Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet

Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni" Alina Cojocaru (gäst) – Edvin Revazov Corps de Ballet och med John Neumeier på scenen. Foto Kiran West

27 maj
2024

“The World of Neumeier”
– John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkomponerad dansupplevelse.

Utdrag ur "Nijinsky"Alexander Trusch, Louis Musin, Ida Stempelmann, Christopher Evans Corps de Ballet

Utdrag ur "Nijinsky"Alexander Trusch, Louis Musin, Ida Stempelmann, Christopher Evans Corps de Ballet. Foto Kiran West

"The World of John Neumeier" är en självbiografiskt inspirerad balettgala, av och med John Neumeier, koreograf och konstnärlig ledare för Hamburgbaletten sedan 1996. Nyckelscener och utdrag ur hans koreografiska ymnighetshorn framförs i ett väl trollbundet pärlband där juveler som hans ikoniska "Nötknäpparen", "Nijinsky", "Kameliadamen" och "Gustav Mahlers 3e Symfoni" givetvis finns med. "The World of John Neumeier" är Neumeiers officiella avsked och tack som firad koreograf efter 50 år i dansens tjänst. I år fyller han 85 år. Det är också en enastående hyllning till en av världens ledande danskonstnärer och fanbärare för denna eteriska konstform.

Utdrag ur "Ghost Light"Madoka Sugai – Nicolas GläsmannCorps de Ballet

Utdrag ur "Ghost Light "Madoka Sugai – Nicolas GläsmannCorps de Ballet. Foto Kiran West

Allt började med föräldrarna som publik i soffan
Kvällen inleds personligen av John Neumeier. I vita jeans, vit skjorta och svarta accessoarer intar han scenen och berättar fritt hur Bernsteins och Gershwins musik tidigt väckte hans danslust hemma i vardagsrummet i Milwaukee, Wisconsin. "Jag kände mig tidigt dragen till dansen, jag kan inte förklara varför. Det låter nästan kitschigt, men det är sant," säger John.

När orkesterns solopianist Michal Bialk slår an tonen och Hamburgbalettens ensemble släpper loss i kostymer designade av Giorgio Armani har publiken redan fångats – vi riktigt känner hur möblerna flyger när John, nu porträtterad av en av dansarna, far runt i sitt barndomshem.

Utdrag ur "Beethoven Project II"Madoka Sugai – Alexandr TruschCorps de Ballet

Utdrag ur "Beethoven Project II" Madoka Sugai – Alexandr TruschCorps de Ballet. Foto Kiran West

”My world is dance”
Resan fortsätter med utdrag ur Neumeiers tolkningar av klassikerna Nötknäpparen och Romeo och Julia – hans första helaftonsbaletter från tiden som balettchef i Frankfurt. Julia dansas av Neumeiers senaste fynd, blott 16-åriga Azul Ardizzone.

Den koreografiska exposén sträcker sig från 1971 till 2023 och bygger på kända litterära och musikaliska mästerverk. Till fördel för galans dramaturgi väljer John klokt att inte slaviskt följa den kronologiska ordningen. Så här sprängs nu ett stycke in, skapat under pandemins lock down, 2020. ”Ghost light” är den ensamt lysande lampa, på en i övrigt mörklagd scen, som säger ”Not to be used!” John menar att lampan lyser tills Gud eller någon annan – han själv? återvänder. Stycket framförs med fin känsla i varje steg och rörelse.

Utdrag ur "Othello"Anna Laudere – Jason Reilly (gäst)

Utdrag ur "Othello" Anna Laudere – Jason Reilly (gäst). Foto Kiran West

Ett avsnitt från Neumeiers kända tolkning av Othello tycks tilltala publiken, och dansarna Anna Laudere och Jason Reilly (gäst), gör verkligen vad de kan. Men jag är inte helt såld, kanske för att Arvo Pärts vackra musik just här är lite väl ensidigt repetitiv. Däremot riskerar det innehållsrika galaprogrammet aldrig att bli en lång nummerrevy. Neumeier glider sömlöst i och ur avsnitten, binder ihop skeendet, ibland med några ord ur hjärtat, ibland som alter ego dansare. Det skapas heller inga longörer av entréer och sortier för applådtack som bryter magin.

Första delen avslutas med en riktig energikick när lilla Madoka Sugai tillsammans med Christopher Evans och ensemblen ”jazzar loss” till Bachs "Juloratoriet I-VI".

Utdrag ur "Juloratoriet I-VI"Madoka Sugai, Christopher EvansCorps de Ballet

Utdrag ur "Juloratoriet I-VI" Madoka Sugai, Christopher Evans Corps de Ballet. Foto Kiran West

Andra delen inleds lika starkt
Under alla år har John Neumeier hyst den största respekt för tidigare konstnärer. Exempelvis har Shakespeare gett stoff till många av Neumeiers verk. En annan viktig inspiratör såsom dansare, tänkare, målare och koreograf är Vaslav Nijinsky. Neumeier lär ha samlat mycket material kring den legendariske dansaren Vaslav Nijinskys tragiska och dramatiska liv. Så självklart får vi njuta ett avsnitt ur signaturverket Nijinsky där hela ensemblen återigen visar sina styrkor och kvaliteter.

Mina förväntningar inför att för första gången se ett pas de deux ur Kameliadamen är höga. Just denna dag blir det dock lite för mycket tyg, tyll och hår. Det stör upplevelsen och gör framförandet lite stelt.

Opus 100 – for MauriceAlexandre Riabko, Edvin Revazov

Opus 100 – for Maurice Alexandre Riabko, Edvin Revazov. Foto Kiran West

”Dans är aldrig bara teknik och rörelser”
Orden är Neumeiers, vilka vi är många som kan intyga och visuellt bevis ges i en hyllning till Neumeiers ”old friend” Maurice Bejart då han fyllde 70 år. ”Opus 100 – for Maurice” är ett pas de deux mellan dessa två giganter, dansat med stor känsla av 46 år fyllda Alexandre Riabko och Edvin Revazov till Simon & Garfunkels odödliga ”Bridge over troubled water”.

Dans kan verkligen uttrycka allt. Och det kommer mera.

Crescendot har bara börjat
De fyra sista numren är likt ett växande fyrverkeri där varje pjäs blir en utsökt pralin som får sinnena att triumfera. Först ut i denna fyrklöver kommer en av mina personliga höjdpunkter. Ett utdrag ur "Anna Karenina” dansas med samma stilrena elegans som finns i titelrollens diskret lyxiga klänning med halterneck och släp – skapad av Albert Kriemler på A-K-R-I-S för att komplettera Annas kropp och uttrycka hennes starka individualitet.

Utdrag ur "Anna Karenina"Anna Laudere, Jacopo Bellussi, Emilie Mazon, Emiliano Torres, Karen Azatyan

Utdrag ur "Anna Karenina" Anna Laudere, Jacopo Bellussi, Emilie Mazon, Emiliano Torres, Karen Azatyan. Foto Kiran West

Innan vi hinner blinka står Neumeier åter på scenen. Han berättar om dansares hårda arbete och dagliga slit. ”Men”,säger han ”…dans kan också vara en inre känsla som övervinner allt” och skickar ut en retorisk fråga till publiken: ”Säg den känsla som inte går att uttryck med rörelser?” I samma sekund som orden lämnar Neumeiers läppar vet alla som en gång dansat vad han menar.

Den som till äventyrs inte hänger med får det nu klart beskrivet i utdraget från ”Beethoven Project II”. Det är lekfullt. Det är busigt. Och helt crazy. I ren och skär glädje glider härliga Madoka Sugai över golvet i tåskor – här behövs inga strumplästen, likt en street dancer. Klassiska pas blandas med modern off-balance, golvrullningar, folkloristiska hoppsasteg i långdans, irländsk riverdance, stepp, showdance, ekvilibristiska lyft, galna hopp... Någon bläddrar i en bok. Äter en banan. Det är fart. Det är fläkt. Och framför allt är det så lustfyllt att känslorna håller på att bubbla … Men precis då får vi ännu en skön konstpaus att hämta andan till. Ensemblen och gästande Alina Cojocaru och Edvin Revazov framför ett vackert avsnitt till tonerna av mäktiga ”Mahlers 3e Symfoni”, ett av Neumeiers verk som idag ingår i repertoaren hos många ledande balettkompanier.

”…dans kan också vara en inre känsla som övervinner allt” och skickar ut en retorisk fråga till publiken: ”Säg den känsla som inte går att uttryck med rörelser?”

”…dans kan också vara en inre känsla som övervinner allt” och skickar ut en retorisk fråga till publiken: ”Säg den känsla som inte går att uttryck med rörelser?” Foto Kiran West

”Min värld är dans”
Innan allt till slut exploderar i finalnumret "Bernstein Dances" knyter John Neumeier ihop sin koreografiska säck med orden: ”My World is Dance”. Och vi tror honom. Neumeier vet onekligen sin betydelse under fem decennier i dansvärlden och att han för alltid kommer vara ett aktat namn inskrivet i historien.

Epilog
När de sista tonerna klingat ut står publiken redan upp, rusar fram mot scenen som på en rockkonsert, applåderar, ropar, visslar, fotar, instagrammar – alla vill ha mer! John Neumeier har smaken att sluta när det är som bäst.

Final och slutscen.

Final och slutscen där John Neumeier lyfts upp av dansarna. Foto Kiran West

Det är med tacksamhet vi lämnar Tivolis konsertsal. Före föreställningen har vi fått en visning av Tivolis Pantomimteater som varje sommar ger 300 dansföreställningar och i år fyller 150 år. Det firas bl a med en ny ridå i design av tidigare Drottning Margrethe.

Tivolis balettchef Peter Bo Bendixen som även basar för Tivolis balettskola med 500 elever, har planerat i sex år för att få Neumeiers gala till Tivoli. Tur är att relationerna är starka. Köpenhamn har länge fascinerat Neumeier med sin lokala charm, kulturella rikedom och inte minst stolta balettradition. Många av Neuimeiers verk har varit en del av repertoaren för Den Kongelige Ballet, varav flera skapats speciellt för kompaniet. Det finns också en stark relation till Tivoli Balletteater och balettchef Peter Bo Bendixen genom Hamburgs ungdomskompani som framträtt många gånger på Tivoli. Allt detta har lett till att dansälskare nu kunnat vallfärdat till Köpenhamn för att få uppleva Neumeiers konstnärliga gärning och personliga liv. Den 14-18 augusti gästar New York City Ballet Tivolis Konsertsal.

Helene Friberg
Köpenhamn

The world of John Neuimeier
Koreografi och värd: John Neumeier

Med Hamburg Ballet och gäster
Dansare vid matinéföreställningen 18 maj

Candide Overture, ur "Bernstein Dances"
Xue Lin ­– Christopher Evans

Greta Jörgens – Jacopo Bellussi

Ana Torrequebrada – Karen Azatyan

Corps de Ballet

I Got Rhythm, ur "Shall we dance?"
Ida Praetorius – Alexandr Trusch

Corps de Ballet

Utdrag ur "Nötknäpparen"
Olivia Betteridge, Matias Oberlin, Xue Lin, Alessandro Frola

Corps de Ballet

Utdrag ur "Döden i Venedig"
Christopher Evans, Silvia Azzoni, Alexandre Riabko

Utdrag ur "Ghost Light"
Madoka Sugai – Nicolas Gläsmann

Corps de Ballet

Utdrag ur "Romeo och Julia"
Azul Ardizzone – Louis Musin

Utdrag ur "Othello"
Anna Laudere – Jason Reilly (gäst)

Utdrag ur "Juloratoriet I-VI"
Madoka Sugai, Christopher Evans

Corps de Ballet

Utdrag ur "Nijinsky"
Alexander Trusch, Louis Musin, Ida Stempelmann, Christopher Evans

Corps de Ballet

Utdrag ur "Kameliadamen"
Ida Praetorius, Jacopo Bellussi

Opus 100 – for Maurice
Alexandre Riabko, Edvin Revazov

Utdrag ur "Anna Karenina"
Anna Laudere, Jacopo Bellussi, Emilie Mazon, Emiliano Torres, Karen Azatyan

Utdrag ur "Beethoven Project II"
Madoka Sugai – Alexandr Trusch

Corps de Ballet

Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"
Alina Cojocaru (gäst) – Edvin Revazov

Corps de Ballet

Utdrag ur "Bernstein Dances"
Hamburg Ballet, solister och gäster


  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • En svensk dröm tar form
    STOCKHOLM: Den 17 april 2015 var det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb 2015 berätta...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil