tror du att dansare, skådespelare, människor som arbetar på scenen, har ett annorlunda ego än de som är utanför scengolvet? Jag tänker att ni utsätter er för att exponeras på ett alldeles särskilt sätt.
Jag tror säkert att det kan vara så. Det kanske är naturligt när man jobbar med att uppträda, man blir van av det slaget av respons. Men det är däremot något som jag inte uppfattar här i kompaniet. Artisterna här är verkligen så mogna och så intresserade av andra, av att samarbeta, av att skapa. Naturligtvis älskar vi att uppträda, men det är ett så stort värde i själva arbetet, processen dit. Föreställningen är bara en bit i pusslet, inte den enda delen.

Vad hoppas du på under premiären?
Jag är allra mest spänd på att få möta publiken och deras reaktioner. I vanliga fall så uppträder vi på scenen och publiken är knäpptyst. Vi dansar klart och får applåder och det är första gången vi ser publiken. Men i det här verket är det lite annorlunda. Så det kommer att bli superspännande att få leka med publiken på ett sätt som ingen av oss är van vid. Vi får vi se vad som händer, för det vet vi egentligen inte!

Thérèse Eng
Göteborg


  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil