Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

ProDance

De retirerade ballerinorna visade sig i Petipas anda i Skuggornas rike. Foto Susanna Reitamo

03 jun
2019

Dansgala firade minnet av Marius Petipa

HELSINGFORS: Den årliga Pro Dance galan har åter dansats på Aleksandersteatern i Helsingfors, och föreningens stipendier har utdelats till utvalda unga och även äldre danskonstnärer. I år firade man minnet av Marius Petipa, född för 200 år sedan, det hade också galan som ledmotiv. 

ProDance

Hanako Matsune och Michal Krčmář i Pas de Deux ur Bajadären. Foto Susanna Reitamo

Elävä Petipa (Den levande Petipa) hade man valt som tema. Det blev ett givande evenemang med inhemska dansare och dansarstuderanden samt ett par intressanta gäster från Tallinn och Hollands Nationalbalett.

Kvällens clou var det inledande numret, Grand Défilé – en Tribut till Marius Petipa. Äldre ballerinor – en ”Corps de Passé, Retired professional dancers” följda av dansare från Finlands nationalbalett samt av lite äldre och även mycket unga balettstuderande från Helsingfors Balettakademi intog scenen med koreografi ur Bajadärens andra akt.

De äldre dansarna visade alla sin personliga stil. De förtjusade och charmerade sina åskådare: Kirsi Aromaa, Ulrika Hallberg, Maija Hänninen, Leena Kalk (tidigare Virtanen), Venla Konttinen, Tuula Källström, Terttu Laurikainen, Riina Laurila, Tuija Lindholm, Anneke Lönnroth, Liisa Palin, Tamara Perovuo, Jaana Puupponen, Tarja Ranta, Minna Tervamäki, Arja Tervo och Merja Tuohimaa. Det var en fin kavalkad som uppskattades stort av publiken. Modern till detta hade varit Tytti Hirvonen, medlem i styrelsen. Ett tack till henne, det blev något helt extra i föreställningen med detta nummer.

ProDance

Tiina Myllymäki och Sergej Popov i Grand Pas de Deux ur Törnrosa. Foto Susanna Reitamo

Silvia Kononen har tidigare utbildats vid operabalettskolan och flyttat senare för att studera vid Helsingfors dansinstitut där man ofta får mycket personlig ledning. Snabbt fotarbete och vassa höga lyft utmärker hennes dans. Det moderna numret Woodkid var koreograferat av Ananda Kononen.

Phet Haanpää, också hon från Helsingfors dansinstitut, gjorde intryck med sin variation ur Paquita. En annan variation ur samma balett dansades av Aapo Kokkonen från ungdomsgruppen vid Nationalbaletten.

Första årets ungdomar vid gruppen är också Viola Länsivuori och Konsta Roos, de dansade Ankka och Elias (Ankan och Elias) ur Sami Saikkonens lekfulla De små svanarnas sjö. Det syns tydligt åt vilket håll dessa ungas väg i fortsättningen leder, viss potential är synlig. Konkurrensen är dock hård i dansvärlden.

ProDance

Sergej Upkin, Estlands Nationalbalett dansade Satanella. Foto Susanna Reitamo

Kira Hilli är en begåvad ung dansare som Dansportalen uppmärksammat redan tidigare, numera medlem i ungdomsgruppen vid Hollands nationalbalett. Mera energi kunde hon inte ha visat än vad som sågs i Mustalaistanssi (Zigenardansen) ur Don Quijote, koreograferad av Kasiyan Goleizovskij efter Petipa.

Konsta Roos från ungdomsgruppen vid Finlands nationalbalett assisterade denna vilda zigenardam för vilken inga gränser tycktes omöjliga om det sedan gällde cambrés [böjningar] bakåt, eller fart och inlevelse i svängarna. Kira har under studieåren, först vid Helsingfors dansinstitut och sedan vid konsthögskolan i München, utvecklat en gedigen teknik. Utstrålning har hon inifrån.

ProDance

Karamellerna från Operabalettskolan i Wilfried Jacobs koreografi. Foto Susanna Reitamo

När Sergej Upkin från Estlands nationalbalett uppenbarade sig på scenen var det klart att här har vi en mogen och riktig konstnär. Hans första nummer var en variation ur Petipabaletten Satanella, det andra en lekfull La Valse à Mille Temps till musik av Jacques Brel, koreograferad av Triinu Leppik-Upkin. I båda numren visade Sergej stilkänsla. Hans timing till musiken var perfekt trots det höga tempot.

Jag såg Sergej allra först i Tallinn i början av millenniet och hans Romeo tillsammans med Julia dansad av fina partnern genom åren, Luana Georg, gjorde stort intryck. Som Sergej konstaterade när vi diskuterade detta var han mycket ung då och i början av karriären. Mycket seriöst närmade han sig uppgifterna i baletten från första början.

ProDance

Maija Nikkonen-Hilli presenterar mottagarna av stipendier. Foto Susanne Reitamo

Karamellit (Karamellerna) ur Nötknäpparen av Wilfried Jacobs efter Petipa och Ivanov dansades med glada miner av 16 små elever från Balettläroanstalten (operabalettskolan).

Ur Nötknäpparen sågs också en Arabisk dans av skolans äldre studerande. Viivi Ahola som solist och Elise Nikula, Matilda Kokora, Vilma Tissari och Annika Meriläinen intog poser i österländsk stil i sin dans. Samma skola representerades också av Ellen Mäkelä och Lassi Hirvonen i ett adagio ur balettens Grand pas de deux, ett elegant och vackert framträdande av två blivande konstnärer. Ellen blir färdig med sin utbildning i vår och hennes framtid ser ljus ut. Blivande höst kommer hon att ses i Nationalbalettens produktioner.

Unga precisa damer från Esbo dansinstitut sågs i Jääneitojen tanssi (Isjungfruarnas dans). Dessa nio dansstuderande rörde sig redan mycket vant till takter av Ludvig van Beethoven, numret av Sanna Leino har redan setts vid andra evenemang.

En något annorlunda ”Flickan”, var en variation i modern stil ur La Fille Mal Gardée i Jyrki Karttunens koreografi, framförd av Heidi Naakka från Helsinki Dance Company.

ProDance

Viola Länsivuori och Konsta Roos i Ankan och Elias.Foto Susanna Reitamo

Efter detta framförde ordföranden Maija Nikkonen-Hilli sina hälsningar till publiken. Hon redogjorde även för målet med föreningens verksamhet innan kvällens två konferencierer fick ta över. Detta år var dessa Minna Tervamäki och Sami Saikkonen.

En av deras uppgifter var att intervjua den av många älskade, fina solistdansaren Ulrika Hallberg. Vi fick också se en filmsnutt med henne och Matti Tikkanen i adagiot ur grand pas de deuxet från Don Quijote och kunde konstatera att det var tur att numret i sinom tid kunnat sparas och nu hittats i arkivet hos tv-bolaget MTV3.

ProDanceKiraHIlli

Kira Hilli i zigenardansen ur Don Quijote. Foto Susanna Reitamo

Grand Pas de Deux: adagiot och coda – delar ur Prinsessan Törnrosa – dansades av Tiina Myllymäki och Sergej Popov. De är stjärnor i Nationalbaletten och utstrålar säkert kunnande. Likaså de personliga artisterna Hanako Matsune (titeln 1. solist – tillsvidare) – och stjärndansaren Michal Krčmář, vilka avslutningsvis framförde ett Pas de Deux ur Bajadären.

Pro dance-föreningen är öppen för varje dansentusiast, och den ordnar förutom galan andra intressanta evenemang. En årlig resa – eller denna gång två – finns i programmet. I Tallinn skall man se baletten Romeo och Julia, och en sensommarens balettgala står på tur i Willmanstrand. En julfest ordnas i november eller december, och bland annat kan repetitioner följas på olika håll.

Varje medlem i föreningen kan delta i aktiviteterna och på så sätt bidra till möjligheten att utdela stipendier. Dessutom uppträder alla artister vid galan gratis och ger på det viset sitt bidrag till verksamheten.

Anita Jokela
3 juni 2019

Stipendier 2019 utdelade av Pro Dance-föreningen

Leila Sillantaka, grundare och rektor av Helsingin Tanssiopisto (Helsingfors dansinstitut) för livsgärning
Sergej Popov, stjärndansare vid Nationalbaletten
Emilia Števik, dansare vid Nationalbaletten
Misa Lommi, dansare och skådespelare
Tuomo Railo, grundare konstnärlig chef vid Dansteater Glims & Gloms
Saga Eriksson, före detta dansare vid Nationalbaletten och balettpedagog
Elina Ampuja, dansstuderande vid Lappeenrannan tanssiopisto (Willmanstrand dansinstitut)
Lassi Hirvonen, dansstuderande vid Balettläroanstalten vid Nationalopera och -balett

Övriga stipendier:
Lucia Nifontovas stipendium: Venla Konttinen, dansare och balettpedagog, samt till Lassi Hirvonen, dansstuderande vid Balettläroanstalten vid Nationalopera och -balett

Olli Vasasstipendium: Katariina Luukas, dansare vid Nationalbalettens ungdomsgrupp och Taru Hiitola, dansstuderande vid Balettläroanstalten vid Nationalopera och -balett

Marianna Rumjantsevas stipendium: Silvia Kononen och Phet Haanpää, dansstuderanden vid Helsingin Tanssiopistos specialundervisningsklass


  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

  • SVB70 sidan 186
    Man måste lära sig stå still innan man kan dansa
    Sebastian Michaneks tillträde i slutet av 2016 som konstnärlig ledare för Svenska Balettskolan i Göteborg har betytt en ordentlig nytändning för skolan.Nyligen utgavs också den vackra jubileumsboken D...

  • AnastasiaLeppist - 11
    Anastasia går på den berömda, ryska Vaganovaskolan: Utbildningen är få förunnat och att få gå där innebär stora möjligheter.
    När Anastasia och jag träffas senhösten 2019 är hon 13 år och har precis börjat på den anrika balettskolan Vaganova i Ryssland. Hon har som hon själv uttrycker det arbetat hårt för att kunna komma in....


  • 25 år med Dansportalen – fler än 2000 publicerade artiklar
    DANSPORTALEN: Det har gått 25 år sedan jag grundade Dansportalen, för att skapa ett webbmagazin på nätet om dans. En resa som inte varit möjlig utan entusiastiska medarbetare och kunniga skribenter. V...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil