Artiklar från 2008 – till idag
Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus. I en annan föreställning, A Baroque Catwalk, gjorde Julia Bengtsson ett högklassigt framförande av en mindre klassiker i barockmusiken och -dansen: Les Caractères de la Danse, till musik av Jean-Féry Rebel.
Hej Julia! Får jag be att Du redogör för Din väg till barockdansen!
Javisst! Mer än gärna! Efter tio år vid Svenska Balettskolan, och flera ungdomsstipendier, bland annat vid Joffrey Ballet School, fick jag jobb och stannade i New York. Där hamnade jag i en härligt kreativ miljö. 2016 deltog jag i Karin Modighs internationella sommarakademi i barockdans i Löftadalen, Halland. Där undervisade Catherine Turocy, en av de största auktoriteterna i ämnet. Redan 1976 hade hon startat The New York Baroque Dance Company.
Tillbaka i New York fortsatte jag följa hennes undervisning i kompaniet. Catherine Turocy noterade nog min talang och intresse för koreografi. En dag frågade hon mig om jag ville ha henne som mentor. Då var nog den viktigaste dagen i mitt liv: HON frågade MIG!! Jag skulle själv inte vågat fråga.
Funktionen som mentor är i USA etablerad och värdesatt även i kulturlivet, men precis som i Sverige gäller det att man lyckas hitta någon som är villig att jobba nära en under många år. En god mentor kan man fråga om allt konstnärligt och praktiskt som ens utbildning inte täckt, till exempel vad man ska tänka på vid kontraktsskrivning. Och någon så framgångsrik som Catherine Turocy kan ju även öppna dörrar till fantastiska möjligheter som kan verka otillgängliga för en just då.
Efter att ha sett min koreografi i olika föreställningar, rekommenderade Catherine mig till jobbet som regissör och koreograf i Opera Lafayette's uppsättning av den engelska kammaroperan från 1600-talet Venus and Adonis, med musik av John Blow. Föreställningar i Washington D.C. och New York 2019. En fantastisk erfarenhet.
Catherine och jag talas vid varje vecka och förutom de många föreställningarna med The New York Baroque Dance Company, har jag fått förtroendet att repetera in hennes solokoreografi av Les Caractères de la Danse. Sedan premiären 1983 har den framförts ett säkert ett fyrtiotal gånger och det var förstås en ära att få dansa Sverigepremiären av verket! Det är en svit på nästan 10 minuter med elva av barockens olika danstyper – bourrée, sarabande med mera. I sin introduktion till stycket kallade dirigenten och konstnärlige ledaren på Confidencen, Peter Spissky, verket för en barockmusikernas bibel.
Något spännande som väntar?
O ja! Det mest spännande är såklart att jag blev mamma för tre månader sedan! Men jag jobbar faktiskt på tre ytterligare föreställningar närmsta månaden: först dansar jag ett neoklassiskt stycke med pianisten och forskaren Gunnar Cedersund på Visualiseringscentret i Norrköping.
Sedan dansar jag på festivalen Larvik Barokk. Det blir Norgepremiär på ett tjugominuters stycke i egen koreografi till Bachs Cellosvit nr 5, som spelas av Mime Yamahiro Brinkmann.
En vecka senare gör jag samma stycke i Charlottesville, Virginia i USA med Early Music Access Project. Cellist den gången blir den välrenommerade Jaap ter Linden. Koreografin handlar om Johann Sebastians andra fru, Anna Magdalena och hade premiär på Carnegie Hall i New York 2020. Stycket har även framförts i Georgia, Virginia, och Kalifornien.
Peter Bohlin
Stockholm
A Baroque Catwalk, Confidencen
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision