Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Friedemann Vogel och Marie Lindqvist som prinsen och Carabosse i Törnrosa. Fotograf Alexander Kenney

Friedemann Vogel och Marie Lindqvist som prinsen och Carabosse i Törnrosa. Foto Alexander Kenney

Friedemann Vogel, hyllad världen runt!

'En av världens mest framstående klassiska dansare' är Johannes Öhmans omdöme om Friedemann Vogel, premiärdansare vid Stuttgartbaletten. Det är en av anledningarna till att han nu inbjudits att arbeta med Kungliga Baletten i Stockholm och göra Prinsen i Törnrosa mot Nadja Sellrup – och som en del av ensemblen, inte bara en tillfällig gäst.

"Det är inspirerande för våra dansare att få arbeta tillsammans med en av världens främsta, och ger en kick till hela ensemblen" säger Johannes. Vid Operans Balettklubbs informationsmöte, som vi tidigare berättat om, gavs tillfälle att lära känna Friedemann Vogel litet närmare.

Johannes Öhman inledde med att berätta att det inte är lätt att få tag på Friedemann Vogel. "Jag ringde för att klara ut några detaljer med repetitioner bland annat. Han svarade att han var i Milano och just hade dansat i två föreställningar där, men nu skulle han bara packa sina väskor, 'sen kan jag komma till er för repetitionen på lördag innan jag gör den där intervjun med en danstidning och sedan har jag bokat mina biljetter för att fara till London.'

Han är verkligen efterfrågad i hela världen!"

Friedemann Vogel och Johannes Öhman. Foto Cristian Hillbom

Friedemann Vogel och Johannes Öhman. Foto Cristian Hillbom

Friedemann, berättar om sig själv:
"Jag är född i Stuttgart och började i dansskolan där.

Jag kommer från en artistisk familj och jag har fyra bröder: Jochen Vogel, som har varit dansare och nu undervisar, två bröder är musiker och den fjärde, Florian Vogel, är konstnärlig ledare för Schauspielhaus, den dramatiska teatern i Hamburg. Och eftersom jag var yngst måste självklart även jag bli något artistiskt.

Mina föräldrar däremot sysslade inte med något konstnärligt. Min mor hade tillräckligt med att klara av fem pojkar och min far är ingenjör.

Efter skolan i Stuttgart, tillbringade jag en tid i Monte Carlo för att avsluta min dansutbildning där. Sedan återvände jag till Stuttgart och blev medlem i baletten där."

Och du blev utnämnd till premiärdansör redan efter fyra år!
"Ja det gick snabbt!" – "Det borde gått ännu snabbare!" kommenterar Marcia Haydée.

Julie Gardette och Friedemann Vogel i Manon på Helsingforsoperan. Fotograf Sakari Viika

Julie Gardette och Friedemann Vogel i Manon på Helsingforsoperan. Foto Sakari Viika


Har du några favoritroller och kan du välja själv vilka du vill göra?
"Ja, jag gör många prinsroller, det är klart, men jag dansar också Romeo och de Grieux i Manon och andra dramatiska roller i Stuttgart, i baletter som också ges i resten av världen. Jag tycker om att tolka en karaktär med hjälp av kroppen, och det gör man både i klassiska och moderna baletter. Jag gillar att göra både klassiskt och modernt. Man uttrycker känslor i båda och det spelar ingen roll vilket. Det är det jag tycker om – en prins ena veckan och modernt nästa."

Marcia Haydée inflikar: "En koreograf som du arbetar mycket med är Marco Goecke, som gör alla möjliga galna saker, bara du kan göra dem! Friedemann är Marco Goeckes favoritdansare – och min förstås!"

Johannes Öhman berättar då att Marco Goecke kommer till Stockholm för att arbeta med Schubertprogrammet, som har premiär på Operan i februari nästa år.

Friedemann Vogel i Marco Goeckes Orlando. Copyright Ulrich Beuttenmüller

Friedemann Vogel i Marco Goeckes Orlando. Copyright Ulrich Beuttenmüller


Friedemann Vogel, i Marcia Haydées Törnrosa har du ovanligt mycket att göra som prinsen, jämfört med de traditionella uppsättningarna. Är du glad åt all denna dans?

"Ja, jag har växt upp med den här versionen. Vid premiären 1987 var jag en av de sju dvärgarna tillsammans med Snövit i sista akten. Det var mitt första framträdande på scen. Då trodde jag inte att jag en dag skulle dansa prinsens roll, men nu sitter jag här. Jag har dansat i många olika uppsättningar av Törnrosa, och det är sant att det är i Marcias version som prinsen har mest att dansa.

Det är så givande att arbeta med Marcia. Hon ser vad du går för och förstår vilken hjälp du behöver. Hon hjälper dig att utveckla rollen. Och prinsen i Törnrosa är mer än bara dans. Han är en ung man som söker finna sig själv – och finna kärleken. Det är inte bara att väcka Aurora med en kyss!

Det är också alltid inspirerande att arbeta med en ny partner och med en ny ensemble. Det har varit ett nöje att arbeta här och med Nadja Sellrup."

Vilka ensembler gästspelar du oftast hos?
"Jag dansar mycket på La Scala i Milano, och i Tokyo – men inte så ofta i USA, det blir mest i Europa, English National Ballet i London, i Rom och i Ryssland till exempel, Överallt där dom vill ha mig! Nästa månad dansar jag de Grieux i Manon i Helsingfors och sedan blir det Albrekt i Giselle i Rom."

Har du nya intressana projekt framför dig?
"Jag har några intressanta nya roller som jag ser fram emot, men de är inte offentliggjorda ännu. Jag tycker det är mest intressant att tolka nya roller och upptäcka nya drag hos mig som artist. Att spränga gränser!"

Friedemann Vogel i Glenn Tetleys Ricercare. Copyright Stuttgart Ballettt

Friedemann Vogel i Glenn Tetleys Ricercare. Copyright Stuttgart Ballettt

Friedemann Vogels biografi:

Född i Stuttgart.
Balettutbildning i Stuttgart och Monte Carlo.
Anställdes vis Stuttgartbaletten 1998, utnämnd till solist år 2000 och till premiärdansare 2002

Vogel vann Prix de Lausanne 1997 och guldmedalj i Prix de Louxembourg och vid Eurocity Competition i Italien. 1998 vann han även den internationella balettävlingen i Jackson, USA.

Han tilldelades det förnäma Erik Bruhn-priset i Toronto, Kanada 2002 och utsågs 2010 till Årets dansare av en rad danskritiker i den tyska tidskriften TANZ.

Friedemann Vogels repertoar inkluderar huvudrollerna i de stora klassikerna och i verk av de stora koreograferna från John Cranko till George Balanchine, Jerome Robbins, Jiri Kylán, John Neumeier, William Forsythe och Wayne McGregor.

Han har gästspelat vid de mest prestigefyllda ensemblerna som Mariinskijteatern i S:t.Petersburg, Teatro alla Scala i Milano, English National Ballet, National Ballet of China, The Tokyo Ballet, Ballets de Santiago de Chile, Finlands Nationalbalett, Staatsballett Berlin och Bayerisches Staatsballett i München samt Teatro dell'Opera di Roma.

Julie Gardette och Friedemann Vogel i Manon (Helsingfors). Foto Sakari Viika


Friedemann Vogel på DVD;
Adam: Giselle med Mizuka Ueno och Tokyo Ballet 2009

Glazunov: Raymonda från La Scala 2011 (Arthaus: 101630)
Starring Olesia Novikova, Friedemann Vogel, Mick Zeni

REPERTOAR:
Huvudroller vid Stuttgartbaletten;
• En Fauns eftermiddag (Jerome Robbins)
• Apollo (George Balanchine): Apollo
• Bolero (Maurice Béjart
• Dances at a Gathering (Jerome Robbins)
• Edward II (David Bintley)
• Fratres (John Neumeier)
• Gaîté Parisienne (Maurice Béjart)
• Giselle
• In The Middle, Somewhat Elevated (William Forsythe)
• Initials R.M.B.E. (John Cranko)
• Kazimir’s Colours (Mauro Bigonzetti)
• La fille mal gardée (Sir Frederick Ashton)
• La Sylphide (Peter Schaufuss, efter August Bournonville
• Les Sylphides (Michail Fokine)
• Onegin (John Cranko) som Lenskij
• Poème de l’extase (John Cranko)
• Ricercare (Glen Tetley)
• Romeo och Julia (John Cranko)
• Slice to Sharp (Jorma Elo)
• Stravinsky Violin Concerto (George Balanchine)
• Svansjön (John Cranko)
• Symphony in C (George Balanchine)
• The Lady and the Fool (John Cranko)
• Kameliadamen (John Neumeier)
• Törnrosa (Márcia Haydée after Marius Petipa)
• Das Lied von der Erde (Kenneth MacMillan)
• Theme and Variations (George Balanchine)
• Voluntaries (Glen Tetley)

Roller skapade för Friedemann Vogel
• Carlotta’s Portrait (Christian Spuck)
• EDEN / EDEN (Wayne McGregor)
• Fancy Goods (Marco Goecke)
• Albrekt i Giselle (Irina Lukasova)
• Il Concertone (Mauro Bigonzetti)
• Mono Lisa (Itzik Galili)
• Nocturne (Christian Spuck)
• Orlando (Marco Goecke)
• Still.Nest (Dominique Dumais)
• The Shaking Tent (Marc Spradling)
• Prinsen i Törnrosa (Derek Deane)
• Two Pieces of Matter against the Gravitational Force (Jean Christophe Blavier)

Roller för Noverre-Society: Unga koreografer
• Come neve al sole (Rolando D’Alesio)
• You and me and him (Lior Lev)

Andra roller vid Stuttgartbaletten;
• 5 Tangos (Hans van Manen)
• Brouillards (John Cranko)
• dreamdeepdown (Kevin O’Day)
• Now and Then (John Neumeier)
• Sjunde synfonin (Uwe Scholz)
• Eldfågeln (Uwe Scholz)
• the seventh blue (Christian Spuck)
• Så tuktas en argbigga (John Cranko)
• The Vertiginous Thrill of Exactitude (William Forsythe)
• Vers un Pays Sage (Jean Christoph Maillot)

Friedemann Vogel i Maurice Béjarts Bolero. Copyright Stuttfart Ballett

Friedemann Vogel i Maurice Béjarts Bolero. Copyright Stuttfart Ballett

Anders Jörlén
26 okt 2012


  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil