Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder

Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder

09 sep
2024

Spot on Erik Rudqvist

Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

Erik Rudqvist, 2:a solistdansare Kungliga Baletten. Foto Kungliga Operan/Johanna Hanno

Erik Rudqvist, 2:a solistdansare Kungliga Baletten. Foto Kungliga Operan/Johanna Hanno

”Tiden på skolan präglades av att jag var mer en tonårsrebell, som det kan bli när man är på väg att bli en självständig tonåring. Efter flera varningar från NBS ville inte skolan att jag skulle sluta dansa utan skickade mig till en skola i Amsterdam. De ansåg att jag behövde mer disciplin och valet blev då National Ballet Academy i Amsterdam.”

”Det var tydligare regler som att får du tre varningar måste du lämna skolan. Man fick ordna eget boende och inte spinga runt i Amsterdams nöjesliv utan man var här för att jobba”, säger Erik.

Det var hårt men effektivt. Av 33 elever fick 31 jobb när de examinerades från skolan 2016. ”Jag fick jobb som praktikant på Operan det året och ett år senare blev jag anställd.”

Erik Rudqvist i solot från första akten av Svansjön. I bakgrunden Dawid Kupinski. Foto Kungliga Operan/Håkan Larsson

Erik Rudqvist i solot från första akten av Svansjön. I bakgrunden Dawid Kupinski. Foto Kungliga Operan/Håkan Larsson

”Jag gillade att röra på mig som barn, höll på med gymnastik, fotboll, bandy och andra sporter. Men insåg att det gick att leva på genom att utbilda sig till dansare än att bli gymnast”.

Jag valde mellan att gå på Kungliga Svenska Balettskolan (KSB) eller på Adolf Fredriks musikklasser, men så här efteråt var det nog ett bra val. Min röst hade nog inte räckt till, säger Erik med ett skratt.

”Jag gick sju år på KSB, men hade väl inte ännu bestämt mig för om att dansare var något för mig. Det var absolut många på skolan som tog det seriöst att bli en framtida dansare.

Sarah-Erin Keaveney och Erik Rudqvist i pdd från andra akten av Svansjön. Foto Kungliga Operan/Håkan Larsson

Sarah-Erin Keaveney och Erik Rudqvist i pdd från andra akten av Svansjön. Foto Kungliga Operan/Håkan Larsson

Det var först när jag kom till sommarkursen i Kanada som jag insåg att många satsade för att få ett jobb i ett danskompani.

”Första året som aspirant gjorde jag en liten roll i Ponte Molle.”
Ponte Molle spelades under okt/nov 2016 Koreografi: Frank Andersen, Dinna Bjørn (efter Aguste Bournonville)

”I Nötknäpparen var jag barn första året, men även råtta, snögubbe och Blomstervals, man var alltid med på nåt sätt i alla uppsättningar av Nötknäpparen.”

Men det är ett längre hopp till den 18 jan 2020 att för första gången göra Kolaren i samma Nötknäppare. Emily Slawski gjorde Farbror Blås husa.

”Jag vill inte säga att det är en drömroll, men det var något särskilt att göra den rollen. När jag var barn följde jag och min bror med mormor att titta på Nötknäpparen – och det är ju samma Nötknäppare som jag då såg som barn, som jag nu gjorde rollen som Kolaren.”

Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney i tredje aktens pdd från Svansjön. Foto Kungliga Operan/Håkan Larsson

Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney i tredje aktens pdd från Svansjön. Foto Kungliga Operan/Håkan Larsson

Under 2017 var Erik med i Pär Isbergs Drömmen om Svansjön. ”Han är öppen för idéer och tankesätt, tycker han att det platsar in i produktionen så får man ha synpunkter. Men som koreograf kan han ändå säga att jag vill ha det på det här sättet.”

”Pär är otroligt bra på att göra väldigt vackra pas-de-deux, den manliga rollen i dem är sjukt svåra och som publik ser man inte det. Belöningen är att det så vackert men man är så slut att man egentligen står och dör bakom tjejen,” säger Erik med ett leende.

Hur förbereder du dig före en entré?

Jag vill gärna sätta på mig kostymen så snart som möjligt, då kan jag zooma ut lite och koppla av innan jag ska på scen. Då vet jag också att jag inte glömt att sätta på mig någonting. Då står jag hellre och svettas lite innan entrén.

Erik Rudqvist och Sara-Erin Keaveney i pdd från fjärde akten av Svansjön. Foto Kungliga Operan/Håkan Larsson

Erik Rudqvist och Sara-Erin Keaveney i pdd från fjärde akten av Svansjön. Foto Kungliga Operan/Håkan Larsson

När du ska vara med i ett nytt verk, som spelats tidigare, hur gör du?

När jag var yngre tittade jag mycket på balett på nätet, men numera kan jag titta på någon dansare som jag beundrar och kollar in rörelserna, särskilt om han har ett rörelsemönster som påminner om mitt eget. Men jag ser sällan ett helt verk. Det är främst i utbildande syfte som jag tittar på balett idag. Jag försöker att koppla av från dansarjobbet och tränar lite gymnastik, det är roligare än att stå och lyfta skrot på ett gym.

Gustavia har premiär i oktober, vad gör du där?

Jag spelar en karaktär som heter Greve Munch, han var dåtidens entreprenör, stallmästare, lärare, han är en man med många verksamheter. Vi repeterade före sommaren för att lägga en grund för oss dansare. Just nu pågår rep med Guillaume Diop, Étoile Opéra de Paris, som gör huvudrollen Gustav Baudin i ett antal föreställningar. Jag har sett honom repetera och det är en otroligt fin dansare och en supertrevlig person, vi delar nämligen omklädningsrum här på Operan.

Cristian Hillbom
Stockholm


  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil