Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Jonatan Davidsson och Kaho Yanagisawa i Duetten ur Cacti av Alexander Ekman. Foto Håkan Jelk

Jonatan Davidsson och Kaho Yanagisawa i Duetten ur Cacti av Alexander Ekman. Foto Håkan Jelk

29 aug
2024

Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen

Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan Kerstin Dellert och hennes medhjälpare fann den och började restaurera. Idag är Madeleine Onne teaterchef och det är också hon som 1997 bildade Stockholm 59° North.

Ett danskompani bestående av mestadels solister från Kungliga Operan och som under åren turnerat runt om i världen när dansarna varit lediga från sin vanliga arbetsplats. Efter flera års frånvaro är de nu tillbaka på Confidencen för att ge två föreställningar. Gruppen framför flera kortare verk som för publiken på en resa genom tiden.

Nadja Sellrup har tagit över stafettpinnen som ledare för Stockholm 59°North. Hon har planerat ett varierat föreställningsprogram innehållandet verk som spänner över århundranden.

I publiksamtalet före premiären berättar Sellrup att hon valt ut koreografier som på olika sätt varit viktiga för utvecklingen av danskonsten i Sverige och som har kopplingar till naturen.

Kaho Yanagisawa och Daria Ivanova i Helena Franzéns Terra. Foto Håkan Jelk

Kaho Yanagisawa och Daria Ivanova i Helena Franzéns Terra. Foto Håkan Jelk

Först ut är Mary Skeapings Vårens återkomst. Därefter följer Pas de deux ur Svansjön akt 2 koreograferad av Marius Petipa/Natalia Conus. Pas de deux ur Gösta Berlings saga av Ulf Gadd, Pas de deux ur Ringaren av Notre Dame, av Pär Isberg, Duett ur Cacti av Alexander Ekman och avslutningsvis Terra koreograferad av Helena Franzen. Dansarna i de olika verken är Nathalie Nordquist, Daria Ivanova, Luiza Lopez, Erik Rudqvist, Desislava Stoeva, Jonatan Davidsson, Adiliang Abudureheman, Kaho Yanagisawa, Ida Säfvestad och Ella De Geer. I en av koreografierna Notre Dame spelar Massimo Broggio, akustisk gitarr sittandes på scenen.

Dansarna yrkeskunnighet sprider ringar av trygghet i salongen. Det kanske låter tråkigt och utan överraskningar men det blir precis tvärtom. Det beror dels på dansarnas förmåga till närvaro, tolkning av koreografierna och deras tekniska skicklighet. Det beror också på koreografernas blandning av rörelser och intentioner.

Även den vackra och historiska platsen påverkar stämningen. Intrycken blir många. Varje stycke bjuder på något eget. I den första koreografin får publiken se något som förmodligen påminner om hur dansen såg ut på 1700-talet. Det passar platsen och hjälper fantasin om en riktig tidsresa.

Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk

Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk

Nästa koreografi dansar Nathalie Nordqvist och Jonatan Davidsson en innerlig och varm duett. Luiza Lopez och Erik Rudqvist tar med passion och lidelsefullhet med oss till Svansjön. Därefter får vi följa med till Notre Dame och se en vänskaplig och öppenhjärtig duett.

När Jonatan Davidsson kommer tillbaka har han med sig Kaho Yanagisawa. Här förändras allt till vältajmade komiska inslag. Den moderna tekniken i den sista duetten hjälper stämningen till att bli mer grundad, som att vi alla med hjälp av dansarna får uppleva tyngden mot golvet utan att det blir kompakt. I stället finns upplevelsen av musikalitet, dynamik, lätthet och flöde kvar.

Under pausen vandrar tankarna till hur föreställningen skulle tagit sig uttryck på den tiden Teatern var ny. Den samtid en lever i påverkar vad som skapas och hur det framförs.

Dansarna träning har genom århundradena sett annorlunda ut vilket resulterar i olika tekniska och konstnärliga färdigheter. Möjligheterna till att skapa effekter och stämning med hjälp av ljus är föränderligt. Att lysa upp scenrummet med hjälp av gaslampor eller stearinljus ger något annat än vad en kan åstadkomma med elektricitet. Ljudanläggningar påverkar det som hörs och kan styra ljudnivån.

På 1700-talet fanns inte den teknik vi använder idag. Det är dock roligt att se scenrummet förändras genom att snabbt dra undan skärmar och dekor för att ersätta dem med andra. Ett praktiskt tillvägagångssätt som lever kvar från förr. Kanhända bidrar de möjligheter teatern erbjuder till kvällens inramning. Det blir intimt.

Scenen är förhållandevis liten med ett sluttande golv. Publiken sitter på kort avstånd nedanför och får lyfta blicken för att se. Man kommer nära det som sker, allra helst om man sitter på främre parkett. Varje ansiktsuttryck syns väl vilket ger extra dimension på rörelserna.

Det är hissnande att tänka att några av de träd som finns i området kanske även fanns när teatern byggdes. Människor som inte längre lever har under århundraden fått se och uppleva samma stammar och trädkronor som vi idag gör. Träd som förändrats när de växt sig större men ändå varit desamma. Det känns på något sätt högtidligt att vara på en flera hundra år gammal teater och uppleva när dåtid möter nutid i form av danskonst.

Jenny Berkán
Stockholm

RENTRÉ 24 aug och 25 aug, Confidencen

Medverkande
Nathalie Nordquist
Daria Ivanova
Luiza Lopez
Erik Rudqvist
Desislava Stoeva
Jonatan Davidsson
Adiliang Abudureheman
Kaho Yanagisawa
Ida Säfvestad
Ella De Geer

Program
Vårens Återkomst
Koreografi: Mary Skeaping, musik: Cesare Bossi

Pas de deux ur Svansjön akt 2
Koreografi: Marius Petipa/Natalia Conus, musik: Peter Tjajkovski

Pas de deux ur Gösta Berlings saga
Koreografi: Ulf Gadd, musik: Franz Berwald

Pas de deux ur Ringaren av Notre Dame
Koreografi: Pär Isberg, musik: Stefan Nilsson

Duett ur Cacti
Koreografi och musik: Alexander Ekman

Terra
Koreografi: Helena Franzén, musik: Stefan Johansson

 


  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil