Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Grasse1

Alla finalister i alla åldersgrupper fick någon form av utmärkelse under den festliga prisutdelningsceremonien. Längst bak står pristagarna i kategorin ”pre professionnel”: Från vänster Nanny Hedberg, Louison Catteau, Lana Khalimova, Benedikt Gylfason och Samira Bethke. Foto Thierry Mouchet

30 okt
2019

Samira Bethkes succé vid årets tävling i Grasse

GRASSE, Frankrike: Den stora stjärnan vid de internationella balettävlingarna i Grasse, var sjuttonåriga Samira Bethke från Sverige. Hon erövrade första pris i årets högsta kategori.

Samira tränar nu vid Konsthögskolan i Oslo, vars tre representanter i Grasse gjorde all heder åt högskolan, som kunde glädjas åt nya framgångar för sina adepter.

Grasse  Samira Bethke

Samira Bethke i koncentrerat allvar under finalens fritt val-moment. Foto Thierry Mouchet

Berömvärda arrangemang i väletablerad tävling
Årets upplaga av den internationella tävlingen i klassisk dans i Grasse, nordväst om Nice, var den trettioandra i ordningen. Där deltog i år 161 unga dansare från tio länder indelade i fem ålderskategorier, från 7 till 16, plus en kategori ”pre-professionnel”, för ungdomar mellan 15 och 21 och som står på gränsen till det professionella livet. Tävlingens regler är föredömligt noggranna. Teaterns scen är 13 meter bred och 9 djup. Golvet är plant.

Juryn bestod av fem synnerligen kvalificerade internationella danspersonligheter med Marc Ribaud som ordförande – f d chef för vår Kungliga Balett, nu balettmästare i Stuttgart. En av övriga fyra var vår Johannes Öhman, idag chef för Staatsballett i Berlin. Den franska dansösen och pedagogen Fabienne Lachère verkar sedan 1979 i Mexiko där hon sedan 2015 leder en danstävling. Mariana Giustina är utbildad i bland annat Vaganovateknik och är pedagog vid konservatoriet i Barcelona. Fransmannen Christophe Duquenne är pedagog vid Parisoperans dansskola sedan 2014. Internationellt så det förslår.

Grasse Jade

Välförtjänt guldmedalj till eleganta fransyskan Anaelle-Jade M’Dallal i kategorin under femton år. Foto Thierry Mouchet

Långt samarbete med Stora Daldansen/Nordic Baltic Ballet Competition i Falun
Under en lång följd av år har tre deltagare i tävlingarna i Falun kunnat utses för Grasse. Dessutom har Nils-Åke Häggbom instiftat ett särskilt pris, med deltagande i Grasse som belöning. Detta pris tilldelades tidigare i år 16-åriga Samira Bethke.

Det var ett perfekt val, eftersom hon tackade för priset genom att vinna hela tävlingen i Grasse: Guldmedalj, en veckas träning med Staatsballett i Berlin och dessutom Staden Grasses stora pris, som inte delas ut varje år, enbart till alldeles särskilt väl förtjänta. Till den exklusiva kategorin hör Samira, nu 17. Efter varje delmoment sätter juryn poäng, upp till 20. Finaldagen tilldelades Samira för det konstnärliga momentet siffrorna 19, 20, 20, 20, 19! Naturligtvis kom ingen annan i närheten av dessa siffror.

Det var inte blott den tekniska säkerheten, det härliga temperamentet och det vackra utförandet som imponerade. Samira Bethke visade också en förmåga att fylla ut musiken med en kontinuitet, ett flöde i dansen. Det blev inget stopp, ingen paus, vilket ofta händer när en dansare till exempel sprungit upp till ett hörn för att ta sats inför en kombination på diagonalen. Den där sortens kontinuitet är nästan omöjlig att lära ut, viskade i mitt öra ett proffs i branschen.

Grasse Nanny

Nanny Hedberg från Finland belönades med en inbjudan vidare ut i dansvärlden – till Barcelona. Foto Thierry Mouchet

Mer från Falun
Av de fem finalisterna i årets högsta kategori kom hela tre från tävlingarna i Falun! Benedikt Gylfason blev hela tävlingens bäste manlige dansare, med en silvermedalj. Hans klassiska variation finaldagen kom från La fille mal gardée. Han visade där elegans och säkerhet, och särskilt hans utmärkta batteringskombinationer mot slutet imponerade. Benedikt har under två perioder tränat med San Fransisco Ballet, där islänningen Helgi Thomasson är balettchef sedan över 30 år. Jag kan tänka mig att han både stolt och glad över att se en ung, spännande dansör från sitt hemland.

Tredje finalist från Faluntävlingen var Nanny Hedberg från Finland. Hon är lång och elegant, med vackra linjer, och fick fina poäng i finalen. Nanny erövrade denna gång ingen medalj men belönades med något som förmodligen är viktigare: En inbjudan till Barcelona för att göra audition där. Dylika priser kan vara så oerhört viktiga för framtiden – ett stöd och en uppmuntran att ta sig vidare in i den internationella balettvärlden. Detta är en etablerad sanning: ”Dance travels well”.

Alla tre tog tillfället i akt att framföra modern dans i den del av finalen som kallades Fritt val. Det var mycket klokt: där hade de chansen att visa andra dimensioner av sitt kunnande.

Grasse Lana

Säkra ryskan Lana Khalimova, som genomgått Vaganovainstitutet i S:t Petersburg, framförde en vacker dans med de sju slöjorna i finalen. Hennes belöning: Inbjudan till Stuttgartbaletten en vecka. Foto Thierry Mouchet

En mycket framgångsrik högskola
Alla tre studerar på avdelningen Dans vid Konsthögskolan i Oslo (KHiO). Hur kommer det sig att skolan når sådana framgångar? Dansportalen talade med Zoltan Szolnoki, förstelektor i klassisk balett – han var närvarande i Grasse.

"Efter omorganisationer är dansavdelningen nu en mycket väl strukturerad högskoleutbildning med många sökande varje år, från många länder. I avdelningen för klassisk balett bedriver vi forskning i form av ett pågående arbete med att utveckla en syllabus. Därvid är vi till exempel mycket intresserade av utvecklingen inom den ryska Vaganovatekniken. Själv undervisar jag i pas de deux, och då är jag noga med att eleverna får prova att dansa med olika partners, för att på bästa sätt förbereda dem för skiftande förutsättningar i yrkeslivet. I KHiO får eleverna träna för olika pedagoger under utbildningstiden, just för att de ska få en mångsidig utbildning,"säger Zoltan Szolnoki.

I ett annat samtal framhöll Nanny Hedberg att man i denna högskola får ägna sig på heltid åt dansen, med många lektioner varje dag – i små klasser, där pedagogerna kan ägna mycket tid åt varje elev. Och lärarna Bryr Sig Om. Både Nanny och Samira framhöll Irina Zavialova, första amanuens i klassisk balett, för hennes utmärkta undervisning.

Grasse Benedict

Tävlingens bäste herre: Benedikt Gylfason erövrade en silvermedalj i högsta åldersgruppen. Heja Island! Foto Thierry Mouchet

Yngre ålderskategorier i Grasse
Tävlingarna var som vanligt synnerligen väl organiserade. Jag följde de 72 unga dansarna i de tre högsta kategorierna. Redan i åldersgruppen under femton häpnade jag över det stora kunnandet och den stora personligheten hos två. Anaelle-Jade M’Dallal hade en mycket vacker och säker teknik och visade både lugn och elegans i sina solon. Hon vann överlägset sin kategori, belönades med guldmedalj och med juryns specialpris. (Medaljer utdelas i alla kategorier.)

En yngling med imponerande säkerhet, dynamik och elegans var Hugo Gallais, också han knappt 15. I hans moderna dans var till och med entrén noga koreograferad. Han gick, hela tiden mycket behärskat, utmed fonden till mitten, vände 90 grader in mot scenens mittpunkt, där han lade sig på magen med huvudet mot publiken. Därefter började dansen. När han tidigt arbetade sig upp till stående, visade han liksom i förbigående att han kan göra spagat med benen åt sidorna. Under dansen hade han till och med ett sätt att springa med stora konstnärliga kvaliteter. Av mig hade han fått en finare medalj än det brons han erövrade.

I åldersgruppen under 17 gjorde Lea Sauvignon störst intryck på mig. Med precision och styrka i härlig förening visade hon stor auktoritet. Välförtjänt belöning: guldmedalj i hennes kategori.

Dessa tre, alla från Frankrike, kommer att stå på min observationslista. Detta är också ett av de stora glädjeämnena när man under ordnade former får se unga dansare i aktion: Man kan få sig härliga överraskningar till livs.

Grasse Samira

Tävlingens segrarinna: I en variation ur Paquita strålade Samira Bethke som en prinsessa. Foto Thierry Mouchet

Sammanfattning
I Grasse organiseras balettävlingarna av Jeune Ballet Méditerranéen, medlemsorganisation i Franska dansfederationen. Tävlingarnas organisationskommitté omfattar 15 personer, med danspedagogen med mera Claudine Andreo i spetsen. Tävlingen startades 1988 (samma år som Stora Daldansen, numera NBBC i Falun) och är nu en av Frankrikes tio stora balettävlingar (förteckning finns på hemsidan danseclassique.info/concours/).

I båda orterna arbetar man troget och med kontinuitet, och med stor framgång, med dessa projekt för balettkonstens bästa. Sedan 2003 samarbetar man, föredömligt. De internationella kontaktnäten växer sig starkare. Både i Grasse och Falun tar man baletten på det allvar den förtjänar.

I Grasse finns numera till och med en välorganiserad fotoavdelning där man kan köpa vackra fotografier tagna av Thierry Mouchet. Där säljer man också inspelningar av hela tävlingen.

Vad som kunde vara bättre både i Grasse och Falun är den massmediala bevakningen. Inför finalpassets fullsatta salong på teatern i Grasse hälsades publiken välkommen av juryns ordförande Marc Ribaud. Han passade då på att också presentera Dansportalens utsände och tacka för hans närvaro. Visserligen fanns också ett ryskt TV-team som höll på med en dokumentär, man annars var det uppenbarligen renons på massmedia. Vill man vara positiv kan man då säga att det verkar finnas gott om plats för fler personer som vill skriva om dans.

Peter Bohlin
30 okt 2019


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil