Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

GöteborgsOperan

GöteborgsOperans vardag idag: Att inte kunna planera med säkerhet, eller att varje dag vara beredd på nya beslut och ändra både turnéplaner och spelplaner för kompaniet. Foto Mats Bäcker

06 apr
2020

Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg

Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara fullt redo när ridån går upp igen.

Att inte kunna planera med säkerhet, eller att varje dag vara beredd på nya beslut och ändra både turnéplaner och spelplaner för kompaniet. Men, ur detta kommer vi, kanske med nya insikter och stärkt skaparkraft hoppas Katrín Hall.

Katrin Hall

Katrín Hall, konstnärlig chef för GöteborgsOperans Danskompani. Foto Tilo Stengel

Hur överlever ett operahus som Göteborgsoperan under denna viruskarantän?
Vi måste självklart arbeta lite annorlunda och ser dag efter dag vad som händer och hur vi måste inrätta våra planer efter det. Dagligen får vi beslut från ägarna, från regionen och på central nivå, berättar Katrín.

Självklart gör vi allt vi kan för att säkra våra produktioner, men samtidigt måste vi arbeta i en säker miljö och det innefattar alla som arbetar här. Vi vill inte riskera någons hälsa.

Man får balansera det hela, precis som så många andra danskompanier gör just nu. Vi försöker hitta lösningar så att vi kan fortsätta arbeta och nå ut till vår publik. Våra produktioner kommer att streamas till exempel. Vi försöker att hålla motivationen uppe trots allt, det här är ju något helt nytt för oss alla …

Dansportalen har fått besked om att mellan 3 och 16 april kommer det mångsidigt omtalade och flitigt turnerade verket Noetic av Sidi Larbi Cherkaoui med GöteborgsOperans Danskompani ut för streaming via deras samlingsplats:
HemmaOperan Länk till annan webbplats.

Och fler titlar kommer att publiceras allteftersom.

Hur går det för dansarna Göteborgsoperans Danskompani, får de göra sina dagliga dansklasser eller hur gör de? Är det helt nya rutiner för dem?
Det är självklart nya rutiner för dem. Vi bestämde att ge frivilliga klasser, naturligtvis med restriktioner som vi följer, med maximalt 15 deltagare åt gången, så de pratar med varandra och bestämmer vem som ska komma vilken dag och så vidare. De gör också online-klasser, tränar hemma, de måste hitta vägar för att hålla sig i fysisk form. Fram till förra veckan jobbade också kompaniet med de mindre produktionerna.

Om det nu är 15 personer i klasserna, hur många brukade det vara under normala omständigheter?
Det är i vanliga fall 38 stycken, mer än dubbelt så många som nu. När de inte är här så jobbar de på distans. Det är ett helt nytt scenario som vi befinner oss i.

Vad händer med dansprogrammet nu i vår, skjuts produktioner fram eller ställs de in?
Vi tittar på detta varje dag. Nya planer, planer som revideras varje dag enligt nya scenarier som kan komma varje dag, varje vecka. Vi har antagit plan B, plan C, plan D för varje produktion, så det har varit mer jobb än någonsin för oss i organisationen.

Naturligtvis försöker vi säkerställa våra produktioner och turnéer, och det som kan skjutas upp, skjuts upp och i de flesta fall så går det att göra, men det hela beror ju också hela tiden på när vi kommer att kunna öppna igen. Vi försöker också att vara helt redo när vi öppnar igen, så på ett sätt är vi i full aktivitet.

Inför nästa säsong, vars program kom ut i förra veckan, finns det några speciella hänsynstagande ni har varit tvungna att göra?
Självfallet. Nästa säsong är helt planlagd. När det här inträffade var jag faktiskt mer upptagen med att planera 2021-2022 och 2022-2023!

Men med verkligheten framför oss just nu är vi ju helt sysselsatta med att hantera den här nödsituationen och se hur vi kan säkerställa den här och nästa säsong, justera det som vi har varit tvungna att ställa in och lägga in andra produktioner om det fungerat. Det är det som vi arbetar hårt med just nu.

GöteborgsOperan

GöteborgsOperans Danskompani streamar föreställningen Noetic av Sidi Larbi Cherkaoui. Foto Tilo Stengel

Hur blir det med planerade turnéer och jag tänker också på gästdansare och gästkoreografer som skulle komma hit till Göteborgsoperan?
Det har ju varit besvärligt eftersom det var en hel del turnéer som var inplanerade nu i vår och vissa av dem har vi varit tvungna att ställa in, andra väntar vi fortfarande på svar ifrån, om vi får möjlighet att skjuta på dem eller inte. Självklart gör vi allt vi kan för att flytta fram dem, men i vissa fall har det inte varit möjligt, men det är knepigt för vi har redan en fullt inplanerad säsong inför hösten och det har också andra scener runtom i världen.

Beträffande gästkoreografer så hade i tur när det gällde Beyond, för där hade vi redan haft premiär, men när det gäller 3D International som skulle ha premiär i vecka 14 och där 3 olika kompanier är inblandade har det varit krångligt eftersom det i sin tur även rör deras planeringar …

Eftersom vi inte kunnat ha gästande koreografer här nu, har vi försökt arbeta på de delar av produktionerna där vi kan komma framåt ändå, som till exempel ljussättning. För 3D International försökte vi färdigställa så mycket av det tekniska arbetet som möjligt, utan att ha dansarna närvarande – för att vara mer förberedda när vi till slut kan börja igen.

Vi försöker också hitta nya sätt att förbereda framtida produktioner så mycket som möjligt, till exempel genom casting. Vi kommer att testa att utföra casting digitalt, via video, för koreografer som inte kan komma hit fysiskt. Detta är ett helt nytt sätt att arbeta och jag är faktiskt ganska nyfiken på hur det kommer att fungera. Vi måste helt enkelt hitta nya, innovativa sätt för att kunna fortsätta arbeta. Vi måste försöka acceptera situationen som den är och inte passivt vänta på att allt ska blåsa över.

Efter att ha pratat med ett par gymnasister på Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm så kan jag konstatera att de verkligen är oroade över sin framtid, över sina praktikplatser kommande läsår och hur de ska komma ut i arbetslivet. Har du något gott råd att säga till dem?Jag förstår helt och hållet deras situation. Vi har redan ett etablerat samarbete med Kungliga Svenska Balettskolan och har under två år haft gymnasister som gjort sin APL här och planerar en tredje som ska komma nästa läsår, för oss är det inte något problem utan det är redan beslutat.

Vi arbetar också med andra yrkesutbildningar och det är samma sak där. Jag vill säga till dem alla att hålla motivationen och fysiken uppe och det kommer att lösas på allra, allra bästa sätt för dem.

Det är märkligt för alla, var man än är i sin karriär, en oförutsägbar tid. Man måste försöka behålla balansen och bevara sin motivation och inspiration, på ett säkert sätt. Att ha en positiv hållning är väldigt viktigt under dessa omständigheter.

Det här kommer att gå över och förhoppningsvis kommer vi att komma tillbaka till en normalitet. Kanske finns där också något för oss att lära sig av detta. Vi och hela världen kommer att bära detta med oss. Det finns ljus i slutet av tunneln. Och vi är faktiskt förväntansfulla över att lansera nästa säsong, alla våra fantastiskt spännande produktioner som vi vill dela med vår publik. Det är vårt hopp, avslutar Katrin hall.

Thérèse Eng
Göteborg


  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

  • SVB70 sidan 186
    Man måste lära sig stå still innan man kan dansa
    Sebastian Michaneks tillträde i slutet av 2016 som konstnärlig ledare för Svenska Balettskolan i Göteborg har betytt en ordentlig nytändning för skolan.Nyligen utgavs också den vackra jubileumsboken D...

  • AnastasiaLeppist - 11
    Anastasia går på den berömda, ryska Vaganovaskolan: Utbildningen är få förunnat och att få gå där innebär stora möjligheter.
    När Anastasia och jag träffas senhösten 2019 är hon 13 år och har precis börjat på den anrika balettskolan Vaganova i Ryssland. Hon har som hon själv uttrycker det arbetat hårt för att kunna komma in....


  • 25 år med Dansportalen – fler än 2000 publicerade artiklar
    DANSPORTALEN: Det har gått 25 år sedan jag grundade Dansportalen, för att skapa ett webbmagazin på nätet om dans. En resa som inte varit möjlig utan entusiastiska medarbetare och kunniga skribenter. V...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil