Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Repetition av Nötknäpparen på Svenska Balettskolan i Göteborg. Video Heléne Friberg

13 dec
2021

Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen

Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där de kan få träna att dansa på scenen i olika roller hela vägen upp till en huvudroll.

Dansportalen har träffat tre av eleverna som gör huvudroller vid årets föreställningar av Nötknäpparen på Lorensbergsteatern i Göteborg.

Lana Maxxa

Lana och Maxx övar på att hitta balansen i ett utfall. Foto Heléne Friberg.

Maxx Bran Pizarro, åk 9
Dansar titelrollen som Nötknäpparen i lag 1. Är även reserv till Marshmallows.

Lana Persson, åk 8
Dansar rollen som Clara i lag 1. I lag 2 gör hon festbarn och snöflinga.

Betty Svensson, åk 8.
Gör Clara i lag 2 tillsammans med en expatriot från Spanien, samt snöflinga i lag 1.

Betty Svensson

Betty Svensson och Arturo Lizana García, från Spanien, dansar Clara och Nötknäpparen, i lag 2 på Lorensbergsteatern. Foto Heléne Friberg

På Svenska Balettskolan i Göteborg är föreställningar en viktig del i utbildningen för att kunna bli professionell dansare. Repetitionerna inför årets extra efterlängtade föreställningar av Nötknäpparen i december, började direkt efter sommarlovet och finns med på dansschemat under hela höstterminen.

Efter höstlovet anländer Bettys nya danspartner Arturo Lizana Garica för att repetera in Nötknäpparen ihop med Betty. Arturo är född i Granada och flyttade till Madrid i höstas för att studera på Real Concervatoire de Mariemma. Nu kommer han alltså till Svenska Balettskolan som expatriot-elev och går in i huvudrollen som Nötknäpparen ihop med Betty Svensson i lag 2.

Vad tänkte ni när ni såg era namn på rollistan för huvudrollerna?

Maxx: Spännande och intressant. Det kändes kul också.

Lana: Jag blev lite nervös. Man hoppas ju alltid på det bästa.

Betty: Alltså, man har ju alltid sett rollen som Clara som – wow – och tänkt … att en dag, om det kommer vara jag. Magiskt.

De har, alla tre, redan dansat mindre roller i föreställningen. De har sett lite av andra versioner av Nötknäpparen och klassisk balett på film och någon enstaka föreställning på scen, som Giselle och Svansjön. Men det är inte helt lätt för då måste de bege sig till någon av Nordens eller Europas huvudstäder. Svenska Balettskolan brukar resa med eleverna för att de ska få se balett på riktigt men under pandemin har det inte varit möjligt. Så jag frågar istället vem de repeterar med?

”Tania”, svarar alla tre i kör.

Tania Rodriguez är lärare i klassisk balett på skolan och kommer närmast från KHIO, Kunsthøgskolen i Oslo. Tania är mexikanska och utbildad vid National Institute of the Arts INBA. Hon har dansat i Mexico City Ballet (Ballet Company for Youth) och National Ballet of Mexico (Compañía Nacional de Danza, México). Sin pedagogexamen tog hon i Canada National Ballet School Diploma-program TPPD (DIP), 2006.

Tania viser mimscen

Tania instruerar hur en av mimscenerna ska göras och berättar vad varje rörelese betyder så att eleverna kan uttrycka dem med känsla. Foto Heléne Friberg

Är Tania bra?

”JAAA!!!”, utbrister alla tre.

På vilket sätt?

Betty: ”Hon ger tips och inte bara korrektioner och säger vad hon menar med dem. Till exempel säger hon inte bara ”höften”, utan förklarar vad jag gör med den. Det är bra.”

Har ni även andra repetitörer, som coachar er?
Maxx:
”Bara när vi repar ’Marshmallows’, då har vi killar Roman”.

Betty: ”När jag repar ’Klubbor’ har vi tjejer Susanne.”

Nötknäpparen lag 2

I föreställningen deltar många av skolans lärare, här ses Susanne och Roman bilda en båge för de dansande festbarnen. Foto Josef Götherskjöld

Susanne Lindström är danslärare i klassisk balett på skolan sedan många år. Susanne är utbildad balettpedagog vid The Royal Ballet School Teachers Training Course, en av världens främsta balettskolor.

Roman Rumyantsev är lärare i klassisk balett och huvudlärare i scenisk folkdans på Svenska Balettskolan. Tidigare solist vid Moscow City Ballet, Moscow Classical Ballet, Imperial Ballet och Kreml. Roman är även utbildad inom scenisk folkdans och karaktärsdans i Ryssland.

Betty berättar att hennes nya danspartner Arturo, kommer till Sverige först efter höstlovet. Då ska de träna extra två heldagar för att komma i kapp, medan de andra har teori. Jag frågar hur det känns att behöva repetera utan partner så länge.

”Lite nervöst, för att det är så olika att dansa med olika personer, men det ska bli intressant att få lära känna annat blod.”

Vad är den största utmaningen med era roller?

Lana: ”Musikaliteten. Vi har många små rörelser som ska komma exakt på rätt taktdelar i musiken. Och då finns det rätt många man ska komma ihåg.”

Jag frågar hur hon gör för att känna in, eller som hon själv säger; nöta in musiken. Om hon brukar lyssna på den t ex när hon är hemma eller på väg till skolan. Jag tänker att idag finns ju musiken på nätet och på Spotify. Till svar får jag lite förvånande: ”Ah, nh, eh, nej…vi har inte den musiken.”

Drosselmeyer

Sebastian Michanek står för idé, koreografi och iscensättning, här ses han i rollen som Drosselmeyer. Foto Josef Götherskjöld

Hur skulle ni beskriva Sebastian Michaneks version av Nötknäpparen och koreografin?

Maxx: ”Glad och annorlunda. I andra akten är det godis som dansar, det brukar det ju inte vara. Men det är smart, för det är kul för släktningar och ungar som kommer och tittar.”

Betty: ”Det är så kreativt med något annat, att det inte är samma som i andra versioner jag har sett, utan mer utmärkande för Svenska Balettskolan i Göteborg. Jag tycker koreografin är väldig glad, det är verkligen saga.”

Vad är svårast och klurigast med din roll Maxx?

Maxx: ”Placeringen. Att man är på rätt plats, det är ju så många andra på scenen samtidigt. Och så känslan – att gå från att vara en soldat som ska skydda Clara till att fajtas med råttkungen för att sedan bli förälskad i Clara – den är lite svår att visa fram.”

Det är många nya saker för eleverna att tänka på och snabba omställningar som de måste kunna hantera. De ska även klara att mima på balettspråk. Vi pratar vidare om hur de tänker kring att agera och gestalta sina roller och hur de får ut hur de känner med ansikte och kropp.

Nötknäpparen Maxx

Maxx agerar med full inlevelse som festbarn i en tidigare föreställning. Snart gör han titelrollen som Nötknäpparen. Foto Josef Götherskjöld

Maxx: ”Jag tycker det är svårt att beskriva hur Nötknäpparen ska vara, liksom exakt. Känslan kommer nog när vi har genomdrag på scenen. Det blir mer äkta då.”

Det blir det säkert, säger jag och frågar försiktigt om de tror att man bör vänta tills att man står på scenen och förlita sig på att känslan bara kommer då, eller om man behöver öva även på uttrycket innan man står där i kostym och smink med full belysning, dekor och alla runt omkring sig. Vi enas om att man måste tänka på själva rollen långt tidigare, och alla tre verkar inte att annars är man lite sent ute.

Får ni hjälp med instuderingen av själva rollkaraktärerna? Eller vet ni hur ni vill göra Clara och vem Nötknäpparen är?

Lana: ”Clara är ju ett barn, hon är glad och lekfull, Vi har fått lite hjälp av Susanne. Hon har berättat att vi inte ska vara så prinsessiga, utan mer glada och lite busiga och där för att leka och ha kul.”

Så bra, det är ju väldigt viktigt att ni vet hur rollerna ska vara och känner till koreografernas olika tolkningar och intentioner. Det måste man tänka på i alla roller. Det är ju det som är så roligt också, när man får göra roller och plocka fram någonting av sig själv i rollen. Så ta chansen nu när ni har den, säger jag till alla tre.

Nötknöpparen SVG

Som dansare får man även lära sig att pussas på scenen. Foto Josef Götherskjöld

Hur mycket repeterar ni så här två månader före?

Betty: ”En gång i veckan repar vi pas de deux-avsnitten, men vi tränar också andra delar och de scener där det är andra dansare med, och de uppgifter vi har i andra lag. Sen blir det mer och mer ju närmre vi kommer föreställningarna.”

Suget efter att kunna ge balettföreställningar igen märks tydligt även på biljettförsäljningen. Man har redan satt in en extraföreställning. Det stora grand pas de deuxet, sockerfén och Drosselmeyer görs av gästande danssolister från Kungliga Baletten, tjeckiska Nationalbaletten och danska Den Kongelige Ballet.

Till våren, två år efter den planerade urpremiären är det sedan äntligen dags för skolans andra stora helaftonsbalett, Peter Pan. Ett helt nytt originalverk, även det iscensatt av skolans konstnärlige chef, Sebastian Michanek.

Repeterar ni även på Peter Pan nu under hösten?

Maxx: ”Näe, inte just nu, vi var ju färdigrepeterade innan sommaren. Så vi vet redan vilka roller vi ska ha. Fast flera av oss har fått nya roller innan vi ens stått på scenen i de första rollerna vi fick eftersom premiären flyttats fram flera gånger på grund av pandemin. Men nu ska det bli kul!”

Nötknäpparen Clara SVG

Laura Persson i rollen som Clara när Nötknäpparen gavs på Lorensbergsteatern 2019. I år är det lillasyster Lanas tur. Foto Josef Götherskjöld

Lanas storasyster Laura gick ut Svenska Balettskolan i våras och går nu gymnasiet på Kungliga Balettskolan i Stockholm. Jag undrar hur det går för henne? Det går bra, säger Lana, men Maxx vet mer och berättar:
”De ska göra Svansjön på Operan i Stockholm och då har Laura gjort audition. Hon får reda på den här veckan ifall hon får vara med.”

Tycker ni det är kul att stå på scenen och göra föreställningar?

Alla: ”Ja, det är fantastiskt. Det är det bästa på hela året.”

Vad har du för planer efter 9an, Maxx?
Maxx:
”Jag söker till en massa skolor och stipendium som Carina Ari. Jag tänker på ABT, Tring, Royal, Palucca, Stockholm…”

Ja, det finns många bra skolor, det är bra att du har koll. Och ni tjejer, ni har ett år kvar, men sedan?

Betty: ”Mitt drömkompani är typ ABT och Norge. Jag tycker det är så fascinerande att de tar in långa dansare i Norge. För jag är ganska lång själv. Och så gillar jag Royal Ballet, men jag kommer söka till typ alla skolor, jag vill komma bort från Sverige.”

Betty är 1,64 m lång. Jag inflikar att det inte är så långt för att vara dansare, att hon inte behöver vara orolig, det är en bra längd. Efter en stund säger Lana att hon inte har tänkt så mycket på framtiden ännu, men att hon vill fortsätta dansa. Jag tänker; härligt och säger; Håll er friska, starka och skadefria!

Tania instruerar tjejerna med hjälp av videofilm från en tidigare föreställning. Video Heléne Friberg

Vad tycker ni tjejer är största utmaningen med rollen som Clara?

Betty: ”Vi står så länge på tå, så det är ganska tufft. Jag har aldrig varit på tå så länge förut. Det blir mycket fotbad.”

Lana: ”Jag tror det kommer bli lite svårare när vi kommer på scenen med strålkastarna och allt, jag har ju aldrig dansat på scenen i tåskor förut.”

Nötknäpparen Betty

Medan övriga elever på skolan har teorilektioner får Betty och Arturo träna extra för att lära känna varandra och komma ikapp. Foto Heléne Friberg

Betty: ”Inte jag heller! Föreställningarna har ju varit inställda så länge.”

Oj, det är en tuff utmaning för bägge tjejerna att få en så stor roll direkt och dessutom på tå. Det är både modigt och imponerande. Jag undrar om de har fått tillräckligt med tåskor, så att de inte står utan en dag och det inte finns några passande skor. Blir det panik då eller? Inget svar kommer, båda tjejerna tittar bara lite förvånat på mig, som om den tanken aldrig slagit dem. Jag frågar istället om de har provat sina kostymer ännu och alla tre nickar.

Nötknäpparen Snöflingor

En scen med alla snöflingor och Clara i sin dröm. Foto Tilo Stengel

Betty: ”Vi har provat dem igen, nu precis. Alltså nattlinnet satt bra på mig, men så delar vi på en klänning också och den hade blivit lite kort för mig. Men jag har den bara några minuter så det ska nog gå bra.”

Tänk er att ett gäng kompisar ska gå och se Nötknäpparen med er i huvudrollerna. De vet inte hur ni har det på dagarna. De har säkert massor av frågor. Vad skulle ni då berätta?

Maxx: ”Ja, att jag tränar varje dag för att kunna stå på scenen och göra Nötknäpparen, en soldat som ska skydda Clara i drömmen.”

Lana: ”Jag ska dansa i en balettföreställning med mycket känsla, det är lekfullt och juligt. Jag ska göra Clara, en tjej på typ 12–13 år, som drömmer en massa.”

Nötknäpparen alla

Alla kostymer är uppsydda på skolans egen kostymateljé. Det har gått åt mycket siden till de vida kjolarna och deras stora rosetter. Foto Tilo Stengel

Vet ni i vilken tidsepok som föreställningen utspelar sig i? Är det nutid eller för länge sen?

Betty: ”Länge sedan, det är stora kjolar som vi inte skulle ha idag. Ingen tv, men alla dansar kring granen och leker.”

Det låter bra, hur går det med plugget i övrigt, ni går ju sista åren i grundskolan, är det tufft?

Maxx: ”Det går bra, men det är större uppgifter och inlämningar som man kan behöva skriva på datorn när man kommer hem och är trött efter att ha tränat.”

Tror ni att ni skulle haft mer ork om ni inte dansat så mycket på dagarna?

Svaret blir både ja och nej. Betty tar vid och säger att hon känner sig ganska pigg:

”Sömnen är det viktigaste när vi tränar så hårt. Så jag tänker mycket på att få sova tillräckligt och balansera allt, jag lägger mig runt nio, halvtio.”

Jag undrar om de brukar ha med sig mobilen i sängen? Njae, inte jättemycket, blir det mumlande svaret från de tre. Det känns inte helt sanningsenligt.

Brukar ni titta mycket på nätet och i sociala medier på andra dansare?

”Ja, på Insta”, svarar alla tre.

Har ni något favoritkonto som ni följer?

Maxx:” Ja, balettkonton på Insta.”

Betty: ”@danceoftheworld, där får man se olika saker från olika kompanier i världen så att man inte tröttnar.”

Lana: ”Jag kollar lite random, det som kommer upp i flödet bara.”

Går ni inte in på något speciellt konto? Jag brukar t ex kolla på @marianelanunezofficial.

Betty: ”Jaaa, hon har bra närvaro på scenen.”

Maxx: ”Ja, jag kollar hennes konto också, och @nikishafogo.”

Marianela Nunez, är från Argentina och sedan 2002 premiärdansös vid The Royal Ballet i London.

Nikisha Fogo är född i Sverige och utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan. Sedan 2018 är hon premiärdansös vid Wiener Stattsoper.

När ni tittar på andra dansare, vad tittar ni efter, kan ni lära eller inspireras, snappar ni upp något?

Betty: Det är olika stilar, ibland kollar jag på Vaganova och ibland på Royal Ballet. Jag gillar Royal Ballet, för deras stil är mjuk och armarna har flow.”

Lana: ”Jag brukar kolla på deras teknik, t ex hur de får så höga ben. Att de först lyfter knäet så högt de kan innan de gör developpé.”

Nötknäpparen Jan-Erik

Jan-Erik Wikström är en av mycket få dansare som kan titulera sig som Hovdansare. Här ses han i rollen som Drosselmeyer. Foto ?

Tycker ni att de verkar få andra råd och instruktioner eller ser ni olika stilar och tekniker jämfört med hur ni får lära er?

Betty: ”Jag tycker vi får ganska mycket genom att våra lärare kommer från olika kompanier och länder. Som t ex Jon Ugarriza, han är spanjor men har jobbat överallt. Och Roman, han är från Ryssland. Så vi får en smak av de flesta stilarna, vilket är bra, för om man t ex gillar Romans ryska stil, så kan man söka till Vaganova.”

Jon Ugarriza är danslärare i klassisk balett på skolan. Han kommer från Spanien och har en examen i koreografi och dansteknik från utbildningsministeriet och American Ballet Theatre® National Training Curriculum i New York.

Ni har precis haft Petrusjka Broholm, från ABT Jacqueline Kennedy Onassis School, som gästlärare, hur var det?

”JÄTTEROLIGT! Man får jättebra tips, det var jättehäftigt”, säger alla i mun på varandra.

Petrusjka Broholm, är född i Danmark och tidigare solist vid bl a Den Kongelige Ballet. 2018 utnämndes hon till huvudlärare för ABT JKO skolans pre-professionella division, av Cynthia Harvey.

Det märks att alla tre är taggade för kommande veckor av repetitioner och föreställningar av Nötknäpparen. Vi avrundar vår pratstund och jag önskar dem varmt lycka till och säger till dem att göra sitt bästa och inte glömma att ha roligt också. Då brukar det gå bra.

Nötknäpparen SVG

Nötknäpparen är en succé i Göteborg. Foto Tilo Stengel

För dig som är nyfiken på att se de tre huvudrollsdebutanterna och alla elever på Svenska Balettskolan dansa in i den sagolika dekoren på Lorensbergsteaterns scen rekommendera att genast boka biljetter på notknapparen.se Länk till annan webbplats.

Där kan du även läsa mer om alla solister samt se den spännande dokumentärfilmen ”Vägen till Nötknäpparen” som ger inblick kring arbetet bakom kulisserna.

God Jul!

Heléne Friberg
Göteborg


  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil