Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Oscar Salomonsson

Oscar Salomonsson i Béjarts “Våroffer”. Foto Carl Thorborg

12 jul
2020

Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare

Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.

Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare 2009. 2012 utnämndes han till Premiärdansare. Rollerna har varit många och skiftande. Prinsarna i Törnrosa, Svansjön och Askungen (Cendrillon). Den utvalde i Våroffer, Franz i Coppelia, Lenskij i Onegin och mycket mer… I Pär Isbergs Nötknäpparen har han dansat Kolaren, men på senare tid gestaltat Farbror Blå med bravur i sin karakteristiska och underfundiga stil.

2019 tilldelades han Gunilla Roempkes dansstiftelses stipendium.

Oscar  Salomonsson

Oscar Salomonsson i Eskapist. Foto Nils-Emil Nylander

Hur hittade du till dansen från början? Svaret är både överraskande och roligt. Det är sällan man hör det här från manliga dansare om sina ingångar till balett.

Dansen fanns i mig från början tror jag. Jag bestämde mig jättetidigt för att bli dansare. Redan när jag bara var fyra år (!) visste att jag skulle dansa. Ingen i min familj har sysslat med kultur eller dans. Min mamma tyckte mycket om att gå på balett och jag fick följa med. Hon berättade att jag dansade i tunnelbanan, och fick pengar för det! Det är inget som jag minns men ändå…”

Innan Kungliga Balettelevskolan gick han på Margarita Rietschels dansskola. De arrangerade föreställningar på bland annat på Oscarsteatern.

Senare kom balettskolan och den rullade på… Oscar förklarar hur han emellanåt upplevde träningen som ganska enformig, så som balett kan vara. Det var några år när det kändes lite motigt,

Men han visste innerst inne att det här var vad han ville, och föreställningarna gav alltid nytt syre till känslan för dansen.

Hur var dina erfarenheter från perioden i Spanien?

Det var fantastiskt! Min chef var Nacho Duato, en superfin och duktig chef. Det var ett stålbad, med mycket dans och mycket teknik, min tid i Spanien var stenhård.

Oscar tycker att det är svårt att nå lika långt i ett större company med många dansare.

Det blir en annan utveckling när man arbetar med ett eget uttryck med en speciell koreograf. Jag medverkade bland annat i ”Castrati”, en fantastisk balett som senare sattes upp i Stockholm. När vi dansade den i Stockholm kändes det lättare när man hade jobbat med originalet.

Tiden i Spanien gav mig förbättrat självförtroende, vi var mycket på turnéer och gjorde oerhört vackra baletter i Madrid.

Senast sågs du i Alexander Ekmans ”Kuckel” på Orionteatern.

Vi hann med att göra 13 eller 14 föreställningar innan Coronaviruset tvingade oss att stänga ner. Under den tiden ändrade vi oavbrutet!

Oscar Salomonsson Anna Valev

Oscar Salomonsson och Anna Valev i ”The little Match girl passion”, koreografi Pontus Lidberg. Program Triple Excellence, Kungliga Operan 2012. Foto Hans Nilsson

Det är en underlig ”Coronatid”. Vad gör du just nu?

Det är fortfarande träning på Operan, vi tränar på olika sätt, men jag håller mig i form. Vi repeterar också en del. Vi jobbar med ”Skating Rink” som skulle gått nu i vår, men kommer efter sommaren tillsammans med den franska koreografen Jean Guillaume Bart's ”La boîte à Joujoux” [Leksakslådan]. Dessa två verk är en hyllning till den Svenska baletten i Paris.

En del av ”Ekmans En midsommarnattsdröm” ingår i detta program som är tänkt att gå på turné i höst på Champs Elysée-teatern i Paris. På den teatern har Oscar dansat i Mats Eks ”Solo för två”, ett minne som stannat kvar.

Om det nu blir av, tillägger Oscar.

När vi träffades och samtalade var det så. Nu vet vi att hela det programmet är inställt. Enligt vad som meddelats i juni har Alexander Ekman startat ett konstnärligt, experimentellt laboratorium. En flexibel och corona-anpassad ”verkstad” med säkra avstånd. Mikael Karlsson står för musiken och verket är planerat att presenteras på Operans stora scen 4 september.

Du har ju stadigt utvecklats som dansare och även skådespelare. Vad ser du fram emot att göra som artist?

Vad svårt, det är ju verkligen allt möjligt.Numera är det inte så mycket en viss roll, utan mer att jag vill göra något utvecklande, mer åt teater, en blandning av uttryck. Inte så mycket hopp eller så. Film, som till exempel i Eskapist, det var riktigt roligt.

Oscar visar här på en mycket tydlig sak, dansens flyktighet som konstart.

Att det du skapar är borta i samma ögonblick. Något som är både en tjusning men också en tråkig egenskap. Det är ju lite härligt på ett sätt att det en dansare gör är så unikt för stunden men samtidigt vill man ha någonting kvar…

Jag vill fortsätta arbeta med koreografer som Alexander Ekman, Mats Ek och Pär Isberg till exempel, men är också intresserad av film och skådespeleri. När jag har tid målar jag…som igår, vill du se?”

Oscar visar mig ett fint blomsterstilleben i starka färger i sin mobil. Det är något jag gör nu i Coronatider, jag målar.

Oscar Salomonsson by Kenny

Oscar Salomonsson i Ringaren i Notre Dame, koreograf Pär Isberg. Foto Alexander Kenney

Dina roller har varit mångfacetterade och du behärskar det mesta från att vara ”danseur noble” till moderna verk. Det som är extra med dig är de udda figurerna. Redan som Quasimodo i Pär isbergs ”Ringaren i Notre Dame” 2009 skapade du ett oförglömligt porträtt. I Alexander Ekmans ”Eskapist” under våren 2019 guidade Oscar publiken på en hänförande resa som Eskapisten själv.

Du dansade ingenting i ”Eskapist” och filmsekvenserna var väldigt närgångna, hur kändes det?

Det var en speciell utmaning och jag tyckte det var väldigt roligt” säger Oscar. Som dansare är man så van vid att förhålla sig till att du ska göra så, eller så. Nu skulle jag liksom bara vara och fylla ut det!

Ditt ansikte är väldigt öppet och uttrycksfullt, men samtidigt avslappnat?

Man måste vara avslappnad men det är svårt när alla tittar och man har inte steg eller annat att lita till. Men man lär sig. Det går inte att plötsligt hitta på något drastiskt.

Regissören Roy Andersson, (som vi kommer till) är ju mästare på att undvika överspel, han hatar det. Man får inte göra för mycket.

Dansare är ju vana vid ganska stora scener och ett annat utspel, det måste vara ett stort steg att ha en kamera nära ansiktet?

Oscar svarar: En koreografi ska utföras, men ska man berätta något måste man känna och uppleva på riktigt om det ska bli ärligt och äkta.

I Eskapist ser det ut som du hade väldigt god kontakt med hundarna (på kontoret). Då undrar man om du har hund?

Haha, kul. Jag älskar hundar. I Eskapist träffade jag dem faktiskt bara precis innan tagningarna. Det var ett gäng faktiskt, en 7-8 stycken. Kanske var hussarna och mattarna mer oroliga än hundarna?

Men det gick bra.

Svaret på frågan är nej, jag har ingen hund. Det går inte med mitt jobb att ta på sig ett sådant ansvar, att ta hand om en hund.

Oscar Salomonsson

Oscar Salomonsson. Foto Kungliga Operan

Du medverkade i Roy Anderssons prisbelönta långfilm ”En duva satt på en gren och filosoferade över tillvaron”. Hur kom det sig? Provfilmade du?

Roy Andersson kom faktiskt till Operan och tittade på någon föreställning och repetition. Sedan pratade han med mig och ville att jag skulle provfilma. Det handlade inte om att man skulle vara danskunnig, men något sökte han. Jag har stor förståelse för hans tydliga formspråk, som bland annat handlar om att inte överagera. Ändå händer det väldigt mycket, anser Oscar.

Berätta om hur det var att arbeta med Roy Andersson?

Allt går väldigt långsamt och han är jättehård och alldeles otroligt noga och petig. Jag tror, säger Oscar, att han har svårt att jobba med etablerade skådespelare för de vill göra sin egen grej, har sin tolkning. Själva scenerna byggs upp i hans egen studio och varje detalj måste vara perfekt! Det var häftigt att se. Det är som att han målar en tavla och varje scen kan ta flera månader att spela in. Det kunde ibland bli 40 tagningar, färgtonen på tröjan var fel, det kunde vara ljuset med mera. Vi kunde jobba nätter igenom, men jag tyckte om det även om det var jobbigt ibland. Det var verkligen lärorikt och roligt.

Du är en tekniskt skicklig dansare. Men när du gestaltar en roll är karaktären det viktigaste. Vad betyder den rena rörelsen för dig, till exempel i abstrakta baletter?

Det finns alltid ett uttryck, även om det inte är en historia som man kan sätta ord på, och det uttrycket får man försöka man hitta, även om det är olika verk.

Oscar Salomonsson

Premiärdansaren Oscar Salomonsson fick Gunilla Roempkes dansstiftelses stipendium 2019. Foto Kungliga Operan

Men du som började som så liten, minns du vad upplevde då?

Oscar förklarar att han tycker det är fascinerande med små barn som inte kan prata än men sätter man på musik så börjar de flesta dansa, så grundläggande är det.

Jag älskade att röra mig och höra musiken, det var känslan.

Har du upplevt några svackor, eller nedgångar under din karriär?

Nej, inga specifika motgångar tycker jag. Det är alltid motigt när man inte får göra det man önskar, men så är det ju ibland.

Men det var tufft i början när jag var väldigt ung och osäker. Det fanns tyvärr flera lärare, balettmästare och chefer som gjorde att man tvivlade mycket på sig själv. Om det utnyttjas att man är en känslig person (som jag var då) kan det gå illa. Uppmuntran ger bättre resultat.

Du har fått extremt varierade roller under din karriär, är du nöjd, eller finns det något du fortfarande är sugen på att vilja göra?

Ingen direkt roll, men koreografer som Alexander Ekman, Mats Ek uppskattar jag mycket och vill gärna fortsätta arbeta med. Även Pär isberg är en intressant koreograf. Men också mer teater, som sagt.

Har Du något råd att ge till unga dansare idag?

Det viktigaste är att man tycker om det man gör och tror på sig själv. Det är lätt att fastna i att allt måste vara perfekt, de tekniska kraven. Klarar men inte allt kan man brytas ner av det.

Men det är inte vad publiken ser, det är något man lär sig när man blir äldre. Man ska förstås alltid försöka sitt allra bästa, men akta sig för att döda dansglädjen på vägen framåt.

Oscar op Operans affisch

Oscar Salomonsson kunde synas på en annons som gick i kollektivtrafiken under juni. Konsten att blicka framåt! Annons från Kungliga Operan

Inspireras du av saker och företeelser utanför dansens värld?

Ja, det är naturligtvis lite allt möjligt men självklart som dansare är musik oerhört viktigt och film är också inspirerande. Jag har ju barn och vi går gärna på museer, ser på konst, det gillar jag.

Vem är du utanför scenen? Som person verkar du väldigt lugn och stillsam?

Jag är pappa, har alltså barn och sambo. Umgås med vänner. Jag är en annan privat än på scen… det är stor skillnad. Jättestor, faktiskt. Ingen skulle ge mig roller om de träffade mig så här, över en kopp kaffe!

Det sker när de har sett mig i en föreställning eller på repetition till exempel. Eller på film… Men privat stämmer det att jag inte hetsar upp mig så mycket, jag blir ytterst sällan arg till exempel.

Hur ser du nu på framtiden?

Jag tar ett år i taget. Jag har ju tur som inte har några skador. Man måste lägga om träningen lite när man blir äldre, det fungerar inte att göra exakt samma saker hela tiden. Man behöver verkligen variera träningen för att hålla och orka.

Marie Louise Waldenström
Stockholm


  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

  • SVB70 sidan 186
    Man måste lära sig stå still innan man kan dansa
    Sebastian Michaneks tillträde i slutet av 2016 som konstnärlig ledare för Svenska Balettskolan i Göteborg har betytt en ordentlig nytändning för skolan.Nyligen utgavs också den vackra jubileumsboken D...

  • AnastasiaLeppist - 11
    Anastasia går på den berömda, ryska Vaganovaskolan: Utbildningen är få förunnat och att få gå där innebär stora möjligheter.
    När Anastasia och jag träffas senhösten 2019 är hon 13 år och har precis börjat på den anrika balettskolan Vaganova i Ryssland. Hon har som hon själv uttrycker det arbetat hårt för att kunna komma in....


  • 25 år med Dansportalen – fler än 2000 publicerade artiklar
    DANSPORTALEN: Det har gått 25 år sedan jag grundade Dansportalen, för att skapa ett webbmagazin på nätet om dans. En resa som inte varit möjlig utan entusiastiska medarbetare och kunniga skribenter. V...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil