Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Dinna Bjørn – mot nya uppgifter efter arton år som balettchef

I och med vårsäsongen 2008 avslutar Dinna Bjørn sin tid som balettchef vid Finlands Nationalbalett. Hon kom dit hösten 2001, då hon fortfarande hade ett år kvar som balettchef i Oslo.
Dinna Bjørn tog avsked med Helsingforspubliken med en stor balettgala den 30 maj. Dansportalen fick ett samtal med henne under en trivsam kaffestund i Finska Operans marmorvita foajé med solen strålande in genom de höga fönstren och med vårgrönskan längs Tölöviken utanför.
Dinna Bjørn, Foto Hufvudstadsbladet

Dinna Bjørn, Foto Hufvudstadsbladet

På frågan om vilket mål hon såg framför sig när hon tillträdde svarar hon:
Jag ville utveckla repertoaren på den klassiska balettens grund och förnya de klassiska helaftonsbaletterna. Jag ville också finna nya finska koreografer – bland andra fick Jorma Elo visa sin koreografi för första gången på Operan. Jouka Valkama, som arbetar med multimediaverk,  och Susanna Leinonen har också fått utvecklas som koreografer här. Nya finska verk kommer till hösten.

Jag har också fortsatt att bjuda in utländska koreografer av hög klass som Mats Ek (Fluke) och Jiri Kylián (Stepping Stones, Les Noces, Petite Mort, Sechs Tänze).

Den här säsongen har jag medvetet behandlat som min sista och tagit upp några verk som jag ville ge innan jag slutade. Etudes (Etyderna) låg mig varmt om hjärtat och fanns redan på repertoaren när jag började planera Mästarnas afton, min sista produktion som chef här. Glen Tetleys Voluntaries har jag haft tankarna på ända sedan jag kom hit, men då passade den inte in utan Tetley satt upp sin Pierrot Lunaire i stället. Nu var det dags för Voluntaries.

Som tredje verk vill jag ha något dramatiskt, gärna Alexei Ratmanskys Eldfågeln, men han hade inte tid att omarbeta den för oss. Valet föll i stället på Balanchine, mästarnas mästare, och hans balett Den förlorade sonen. Det är en av hans tidiga baletter från tiden med Ballets Russes, som också är historiskt intressant.

Bland de klassiker som vi gjort under min tid är Törnrosa den senaste. Det var Javier Torres idé att göra en något kortare och mer barnvänlig balett med utgångspunkt i Petipas koreografi.

Kan du sammanfatta dina intryck från tiden i Helsingfors?
Till att börja med ville jag lära mig förstå den finska mentaliteten för at kunna öka kontakten mellan baletten och dess publik. Jag ville också uppmuntra balettskolans arbete och utveckla kontakterna med den, bland annat genom att stödja deras produktioner.

Jag har försökt att hålla antalet utländska dansare nere och att låta nya dansare komma in i takt med att äldre dansare avgår. Av kåren på 85 dansare från tretton nationer är arton över 40 år och man avser att dra ner det totala antalet de närmaste åren, för att förhoppningsvis öka det igen senare.

Vad har du för framtidsplaner nu?
Ja, jag har många saker på gång. Jag ska sätta upp Sylfiden i Mulhouse, Napoli i Moskva tillsammans med Frank Andersen. Här i Helsingfors ska Raymonda komma upp och i Oslo ska Nötknäpparen upp igen på nya operan. I Köpenhamn blir det en ny H C Andersenbalett på Tivoli i min egen koreografi.  Jag ska förstås också fortsätta att undervisa i balett.

Några fakta:
Dinna Bjørn föddes in i baletten. Hennes far Niels Bjørn Larsen (1913-2003) var premiärdansare, koreograf och balettpedagog vid Den Kongelige Ballet i Köpenhamn och balettchef där 1951-56 och 1958-65. Han avslutade sin karriär med att dansa Dr Coppelius på sin 80-årsdag. Dinnas mor Elvi Henriksen  (1916-2003) var konsertpianist och ägnade en stor del av sitt liv till att spela för och med baletten.

Dinna fick genom föräldrarna och sin utbildning vid Det Kongeliges balettskola och genom sitt engagemang vid Den Kongelige Ballet hela Bournonvilletraditionen så att säga med modersmjölken. Hon var en av dem som 1976 bildade Bournonvillegruppen, en grupp unga dansare från Det Kongelige som vann stor uppskattning för sina framträdanden och bidrog till att göra Bournonvilles koreografiska arv känt och aktat över hela dansvärlden.

Bournonvillegruppen 1979: Lise Stripp, Dinna Bjørn, Arne Villumsen, Frank Andersen, Eva Kloborg, Bjarne Hecht, Niels Kehlet, Anne Marie Vessel, Ib Jeppesen och Annemarie Dybdal. Foto Mydtskov

Bournonvillegruppen 1979: Lise Stripp, Dinna Bjørn, Arne Villumsen, Frank Andersen, Eva Kloborg, Bjarne Hecht, Niels Kehlet, Anne Marie Vessel, Ib Jeppesen och Annemarie Dybdal. Foto Mydtskov

Dinna Bjørn dansade många solistroller med Den Kongelige Ballet, bland annat i Sylfiden (Bournonville), Nötknäpparen (Fleming Flindt), Petrusjka (Fokin), Graduation Ball (Lichine), Four Last Songs (Rudi van Dantzig), The Leaves Are Fading (Anthony Tudor), Les Sylphides (Fokin), La Spectre de la Rose (Fokin) och Den unge mand skal giftes (Fleming Flindt).

Dinna Bjørn utnämndes till balettchef vid Den Norske Nasjonalballett 1990 och stannade där till 2002. Det sista året blev hon även balettchef vid Finska Nationalbaletten och delade tiden mellan de båda uppdragen under ett år. Hon avslutar sitt engagemang som balettchef i Helsingfors i och med vårsäsongen 2008.

Dinna Bjørn är erkänd som en av de främsta experterna på Bournonvilles stil och koreografi och har enträget arbetat för att hålla denna stil och repertoar levande genom undervisning, masterclasses och återuppsättning av Bournonvilles baletter.

Dinna Bjørns efterträdare i Helsingfors blir som Dansportalen tidigare meddelat hennes landsman Kenneth Greve.

Anders Jörlén
19 juni 2008


  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil