Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Johannes Öhman som Puck 1991 i John Neumeiers En midsommarnattsdröm tillsammans med Niklas Ek. Foto Mats Bäcker

Johannes Öhman som Puck 1991 i John Neumeiers En midsommarnattsdröm tillsammans med Niklas Ek. Foto Mats Bäcker

Balettchef Johannes Öhman: Hälften ska vara klassiskt, hälften modernt

STOCKHOLM: Johannes Öhman är Kungliga Operans balettchef, ett uppdrag som han förvaltat sedan hösten 2011. Tidigare ledarerfarenheter har han från sina år som balettchef på Göteborgsoperan samt som konstnärlig ledare för 59°North.

Under åren som dansare vid Kungliga Operan hann Öhman med ett flertal roller. Jag minns hans väldansade prestation som Puck i En midsommarnattsdröm. Med spänstiga hopp, artikulerade rörelser och en skicklig rolltolkning var han en av dem som förde berättandet vidare i Shakespeares komedi om förväxlingar och kärlek i en blandning av dröm och verklighet.

Johannes Öhman som Ariel i Stormen 1993 med Jan-Erik Wikström. Koreograf Glen Tetley. Foto Enar Merkel Rydberg

Johannes Öhman som Ariel i Stormen 1993 med Jan-Erik Wikström. Koreograf Glen Tetley. Foto Enar Merkel Rydberg


Under vårt samtal berättar Öhman att han under sin danskarriär fördjupade sig mestadels inom den klassiska och neoklassiska baletten, men hans danserfarenheter omfattar även den moderna och nutida dansen. Intresset för olika dansformer har alltid funnits med och besöken på Dansens Hus för att ta del av olika gästspel har varit frekventa.

Idag har Öhman lämnat det egna dansandet bakom sig, men förståelsen för livet som dansare kommer väl till pass i hans dagliga arbete.

Vi träffas på hans kontor högt upp i Operahuset. På väggen hänger en tavla av Gustav III, grundaren av Kungliga Operans balett 1773.

Basilio i Don Quijote 1994 av Rudolf Nureyev. Foto EM Rydberg.

Basilio i Don Quijote 1994 av Rudolf Nureyev. Foto EM Rydberg.

Hur ser du på ditt uppdrag som balettchef att både bevara den klassiska balettraditionen och samtidigt förnya och utveckla vad som spelas/dansas på Kungliga Operans scener?

När jag blev erbjuden jobbet på Operan frågade jag mig själv ”varför ska du göra det här Hannes?” Jag funderade mycket på vad ägaren, staten, vill med operan och hur uppdraget kan tolkas. Det är trots allt Sveriges nationalscen med en konstant pågående repertoarteaterverksamhet.

Jag tänkte på Gustav III och på hans vilja att visa den senaste moderna konsten och dansen i Sverige. Fundamentet i hans liv var konst och vetenskap. Det var förvisso 250 år sedan, men ur hans tanke och gärningar har vi fått ett arv och tradition inte bara på Operan.

När jag väl bestämde mig för att ta mig an jobbet beslöt jag att hälften av produktionerna skulle vara klassiska och hälften moderna.

För att lyckas engagera en bredd av intressanta koreografer och kreatörer behöver alla kompanier dansare med olika typer av spetskompetens. Jag har genomfört och fortsätter med just detta. Det har fört med sig att många kreatörer och koreografer vill och är intresserade av att komma hit till Stockholm.

Min högsta ambition är att det inom institutionens ramar, och med de möjligheter som Operan har, uppföra det absolut senaste och göra det jävligt bra. Både nya klassiska verk och nya moderna verk.

Colas i Sir Fredrik Ashtons La Fille mal gardée Foto E M Rydberg

Colas i Sir Fredrik Ashtons La Fille mal gardée Foto E M Rydberg

Vilka för- och nackdelar ser du med detta?

Konstnärligt är det enligt min mening bara uppsidor, men det finns givetvis många varningsflaggor exempelvis recettkrav. Helt enkelt att planera en säsong så att den är ekonomiskt hållbar vilket är en av de större utmaningarna.

Hur har reaktionen från dansarna sett ut?

Mina företrädare har programmerat ca 60 procent klassiska verk och 40 procent moderna. Jag har ändrat så att det är fifty-fifty rakt av. Dansar vi åtta produktioner under en säsong är fyra stycken klassiska och fyra stycken moderna.

Det innebär att de som är utpräglat mer klassiska dansare gör en produktion mindre per säsong än tidigare trots att den klassiska baletten är en viktig stomme. En säsong rymmer en viss mängd produktioner och då kan vissa repertoarbeslut bli på bekostnad av något.

Cupido i den fångne Cupido 2006 av Mary Skeaping. Foto M Bäcker

Cupido i den fångne Cupido 2006 av Mary Skeaping. Foto M Bäcker

Vilka andra visioner har du inom ditt uppdrag?

Koreografer som exempelvis Sasha Waltz, Anna-Thersa de Keersmaeker, Lloyd Newson, Jerome Bell och Wim Vandekeybus, arbetar under mer pressade förhållanden rent resursmässigt jämfört med Operan.

De lyckas ändå ofta genomföra långa processer och med ett bra resultat där konstformen många gånger rör sig framåt.

Min ambition och vilja är att vi, med all kompetens som finns på den här fantastiska teatern, lyckas genomföra långa processer och samtidigt driva en repertoarteater.


Johannes Öhman. Foto Morgan Norman

Johannes Öhman. Foto Morgan Norman

Längtar du själv tillbaka till scenen?

Nä, jag hade några bra år och nu känns det som att man får komma ihåg dem. Men ibland kan det ju spritta i benen, men inte så att jag skulle vilja gå in och göra en roll.

Johannes Öhmans arbetsdagar är fyllda av olika uppdrag. I samma ögonblick som jag lämnar hans kontor går några andra in för att påbörja nästa möte.

Repertoaren på Kungliga Operan rullar vidare och den 23 oktober var det premiär för Mats Eks Svansjön.  

Jenny Berkán
9 nov 2015


  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil