Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ekman Operan sep 2020

Från repetitionerna av SHIFT I CACTI i koreografi av Alexander Ekman med Kungliga Baletten. Foto Kungliga Operan/Frida Nilson

26 sep
2020

Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar

Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.

Det pandemianpassade verket Shift och verket Cacti som var Alexanders stora internationella genombrott hade premiär 26 september och spelas till 7 november.

Då pandemin slog till i mitten på mars blev hela vårens repertoar helt inställd. Hur påverkade det er och hur såg era dagar ut efter det?

Hampus: I början var det mycket kaotiskt och man visste inte hur länge det skulle dröja innan vi kunde öppna igen. Vi var mitt uppe i repetitionerna av Don Quijote som avbröts och repetitören skickades hem till Frankrike.

För dem som vågade och ville gavs det frivilliga balettklasser i Operahuset. Man fick inte vara för många i salen samtidigt. Man fick anmäla sig i förväg när man ville träna.

Vi hade utomhusträning också, cardio och yoga som en av våra repetitörer höll i. Vi gjorde detta på gräsmattan på strömparterren som ett alternativ för dem som inte ville vara inomhus.

För övrigt var det bara att hålla sig hemma och hålla social distansering.

Hampus Operan 2020

Hampus Gauffin under repetitionen av Les Noces av Angelin Prejlocaj förra hösten. Foto Anne-Sylvie Bonnet

Gabriel: Det fanns minst två balettklasser om dagen, vissa dagar fanns det tre-fyra klasser. Vi kunde låna hem en dansmatta för att få ett bra underlag om vi ville träna hemma.

Det fanns också klass att tillgå digitalt. Vår Balettchef Nicolas Le Riche informerade oss om att det fanns många bra klasser från andra kompanier som man kunde hämta från nätet. Jag tränade själv hemma i mitt vardagsrum under en vecka med Norwegian National Ballet och English National Ballet.

Hampus: Vi hade obligatoriska möten med balettledningen online. Där vi fick information om läget och det var också ett sätt för ledningen att se till att vi mådde bra. Det var annorlunda men uppskattat.

Det var inte lätt att gå från att ha hundra procent jobb till nästan ingenting. Det var en jätteomställning för många som drabbades av pandemin. Det var intressant att se när allting stängdes ner hur fort man började känna sig lite galen. Normalt mot slutet av säsongen ser man fram emot en sommar och att kunna vila upp sig.

Nu när man inte visste hur framtiden skulle se ut gick det bara några dagar innan jag kände att jag måste tillbaka på scenen. Otåligheten kom väldigt snabbt, det var förvånande. Det var så för alla. Det var som att man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar...

Det är ju positivt att man hittar i sig själv, att man lider av att inte kunna vara på scenen.

Gabriel: Så småningom repeterade vi också Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vi jobbade med video. Repetitören instruerade stegen på video online och på så sätt lärde vi oss stegen hemma. När det var dags att gå igenom det inlärda materialet och alla detaljer erbjöd man frivilliga repetitioner på Operan.

Hampus: Vi repeterade i små grupper. Repetitören fick jobba hela dagen med samma sekvens om och om igen. Man kunde också följa repetitionerna digitalt hemifrån ifall man inte ville komma till Operan.

Gabriel: Säsongen omprogrammerades flera gånger. Senare planerades att det skulle bli ett program med scener ur Midsommarnattsdröm, La Boîte à joujoux och Skating Rink från Les Ballets Suedóis. Programmet skulle ha premiär tidig höst och efter det skulle vi åka på turné till Paris.

Så blev det nu inte på grund av pandemin.

Gabriel Operan 2020

Gabriel Barrenengoa under repetition av Les Noces av Angelin Prejlocaj. Foto Anne-Sylvie Bonnet

I mitten av maj började Alexander Ekman arbeta med er baserat på en idé om att göra ett pandemianpassat verk, hur tänkte han då?

Hampus: Det skulle vara en jättelång föreställning som pågick i många timmar där vi skulle framträda i mindre grupper som avlöste varandra, som att jobba i skift.

Som publik skulle man kunna köpa in sig på en viss tid av föreställningen, eftersom det inte fick vara mer än femtio personer i salongen åt gången. Operan bedömde att det här inte gick att genomföra på ett säkert sätt och därför blev det inte av.

Hur mycket av det materialet ni arbetade med under våren har resulterat i det nya verket Shift?

Hampus: En del av materialet är kvar men vi har också arbetat fram nytt nu under hösten. Vi har haft en öppen dialog med Alexander och balettledningen om hur vi ville arbeta under processen med Shift. Alexander sa vid ett tillfälle att han tyckte att det var skönt att få ramar och veta vad han skulle förhålla sig till.

Hur kan man se att verket är pandemianpassat?

Gabriel: Vi rör inte vid varandra och vi håller avstånd hela tiden. Scenrummet är helt öppet utan kulisser så det finns gott om plats.

Hur många medverkar i verket?

Gabriel: Som det ser ut nu är vi trettiosju dansare på scenen. Det är ett helt nytt verk, så det kan fortfarande ändra sig.

SHIFT I CACTI

Från repetitionerna av SHIFT I CACTI i koreografi av Alexander Ekman med Kungliga Baletten. Foto Kungliga Operan/Arthur Ljunggren

Det andra verket i programmet är Cacti ett verk som skapades för Netherlands Dance Theater och blev Alexanders stora genombrott internationellt. Vad kan ni säga om det verket?

Hampus: Det är kul med mycket energi och fyllt av det Alexander är väldigt duktig på, rytmer och explosivitet. Jag tycker också det är intressant att se de båda verken bredvid varandra. Man ser ganska tydligt en linje, att han har gått från en punkt till en annan.

Man kan se att han nu i senare delen av sin karriär har hittat vissa teman som han gärna jobbar med. Vissa saker vi gör i Shift bygger på vissa tankar som fanns i Eskapist också. Hur man agerar tillsammans i grupp till exempel.

Verket Cacti är baserat på våra behov av att analysera och förstå kultur och på Alexanders upplevelse kring den kritik hans verk fått som har förbryllat och upprört honom. Hur förmedlas det i verket?

Gabriel: Det finns text som behandlar detta. Det finns en koppling til recensioner och kritik. I verket finns ett avsnitt där en manlig dansare helt utan grund och förståelse för vad som pågår bedömer en kvinnlig dansare när hon improviserar. Det kan kopplas till hur recensenter uttrycker sig ibland.

Hampus: För det mesta är texten separerad från dansen, vi bygger inte upp dansen tillsammans med texten. Den kommer in mellan danssekvenserna som ett allmänt tyckande eller som en sammanfattning av dessa. Det finns också en del där vi arbetar tillsammans med texten, då är det ett lite annat koncept.

I verket dansar ni till klassisk inspelad musik men det finns också en stråkkvartett på scenen som spelar live. Hur är de integrerade i verket?

Gabriel: De interagerar med oss. Det finns vissa delar där dansarna skapar rytmer som musikerna ska följa. Det vanliga är ju att dansarna följer musiken. Naturligtvis är det ett samarbete vi behöver vara lyhörda för dem också. Musikerna är en viktig del av stycket.

Hampus: Musikerna rör sig genom allt som händer på scenen. De bygger upp scenrummet tillsammans med dansarna.

Ekman

Alexander Ekman koreograf/Shift och Cacti med Mikael Karlsson, musik/Shift. Foto Kungliga Operan/Frida Nilsson

Vad är största utmaningarna för er personligen när det gäller det här nya programmet?

Gabriel: Vi kommer att göra många dubbla föreställningar. Det kommer att bli utmanande när det gäller Shift. Verket är beroende av gruppenergin och av vad som händer i nuet på scenen. Det kommer att vara krävande att skapa den energin till den andra föreställningen. Det är vårt ansvar att se till att publiken får en lika stark föreställning som den första.

Hampus: Shift är inte så fysiskt utmanande men den kräver ett starkt fokus. Alexander pratar mycket om att vi ska hitta ett starkt gruppfokus. Att alla trettiosju som är på scenen ska vara hundra procent fokuserade, känna av allt som händer och röra oss helt unisont.

Vi tar bara quer från varandra. Man följer en kille längst fram till exempel. Han ska göra en rörelse utan förvarning som alla spänt står och väntar på och när det sker ska alla göra rörelsen tillsammans. Det är svårt att alltid ha det fokuset men man måste ha det med sig hela tiden.

Gabriel: Cacti är mera fysiskt utmanande. Man kan följa musiken och det gör det lättare. Det är viktigt att det finns en stark gruppenergi också i det här verket.

Hampus: När vi jobbade med Cacti pratade Alexander nästan bara om fokus. Han tyckte att vi dansade bra och rörelserna satt där dom skulle, men han ville att vi skulle skapa en gruppenergi som vibrerade och nästan blev lite hotfull framåt.

Jag tror att det är det viktigaste i de här verken, fokus, en kraft som kommer från scenen som ger publiken en känsla av att tryckas bakåt i stolarna.

Ekman Operan sep 2020

Alexander Ekman under repetition på Kungliga Operan. Foto Kungliga Operan/Frida Nilson

Hur kommer det att kännas att uppträda för en salong med femtio personer i publiken?

Hampus: Det kommer nog att kännas tomt, men vi är glada att ha föreställning överhuvudtaget, det kommer nog också att vara en lyxkänsla både för publiken och för oss på scenen.

Gabriel: Vi är mycket tacksamma över att få vara på scenen igen. Vissa dansare i kompaniet har inte haft föreställning sedan i januari då Nötknäpparen gavs.

Hampus: En dansares karriär är kort, detta är som ett förlorat år som har drabbat dansare över hela världen.

Finns det idéer bland er dansare om vad man skulle kunna göra om pandemin fortsätter?

Hampus: Under våren när vi hade våra möten välkomnade balettledningen förslag och projekt från oss. Det visades några repetitioner då på Operan Play. Jag tror nu när vi har nått fram till den här punkten att vi kommer att fortsätta spela.

Gabriel: Vi har haft jättetur om man jämför med andra länder. Jag har vänner i andra kompanier utomlands de fick ingen balettklass, ingen utomhusträning, ingenting.

Vi fick komma till huset om vi ville och möjlighet att träna på olika sätt, vi har haft det bra.

Hampus: Man kunde närma sig sin träning på ett lite annat sätt när man inte hade repetitionerna att tänka på. Många började finslipa sin teknik och arbeta på sina svagheter. Vi har vänner som är frilansare och de har inte fått lön sedan i mars, vad gör man då?

I det stora hela har vi varit väldigt lyckosamma på Operan.

Margareta Lidström
Stockholm


  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

  • SVB70 sidan 186
    Man måste lära sig stå still innan man kan dansa
    Sebastian Michaneks tillträde i slutet av 2016 som konstnärlig ledare för Svenska Balettskolan i Göteborg har betytt en ordentlig nytändning för skolan.Nyligen utgavs också den vackra jubileumsboken D...

  • AnastasiaLeppist - 11
    Anastasia går på den berömda, ryska Vaganovaskolan: Utbildningen är få förunnat och att få gå där innebär stora möjligheter.
    När Anastasia och jag träffas senhösten 2019 är hon 13 år och har precis börjat på den anrika balettskolan Vaganova i Ryssland. Hon har som hon själv uttrycker det arbetat hårt för att kunna komma in....


  • 25 år med Dansportalen – fler än 2000 publicerade artiklar
    DANSPORTALEN: Det har gått 25 år sedan jag grundade Dansportalen, för att skapa ett webbmagazin på nätet om dans. En resa som inte varit möjlig utan entusiastiska medarbetare och kunniga skribenter. V...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil