Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

malinthoorsksbserenad1

Malin Thoors repeterar Serenad på Kungliga Svenska Balettskolan med elever från årskurs 9 och gymnasiet årskurs 1, 2 och 3. Fem elever från Conservatoire Superieur de Paris ska även vara med i verket. Foto Clairemarie Osta le Riche

13 dec
2019

Malin Thoors: dansare, koreolog och balettmästare med bred internationell erfarenhet

STOCKHOLM: Malin Thoors ska under skolåret 2019-20 instuderar baletten ”Serenade” på Kungliga Svenska Balettskolan inför vårens föreställningar 13-14 mars på Riddarfjärdsteatern.

Ett verk skapat av den världsberömda koreografen George Balanchine. Malin är en av de repetitörer i världen som är certifierad att iscensätta Balanchines verk.

Malin Thoors1

Malin Thoors under repetition med Nederländska Nationalbaletten. Foto Altin Kaftira

Malin utbildades vid Kungliga Operans Balettelevskola och blev efter det anställd först som betald elev och sedan som dansare i Kungliga Baletten mellan åren 1977-1984.

Varför avslutade du din danskarriär på Operan så tidigt?
Jag tog tjänstledigt spelåret 1982-83 och åkte till London för att påbörja en utbildning till koreolog i Benesh Notation vid Benesh Institute of Choreology under Monica Parkers ledning.

Hon var tidigare dansare vid Royal Ballet och gjorde betydande insatser vid grundandet av institutet. Jag tog ledigt med tanke på framtiden då en dansares karriär är kort. Jag ville ha en utbildning att falla tillbaka på när karriären var över.

Under min tid i balettelevskolan hade vi kurser med Agneta Stjernlöv – koreolog och repetitör vid Kungliga Baletten Hon såg att jag hade fallenhet för notation och uppmuntrade mig, på det sättet väcktes mitt intresse.

Jag tog ytterligare tjänstledigt för att slutföra min utbildning vid Benech Institute till Holder of Benesh Movement Notation Advanced Theory and Teacher's Diploma AIChor 1985.

Efter det ordnade institutet praktik för mig med Royal Ballet och Royal Opera Ballet då de tyckte att det gick bra för mig.

Det ledde till att jag blev erbjuden en anställning på Royal Ballet – som jag inte fick då Sverige inte var med i EU. Så i slutänden bestämdes det att jobbet skulle gå till en britt. Jag fortsatte ändå med enstaka lärorika projekt med Royal Ballet fram till 1986. Bland annat fick jag redan då i uppdrag att repetera Anthony Dowell, Lesley Collier och andra skickliga dansare.

Efter det kom jag hem och fick ett erbjudande om jobb som koreolog på Kungliga Operan men jag kände att jag ville pröva mina vingar mera och lära mig skriva bättre och snabbare innan jag var beredd att ta en heltidsanställning där.

Serenad Malin Thoors

Malin Thoors repeterar Serenad med elever från Kungliga Svenska Balettskolan. Foto Clariemarie Osta le Riche

Hur skulle du beskriva Benech Notation för någon som inte vet någonting om det?
Man skriver på partitur på fem notlinjer. På så sätt kan man läsa ut var rörelserna ska utföras i förhållande till musiken.

Man skriver in tecken som man kan tycka ser ut som små streckgubbar. Armar och ben är inte inritade men armbågar och knän är med.

Det är olika tecken för olika kroppsdelar, för olika plan i förhållande till kroppen och för olika riktningar.

Det är väldigt detaljerat och även visuellt med rörelselinjer som visar hur händer och fötter rör sig inom koreografin.

Det är också mycket konstnärliga kvaliteter och uttryck som bör ingå i notationen. Utifrån notationen ska man kunna lära ut koreografin och instudera en balett, både tekniskt och konstnärligt.

Ärligt talat så använder jag själv mycket video-material. Helst så nära inpå tiden som möjligt från då koreografen själv gjorde sina senaste modifikationer.

Du övade upp din notation under tre år i England vad hände sedan?
Då blev jag erbjuden jobb i Amsterdam med Dutch National Ballet och på Parisoperan. Jag valde Amsterdam för jag tyckte att det var intressantare.

Jag skulle få arbeta med ett Balanchine program tillsammans med gästrepetitörer från New York. Reuven Voremberg som var balettmästare och chef för den konstnärliga personalen hade fått tips om mig via institutet.

På den tiden var Balanchines baletter en stor del av Dutch National Ballets repertoar. Jag hade själv dansat en del Balanchine verk under min tid på Kungliga Operan vilket jag uppskattade mycket.

Malin Thoors Holland

Under repetition med Nederländska Nationalbaletten och dansarna Jurgita Dronina och Marijn Rademaker. Foto Altin Kaftira

Hur blir man certifierad repetitör av ”Balanchine Trust” – de som äger rättigheterna till Balanchines baletter?
Under min tid med Dutch National Ballet arbetade jag med många av de dansare som hade arbetat med Balanchine i New York City Ballet när han skapade sina verk. Karin von Aroldingen, Patricia Neary, Bart Cook och Sean Lavery för att nämna några.

De kom till Amsterdam för att instudera Balanchines baletter. De såg att jag var lämpad för att repetera hans verk och på så sätt blev jag certifierad.

Under de femton år jag arbetade och lärde mig baletterna i Amsterdam fick jag ledigt för att resa och instudera Balanchines verk i flera internationella kompanier. Först tillsammans med Karin von Aroldingen och senare på egen hand.

Det var guld värt för mig att få den erfarenheten också blev jag uppmärksam på hur bra jag hade det hemma i Amsterdam. Jag trivdes väldigt bra där och hade ett rikt socialt liv. Det var roligt samtidigt som det var mycket arbete.

Du har inte bara instuderat och repeterat klassiska baletter även om det har varit mycket Balanchine och Frederick Ashton. Du har också arbetat med moderna verk bland annat av Martha Graham. Hur kommer det sig?
När jag kom till Dutch National Ballet hade de många nutida verk som jag repeterade. Verk av de stora holländska koreograferna Hans van Manen, Rudi van Dantzig och Toer van Schayk.

När Wayne Eagling tog över chefskapet efter Rudy van Dantzig utökade han repertoaren med verk av Martha Graham som passade klassiska dansare. Det var tack vare att vi även studerade Graham-teknik under utbildningen på Kungliga Operans Balettelevskola som jag kände att jag kunde ge mig i kast med att repetera och instudera dessa baletter vid Dutch National Ballet.

Vilka erfarenheter tog du med dig från tiden i Holland?
Det var ju en oerhört lärorik tid jag lärde mig otroligt mycket. För det var det första kompani jag arbetade i som koreolog och repetitör. Det hände så mycket, det var så många intressanta danskonstnärer som kom dit och det var mycket hög kvalitet på dansarna.

Några av de verk som iscensattes var baletter av Frederick Ashton. Från Royal Ballet kom dansarna och repetitörerna Michael Somes och hans fru Wendy Ellis Somes och satte upp dessa verk.

Wayne Eagling fanns ju även på plats med all sin kunskap. Jag jobbade tillsammans med dem, det var så jag kom i kontakt med och lärde mig Ashtons baletter. Senare blev jag tillfrågad att instudera hans verk.

Under min tid i Stockholm hade jag dansat i Ashtons balett La fille mal gardée.
Ett verk som jag senare instuderade vid flera internationella kompanier.

Malin Thoors Holland

Jurgita Dronina och Marijn Radsmaker från Nederländska nationalbaletten repeterar med Malin Thoors. Foto Altin Kaftira

Sedan kom du till Parisoperan?
Jag hade varit i Paris och instuderat baletter av Balanchine tillsammans med Karin von Aroldingen och Sarah Leland, dansare och balettmästare vid New York City Ballet. Baletten Jewels skulle sättas upp och jag blev tillfrågad att medverka i arbetet med instuderingen.

Vid ett senare tillfälle då jag återvände till Parisoperan så frågade dåvarande balettchef Brigitte Lefèvre om jag skulle vara intresserad av en anställning som balettmästare. Jag tackade ja och blev kvar på Parisoperan i elva år, 2003-2014.

Det blev inget koreolog arbete under den här tiden eftersom jag var anställd som balettmästare. Jag hade inget krav på mig att skriva ner baletterna. Det jag hann skriva var för min egen skull som stöd för minnet, tillräckligt så att jag själv skulle kunna instudera verken igen.

På vilket sätt skilde sig kompanierna och dansarna?
I innehållet av repertoaren naturligtvis. I Paris dansades mycket av Rudolf Nurejevs verk som han skapat under sin tid som balettchef där.

Det är svårt att jämföra dansarna. I Paris kommer de flesta dansarna från den egna balettskolan medan i Amsterdam kommer dansarna från hela världen. Tar man Balanchines baletter som exempel så blir de annorlunda dansade beroende på vilken skolning dansarna har. Vilket inte betyder att det blir bättre eller sämre.

Det är inte meningen att alla ska efterlikna New York City Ballet där Balanchine skapade sina verk.

Under den korta tid dansarna har på sig under instuderingsarbetet är det viktiga att de kan tillgodogöra sig vissa element av stilen, kan förknippa dansen till musiken och att de rör på sig med mycket energi över scenen.

Trivdes du lika bra i Paris som i Amsterdam?
Jag tyckte det var fantastiska år. Mycket av repertoaren var ny för mig vilket var en berikande och intressant utmaning. Jag repeterade både klassiska och moderna verk.
Den första moderna verket jag arbetade med var en kreation Genus som skapades för dansarna av koreografen Wayne McGregor. Jag satte upp och repeterade mycket Balanchine baletter också.

Allting var så mycket större i Paris. Man jobbade i två operahus ”Palais Garnier” och ”Opéra de Bastille”. Kompaniet var mycket större med 154 dansare mot hälften i Amsterdam.

Jag tyckte det var mycket givande att få arbeta med unga förmågor som var på väg upp. Att få coacha, bygga deras självförtroende och se hur de växte.

Malin Thoors Serenad

Elever från årskurs 9 samt gymnasiet årskurs 1, 2 och 3 på Kungliga Svenska Balettskolan repeterar Serenad. Foto Clairemarie Osta le Riche.

Balanchines balett ”Serenade” har du tidigare instuderat med Finska Nationalbaletten, MaggioDansa i Florens och på Parisoperan. I perioder under skolåret 2019-20 instuderar du Serenade vid Kungliga Svenska Balettskolan vad kan du säga om det?

Jag är här tre veckor nu under hösten och tre veckor innan premiär i vår. Nu har jag jobbat i två och en halv vecka.

Det jag koncentrerar mig på är att eleverna kommer in i stilen och vad verket kommer att betyda för dem i deras utveckling. Det är viktigt att de dansar med hänförelse och rör på sig, även över en mindre scen som deras egen på Riddarfjärdsteatern.

Eftersom eleverna även har sina teoristudier att sköta så har vi tid halva dagar för repetitioner. Det är ingen idé att stressa och få ihop hela verket nu. Samtidigt är det viktigt att de under den tid vi har får känna på hur man arbetar på ett professionellt sätt.

Det är ett krävande verk, en utmaning för de fyra olika årskurser jag jobbar med – flickor och pojkar i årskurs 9 och gymnasiet 1-3 på den klassiska linjen. Från vad jag ser tycker jag att de har potential att klara av uppgiften. De är motiverade och arbetar hårt.

Sedan 2014 frilansar Malin och åker över hela världen och instuderar baletter.
Innan vi avslutar frågar jag henne vilka projekt hon har den närmaste framtiden.
Nästa jobb är ett stort verk Beethovens 7th Symphony av Toer van Schyke med Royal Winnipeg Ballet i Kanada.

Men först och främst ska Jag hitta ett nytt hem. Jag bodde i Sverige 2015-2018. Under den tiden reste jag mycket och jobbade mycket i USA. Det var trevligt att bo i Sverige igen men kanske var det för tidigt att flytta hem.

Jag tyckte det var svårt med mörkret och snön så jag flyttade tillbaka till Paris temporärt. Det jag tänker mig nu är att flytta från storstaden till södra Europa någonstans där det finns sol och friska vindar från havet.

Margareta Lidström
13 dec 2019

 

Följ Dansportalen på Instagram


  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil