Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Dansmuseet

Utställningen på Dansmuseet "Om ni inte gillar det kan ni dra åt helvete" är förlängd tills vidare. Foto Dansmuseet

19 apr
2021

Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd

Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den stora utställningen som öppnades i höstas. Dansportalen har träffat Erik Mattsson som berättar detaljer om utställningen.

Det går fortfarande att besöka utställningen på Dansmuseet om man bokar in sig på ett tvåtimmarspass för att det ska vara högst åtta besökare på varje pass.

Erik Mattsson DM

Erik Mattsson har varit djupt delaktig i utställningen "Om ni inte gillar det kan ni dra åt helvete". Foto Dansmuseet

Vad var det som gjorde att ni valde dessa sju verk till utställningen av de 26 verk som skapades av den Svenska Baletten.

Både franska och svenska konstnärer och verk skulle vara representerat. Både den modernistiska, den mindre modernistiska repertoaren och folkloristiska verk. Jag vill heller inte bara fokusera på de verk som gått till historien, utan även lyfta fram de som var stora när det begav sig.

Där finns det stora skillnader som t ex den dadaistiska baletten Rêlache, och Världens skapelse, en kubistisk balett gavs endast 13 respektive 12 gånger. Kritikerna var måttligt förtjusta. Men de har ofta lyfts fram när man blickat bakåt på Svenska Balettens repertoar.

De fåvitska jungfrurna som är en balett på en biblisk berättelse med en ganska lättsam handling gavs 375 gånger. Den blev både en publik- och en kritikersuccé. Men den har inte varit intressant för eftervärlden.

Det var bland annat dessa hänsyn jag tog när jag till slut valde ut de sju verken: Rêlache [Inställt], Världens skapelse [La Création du monde], De fåvitska jungfrurna [Les Vierges folles], Människan och hennes åtrå [L’Homme et son désir], Dårhuset [Maison de fous], Bröllopet på Eiffeltornet [Les Mariés de la Tour Eiffel] och Midsommarvaka [Nuit de Saint-Jean].

Dansmuseet

Jean Börlins kostym till Fågelhandlaren 1923. Foto Dansmuseet

Relationen mellan Rolf och Jean var en viktig del för att Svenska Baletten blev så framgångsrik?

I deras närmaste vänskapskretsar var det känt att de var ett par. På den tiden visade man inte öppet sin relation på samma sätt som idag, och särskilt inte en homosexuell relation som var olagligt i Sverige fram till 1944. I Frankrike var det lagligt sedan den franska revolutionen.

Svenska Baletten lades ned 1925 och Jean dog 1930. Då påbörjade Rolf sin historieskrivning kring Svenska Baletten. Först grundade han museet AID [Archives Internationales de la Danse] i Paris och gav ut den första boken om Svenska Baletten. Rolfs och Jeans relation var en central del av hela det här äventyret. Men det nämns inte alls i boken.

Boken består av korta texter av olika författare. Ett av kapitlen har Jeans kusin Hedvig Nenzén har skrivit om Jeans uppväxt. I vårt arkiv har vi ett utkast till det kapitlet, i boken är kapitlet på fem sidor, men utkastet är på ca tio sidor. I det utkastet berättar hon ganska ingående om hur Jean som barn gärna uppträdde hemma i de stora kvinnliga operarollerna iklädd klänningar och peruker. Han sa till sin fostermamma att han hellre skulle vilja vara en flicka. Att han var helt olika andra pojkar. Det skriver hon i sitt utkast. Men allt detta var struket i boken.

Rolf hade kontakt med många konstnärer, som även var han hans kompisar, men det var Jean som gjorde koreografierna. I vissa fall kan man se att idéerna till verken kom från Jean och Rolf, men oftast kom det utifrån från de konstnärer som man samarbetade med.

Bröllopet på Eiffeltornet var helt och hållet Jean Cocteaus idé och vision. De fåvitska jungfrurna köpte man färdig från Einar Nerman och Kurt Atterberg och Jean gjorde en koreografi till deras verk.

Dansmuseet

Kostym till Jean Börlin i Skating Rink 1922. Foto Dansmuseet

Men Rolf ville inte sätta titeln mecenat på sig?

Han vände sig mot det ordet och sade att jag är inte bara mecenat utan jag är direktör för Svenska Baletten. Rolf var en centralgestalt men jag uppfattar inte att han var någon konstnärlig ledare.

Varför blev det bara fem år, vad var det som splittrade kompaniet?

Jean och Rolfs förhållande tog slut 1923/24, de var fortfarande vänner men hade ingen relation. Det där ”kittet” som var själva kärnan i kompaniet fanns inte längre. Rolf hade förlorat många miljoner på detta äventyr. Jean var ganska slut och dessutom alkoholiserad och de sista åren fick han inte så bra kritik på sina dansuppträdanden. Han var mer eller mindre utbränd.

Rolfs förklaring var att man hade gått så långt man kunde rent konstnärligt. Deras sista stora balett var Rêlache, ett verk utan handling och det mest extrema de gjorde. Det är ironiskt att Svenska Baletten vidgade dansfältets gränser genom att införa nya uttryck och göra nya radikala saker. Men de vidgade dansfältet så mycket och gjorde det så radikalt att man till slut inte själva kände sig bekväma.

Utställningens namn ”Om ni inte gillar det kan ni dra åt helvete” [Si cela ne vous plait pas, vous êtes libre de foutre le camp] är hämtat från en fondskiss till deras sista verk Rêlache, som hade ritats av Francis Picabia. Av skriftliga källor vet man att det på fonden var skrivet olika förolämpningar och fraser, bland annat denna.

Jubileumsutställningen ”Om ni inte gillar det kan ni dra åt helvete” – Ballets Suédois 1920–1925 har precis blivit förlängd och kommer att stå ett bra tag till, säger Erik Mattsson.

I museets gamla bankhall kan man till och med den 15 maj se ett exklusivt inlån från Paris, nämligen samtliga bevarade originalkostymer från Svenska Baletten.

Därefter öppnar en specialutställning om Carina Ari, som var en av kompaniets stora stjärnor. Den utställningen produceras i samarbete med Carina Ari stiftelserna och kommer att stå över sommaren.

Dansmuseet

Utställningsaffisch Dansmuseet

Läs mer om Svenska Baletten, Rolf de Maré och Jean Börlin i Dansare, konstnärer, älskare, Dansmuseets jubileumsbok om kompaniet.

I Erik Näslunds nyligen utgivna bok Vänskaper kan du läsa mer om Rolf de Marés liv. Båda böckerna finns att köpa på Dansmuseet!

Cristian Hillbom
Stockholm

 

Följ Dansportalen på Instagram


  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil