Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder

Fredrik Lindgren är sedan 1 juli 2022 VD för Kungliga Operan. Foto Markus Gårder

12 jan
2024

Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm

Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren om ombyggnad eller nytt operahus, om dansnotation, om dansarnas well-being, och det som blev den viktigaste frågan inför 2024, att anslagen inte räknas upp med hänsyn till kostnaderna…

Det är ett hårt slag mot hela kultursektorn att regeringen för första gången på mycket länge inte räknar upp våra anslag. Tvärtom skär regeringen ner i det anslag Operan och andra kulturinstitutioner får, vilket gör att vi nu står inför ett mycket ansträngt ekonomiskt läge. Allt detta i en tid där kulturen behövs mer än någonsin för att skapa hopp, sammanhållning och framtidstro, säger Fredrik Lindgren, VD på Kungliga Operan.

Kungliga Operan har bett analysföretaget Novus fråga allmänheten om deras syn på de nedskärningar som nu görs. 43% av de tillfrågade tycker att kulturen bör få mer resurser. En tredjedel tycker att kulturen ska få de resurser de får idag. Endast 19 % tycker att det är rätt att spara på kulturen. Sammantaget innebär det att 75% anser att det behöver vara slut på de nedskärningar som nu drabbar kultursektorn.

Den här undersökningen visar det vi på Operan också känner varje dag när vi möter vår publik, att människor tycker att kulturen spelar en viktig roll i människors liv och att den måste få en chans att överleva och nå ut även i bistrare tider.

Luiza Lopez 221114 Fredrik Lindgren

Ett av höjdpunkterna som VD på Operan är att få vara med om när en dansare får en utnämning. Den 22 november 2022 utsågs Luiza Lopes till Premiärdansare på scenen efter en Triple Bill, här med balettchefen Nicolas Le Riche. Foto Markus Gårder

Långbänken för Kungliga Operan är den ombyggnad som hittills passerat fem kulturministrar. Opera i Operan eller ett nytt Operahus?

Tyvärr befinner sig Operahuset i ett akutdåligt skick. När vi kom tillbaka efter pandemin blev det uppenbart att förfallet av huset hade accelererat eftersom huset stod oanvänt en längre period. Fasaden tappar puts och det regnar in, vilket gjort att man tvingats börja renovera de delarna redan nu.

Min uppfattning, och många med mig, är att det snabbaste och säkraste i detta läget är att göra någonting med nuvarande huset, renovera och utveckla den byggnad som vi har. Statens Fastighetsverk har aviserat att Operahuset måste stänga under 2026. Finns det ingen konkret plan då kommer vi att stå utan spelplats under en väldigt lång och osäker tid. Då blir jag orolig för verksamhetens långsiktiga överlevnad.

Vad gör du konkret med detta?

Jag lyfter detta med alla som jag träffar. Viktiga intressenter och beslutsfattare, allt från politiker till våra ägare. Både kulturministern och kulturutskottet har varit på besök på Operan. Jag uppfattar att det finns på beslutsfattarnas agenda och att vi kommer att få ett beslut under 2024.

Det bästa hade väl varit om man renoverade under pandemin när det ändå var stängt. Det gjorde man med Parisoperan när den var nedstängd. Det fanns ett förslag från 2021 som skulle innebära att verksamhetsytan skulle bli ännu mindre efter den renoveringen?

Det förslaget innebar att vi skulle tappa ca 15% av ytan och idag är vi redan extremt trångbodda.

Om vi ska ha ett funktionellt hus där vi rimligt väl kan utföra vårt uppdrag då måste det ske nån form av utveckling av huset.

Idag finns inget anslag klart, utan vi måste få till ett beslut om hur vi ska göra med renoveringen. Statens fastighetsverk har fått medel för renovering av vårt tak och fasader.

Det finns ett stort värde att ha ett attraktivt operahus mitt i Stockholm, ett vackert byggnadsminne som kan utvecklas till en attraktion. Något som får besökare och invånare att vara stolta över

Vi måste i dagsläget utgå från det hus vi har, det är den snabbaste och säkraste vägen framåt. På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm.

Från det vi får ett medel för en total renovering, tar det cirka tre år till dess vi kan flytta ut ur huset pga repertoarplanering, kontrakt etc. Givet krisläget är vi beredda att ompröva detta och se om det går att göra fortare. Vi måste komma igång, och ju snabbare vi kommer igång med ombyggnationen desto snabbare kan vi flytta tillbaka. Huset kommer vara stängt uppskattningsvis i tre till fem år för renovering. Då får vi spelar på olika platser i Stockholm och även utanför Stockholm.

Kulturministern Fredrik Lindgren Foto Markus Gårder

Kulturmininster Parisa Liljestrand med Fredrik Lindgren på Operan. Foto Markus Gårder

Varför är inte Operan fasadbelyst oftare, t ex på premiärer. Under vinterhalvåret möts man av en mörk fasad när man närmar sig huset. Merparten av Operahusen i Europa är upplysta i kvällsmörkret. Man känner sig välkommen.

Jag har inte grävt djupare i den specifika frågan. Min ambition och förhoppning är att man nu orkar och vågar satsa på att utveckla Operahuset, så det blir mer öppet och tillgängligt för fler. Vi är ju hela Sveriges nationalscen för opera och balett. Samtidigt ska det vara en vacker inbjudande attraktion och mötesplats mitt i huvudstaden.

Kungliga Baletten har 71 dansare, Helsingfors har 75 dansare samt 14 i ungdomsgruppen, Oslo har 55 dansare i Nasjonalballetten plus 14 dansare i Nasjonalballetten UNG.

Det är svårt för mig att säga varför vi har ett något mindre kompani. Det kan bero på repertoar eller de ambitioner man har satt upp. Det här är en relevant fråga som vi kontinuerligt får titta på och som jag är övertygad om att även våra nordiska grannar tvingas göra i dessa tider.

Det finns ungdomskompanier på operan i Oslo och i Helsingfors. Har ni diskuterat att bilda ett ungdomskompani på Operan?

Frågan om ungdomskompani har diskuterats, och det är fortfarande något som finns på radarn. Ett ungdomskompani kräver dock bland annat finansiering, vilket vi idag tyvärr inte hittat lösning på. Men vikten av yrkeserfarenhet har blivit allt mer aktuell och vi har därför elever hos oss som bland annat gör PRAO, arbetsplatsförlagt lärande genom medverkan i vissa produktioner eller, på gymnasienivå, praktik under längre period.

Luiza Lopes Fredrik Lindgren Nicolas Le Riche

Efter utnämningen till Premiärdansare av Luiza Lopes, med Fredrik Lindgren och Nicolas Le Riche. Foto Markus Gårder

Balettnotation är en viktig del för baletten, för att kunna dokumentera precis hur ett verk dansades. Video är inte lika träffsäkert och ger inte den exakthet som en balettnotation. Om en dansare tränar efter en video blir det alltid några justeringar, som efter ett antal nya videos från samma verk inte längre är de steg som koreografen skapat. Nu använder man inte balettnotation längre.

Beslutet att avveckla notationen togs innan jag tillträdde och jag känner inte till bakgrunden till det. Det är ju en ständigt pågående diskussion hur man på bästa sätt utvecklar metoder och verktyg inom alla områden. Hittar en bra balans mellan beprövade metoder och samtidigt fångar möjligheter med ny teknik.

Den som sysslar med idrott har årliga läkarkontroller. Har även dansarna det?

Vi har en infrastruktur för att stötta dansarnas fysik, träning och rekreation. Ett fysioteam, med läkare om det behövs, och nu har vi även inrättat ett ”well-being forum”. Flera yrkesgrupper ingår för att tillsammans med dansarna adressera viktiga hälsoområden och utveckla metoder som gör att man undviker skador, mår bättre och når ännu längre i sitt utövande. Vi har även dialog och tittar på andra kompanier hur de lägger upp fys-träning etc.

Jubileumsåret innehöll en mängd höjdpunkter, från galan i januari till den avslutande nyårsgalan.

Vi firade 250 år med en mängd aktiviteter under hela året. Publikresponsen var stark och vi fick mer uppmärksamhet än vi hade vågat hoppas på.

Tyvärr fick vi också under året vara med om det värsta man kan vara med om på en arbetsplats; att förlora en vän och kollega i en tragisk arbetsplatsolycka. Det tog oss alla fruktansvärt hårt. Går inte att beskriva. Det kommer att ta tid innan vi hittat tillbaka till en ny normalitet. Men organisationen har samtidigt visat en enorm kraft och lojalitet.

Man har stöttat varandra på ett enastående fint sätt. Vi tar oss steg för steg framåt och är inställda på att vi ska komma starkare och bättre ur denna traumatiska händelse. Men det kommer som sagt ta tid.

Premiärdansare Madeleine Woo Kentaro Mitsumori Foto Sören Vilks

Den 19 dec 2022 utnämndes Madeleine Woo och Kentaro Mitsumori till Premiärdansare efter en föreställning av Askungen, flankerad av Nicolas Le Riche och Fredrik Lindgren. Foto Sören Vilks

Vem är det som står på scenen i kväll? På operan.se står det fram till föreställningen börjar, men om jag i pausen vill kolla vem som gjorde en roll, finns inte informationen kvar. I programbladet anges vem som gör alla roller, men hur många besökare känner igen en av fyra dansare, som gör samma roll men olika kvällar.

Göteborgsoperan har infoskärmar med kvällens artister. På Parisoperan får man ett instick när man visar upp sin biljett.

Jag sympatiserar med beslutet att ta bort insticken. Det skedde före jag kom till Operan. Vi ska sträva efter att använda modern teknik och bli mer hållbara. Det är i grunden helt rätt. Ett helt års instick blir en hel del papper. Men jag ser även behoven för besökarna att de ska känna till vem som är på scenen. För artisterna är det också en viktig bekräftelse när de gör en roll på scenen.

Vi har utvecklat informationen på hemsidan, men visst kan vi utveckla detta mer. Och det har vi tankar kring. Det kan mycket väl bli så att du möts av den information på en digital display när du kommer till huset: ”Ikväll dansar …” och så listan med alla som är med. Vi har inte riktigt nått dit än.

Fredrik Lindgren Operatrappan

Fredrik Lindgren på den röda matta som leder oss in till ännu en förväntansfull föreställning på Kungliga Operan. Foto Markus Gårder

Vem är Fredrik Lindgren?

Stockholmare, född och uppväxt på Södermalm. Växte upp i ett hem med stort intresse för musik och kultur. Bakgrund som körmedlem Stockholms Gosskör. Jag fortsatte sedan på Adolf Fredriks gymnasium.

Men efter examen på musikgymnasiet så blev det inte fortsatta studier med musik utan Handelshögskolan! Parallellt med studierna tog Fredrik sånglektioner, för att bli en bättre körsångare.

Sökte in till Klassisk sånglinje på Kulturama efter Handelshögskolan. Men blev ombedd att komma tillbaka och söka in till Operastudion istället. Jag fick snabbt instudera två Papageno-arior. Fortsatte på Operastudio 67 under dess legendariske ledare – Miklos Kundler. Under flera år jobbade jag på dagarna och sjöng och spelade teater på kvällarna.

Men till slut var Fredrik tvungen att bestämma vad han skulle satsa på och då blev det näringslivet istället för sången.

Men jag skojade och sa att jag får väl bli chef för Operan en dag…

Vad hade du för röstläge?

Jag är baryton men hade jag varit tenor – som jag kanske hade kunnat bli om jag jobbat hårt – hade jag satsat på sången.

Och få sjunga i bland annat Bohème.

Precis, men det blev bara en dröm.

I näringslivet jobbade jag på Investor och senare på Kunskapsskolan. Sedan dök denna möjlighet upp att kombinera mitt gamla intresse för sång och musik. Från 1 juli 2022 är jag på plats i Operahuset.

Jag träffade min nuvarande fru här på Operan i en paus av Tosca. Vi gick samtidigt på Handelshögskolan men kände inte varandra då. Idag har vi en dotter som precis fyllt 18 år.

När jag efter intervjun står utanför huset, så tänker jag på Mats Eks förslag till ombyggnad av Operahuset. Att använda höjden att bygga till utan att ta utrymme från Kungsträdgården. Det kommer säkert flera initiativ på både hur nuvarande hus ska byggas om och en ny opera. Naturligt för en byggnad med verksamhet som berör besökarna.

Cristian Hillbom
Stockholm


  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil