Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Kites1 GO

Göteborgsoperans Danskompani flyger över scenen i Jim Hodges scenografi och kostym av Jean-Paul Lespagnard. Foto Tilo Stengel

23 mar
2022

Kites – Allt hänger på en tråd

Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det finns ingenting annat än blått under mig …

Damien Jalet Kites 2

Dansportalen möter koreografen Damien Jalet. Foto Thérèse Eng

Damien Jalet har återigen urpremiär på GöteborgsOperan. Denna gång med verket Kites som ingår i föreställningen D and A. Två dagar innan premiär träffar Dansportalen honom för att prata om hans tankar kring verket.

Dansverket Kites är inspirerat av vind som fenomen, hur kom den idén till dig?
Jag tror att rent generellt har alla de verk som jag hittills skapat, något med naturens olika element att göra, naturkrafterna är alltid närvarande. Jag tycker om att skapa verk som sätter dansarna i relation med krafter utifrån. När jag jobbar koreografiskt försöker jag alltid få dansarna att visa något synligt som hämtas från en osynlig dynamik, en osynlig kraft. Jag tycker om att utforska en slags organiskhet i rörelsen.

Sedan pandemin har jag gjort tre dansverk och jag tror att vi är inne i en period när vår relation till omvärlden ifrågasätts, vår plats på jorden och begreppet ödmjukhet, är något som kommit till mig. Det är en lite romantisk idé det här med människan gentemot naturen, men det är också ett modernt sätt att utforska och visa vår sårbarhet.

I Skid, som jag gjorde här för fem år sedan, arbetade jag med gravitationskraftens påverkan på kroppen, en kraft från jorden, och då ville jag visa den otroliga styrkan i den kraften. I de tre senaste verken som jag gjort arbetade jag till exempel med metaforen av vågor, ett mycket mer marint element, där dansarna i en enda linje kunde göra en våg synlig, i en annat verk arbetade jag med dimma i olika former.

Och kanske på grund av pandemin blev jag riktigt medveten om naturens krafter och påverkan av dem, i vilken grad vi är extremt sårbara av osynliga förändringar. I de föregående verken är det något ganska mörkt, en slags överlevnad eller kanske något efter döden. Jag hade lust att fortsätta i det här spåren, men på ett mycket mer upprymt sätt.

När jag med Paul Thomas Anderson gjorde filmen Anima som finns på Netflix hade jag börjat arbeta med vindmaskiner och gravitationskraft är lierat med vind så jag tänkte att jag på något sätt ville kombinera dessa krafter. Göteborg är ju ett extremt blåsigt ställe och jag tycker om att skapa verk som på något sätt hör ihop och har en relation till platsen där de spelas, så idén kom också lite härifrån stan.

Men också från ett annat håll, min egen barndom. Jag befann mig på en resa till London med mina föräldrar och på den tiden fanns det ingen tunnel än, utan man fick åka båt över engelska kanalen. Det blåste enormt och jag har ett ganska precist minne över hur jag står på däcket och vinden var så stark att jag trodde jag skulle blåsa överbord. Det var en enorm sårbarhet och en skräck inför hur otroligt snabbt man bara kan föras bort. Som en metafor över livet självt.

Kites 3 GO

Medverkande ur GöteborgsOperans Danskompani Benjamin Behrends, Miguel Duarte, Riley O’Flynn, Sabine Groenendijk i konstant rörelse under det 30 minuter långa dansverket Kites. Foto Tilo Stengel

Varifrån fick du titeln, Kites?
När det gäller titeln, Kites, så är det också intressant eftersom det nästan är Skid, fast lite omkastat. Det var något som slog mig senare när titeln redan var bestämd

Kites, drakar, är ju något som flyger och dansar med hjälp av vinden är det också en inspiration hämtad från barndomen?
Absolut, det är också något som hänger ihop med min barndom, en slags nostalgi. Nuförtiden ser man sällan drakar eftersom de flesta, både barn och föräldrar är mer upptagna med att titta på skärmar än på himlen. Jag tror inte att barn på samma sätt förundras över naturen nu, de bryr sig inte.

Det är något dansant och både starkt och skört över en drake. Rätt vad det är kan den bara dyka ner mot marken och kraschlanda. Den hålls fast i sitt snöre så på ett sätt är den förbunden med jorden samtidigt som den kan flyga jättehögt på luftströmmar, vilket gör att den balanserar mellan två krafter. Det här är en vacker metafor över människan, som för pappersdraken hänger våra liv bara i en tråd.

Drakar är gjorda av mycket tunt och ömtåligt material, papper, eller siden ibland, men samtidigt motståndskraftigt. De är motsägelsefulla och förgängliga. Precis som vi människor.

Hur har det fungerat att arbeta under pandemin med verket?
Det har varit riktigt svårt. Eftersom jag är ganska ”trogen” mina medarbetare, Jean-Paul Lespagnard som arbetat med kostymerna, Mark Pritchard som var i Australien och Jim Hodges som har gjort scenografin befann sig på andra sidan Atlanten och det var verkligen komplicerat att arbeta via länk. Men gränserna öppnades till slut och om två dagar ska vi vara klara.

Kites GO 4

Frida Dam Seidel inleder kvällen med den franske författaren Théo Cascianis text Kites. Foto Tilo Stengel

Hur har du arbetat med koreografin från vind till dans, rent tekniskt?
Jim Hodges har visat mig bilder på fåglars flygmönster, hur de i oförutbestämda banor kan flyga utan att krocka med varandra. Dansarna följer ett extremt, man kan säga matematiskt mönster där positionerna måste hållas till 100% och de rör sig precis hela tiden i olika banor under 25 minuter. Det finns tre olika banor som korsar varandra i specifika skärningspunkter och det kräver en oerhörd tajming av dansarna eftersom de också hela tiden rör sig mycket snabbt.

Damien visar mig bilder på mönster som nästan ser ut som kemiska formler, ritade med olika färger, siffer- och bokstavskombinationer och han förklarar vidare:

Det är ändlösa rörelser, dansarna stannar aldrig upp, det är konstanta mötespunkter mellan dansarna och allt är extremt matematiskt uträknat i olika matriser samtidigt som det också är extremt organiskt.

Jag har också använt mig av mängder av bilder tagna under lång exponeringstid på fåglar. Ordet Kites är också namn på en fågel, en slags hök – glada på svenska. De surfar på luftströmmar och det har jag velat fånga i rörelserna.

Varje dansare följer sin logaritm och går något fel är det verkligt svårt att reparera. Det syns med en gång. Det kräver en extrem koncentration och en uthållighet eftersom allt går oerhört snabbt och dansarna rör sig hela tiden. Inte en enda stund stannar de.

Verket börjar med en text och jag har inte jobbat med text på 12 år. Nu hade jag verkligen lust att arbeta med text, något intimt, bitterljuvt, en slags bekännelse som man skulle kunna skriva på en drake innan man skickar iväg den.

I början finns bara dansösen Frida Dam Seidel på scenen och läser Théo Cascianis text ”Allt hänger på en tråd”. Hon säger ”It’s urgent to find joy” och jag tror att det är en viktig sak som behöver repeteras idag. Angelägenheten över att hitta glädje är något som jag har lust att förmedla till publiken. Livets förgänglighet. Ambiguiteten. Life ends and the party begins.

Thérèse Eng
Göteborg


  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil