Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Elin Roos i "Drömmen", ett nyskapat verk om drömmen att bli dansare. Koreografi Joakim Stephensson, idé och koncept Sebastian Michanek. Foto Mathias Uhlán

12 aug
2019

Svenska Balettskolan med en storslagen dansfest

GÖTEBORG: Mareld Deluxe en storslagen dansfest i år. Mareld är egentligen en årlig föreställning som Svenska Balettskolan i Göteborg anordnar med sina egna elever och inbjudna gäster. Den ligger i vanliga fall på hösten och har anordnats sju gånger tidigare. Med anledning av Svenska Balettskolans 70-års jubileum blev det en Mareld Deluxe denna gång.

Till Mareld Deluxe har professionella dansare som tidigare fått sin utbildning vid skolan bjudits in. Inbjudna är också före detta elever som studerar vid de systerskolor, som skolans egna elever efter avslutad grundskoleutbildning kan söka till. Samtliga av skolans egna elever i årskurs 4-9 medverkar.

Något egentligt genrep finns det inte tid för. Dansarna kommer in dagen innan galan. Då placerar man, drar igenom och ljussätter varje stycke. Det gäller att alla är koncentrerade och ”på tårna”.

Tillsammans med musikalsolisten vid Göteborgsoperan Micaela Sjöstedt ska Sebastian Michanek – konstnärlig chef på Svenska Balettskolan i Göteborg – vara konferencier vid galan. Båda är utbildade vid Svenska Balettskolan. Publiken kommer att bjudas på en tidsresa genom skolans historia med många dansinslag med start 1988. Sebastian kommer också att dansa i sin egen koreografi, ett utdrag ur Nötknäpparen.

Filippa Duccé i "Drömmen" vid Svenska Balettskolans 70års jubileum på GöteborgsOperan, ett ny skapat verk om drömmen att bli dansare. Koreografi Joakim Stephensson, idé och koncept Sebastian Michanek, konstnärlig chef

Filippa Duccé i "Drömmen", ett nyskapat verk om drömmen att bli dansare. Koreografi Joakim Stephensson, idé och koncept Sebastian Michanek. Foto Tilo Stengel

För 70 år sedan, 1949, startades Svenska Balettskolan i Göteborg av Mila Gardenmeister, ”Lilla Baletten” som då låg i Stora Teatern.

Första timmen av lektionen tränade eleverna i en liten sal högt upp i teatern, ”Loftet”. De sista 30 minuterna fick de flytta ner på scenen för att kunna få tillgång till det utrymme övningarna krävde.

År 1970 flyttade eleverna till ”Rostrum” ett stenkast från Stora Teatern. De delade studios med deras balettkompani. All träning för eleverna låg då efter skoltid. Det blev långa dagar med sena kvällar.

Sebastian gick sitt första år i balettskolan vid ”Rostrum”. År 1993 flyttade skolan till Backa på Hisingen där skolan nu ligger. Dansarutbildningen integrerades då i skoldagen och eleverna kunde åka hem redan vid femtiden.

Vill man fördjupa sig i skolans 70-åriga historia kan man till hösten köpa jubileumsboken ”Dansglädje, drömmar och disciplin”, som släpps i höst.

Askungen_0031A_

Matilde Gimenez Bahl i Askungen från 1997. Tillsammans med möss från årskurs 4. Koreografi Terence Etheridge. Foto Tilo Stengel

Idag har man vuxit ur lokalerna i Backa. Nu förhandlar skolan om en nystart med grundskoleförvaltningen i Göteborg. I framtiden vill man vara centralt placerade i staden med närhet till professionen.

Nästa år i juni 2020 ska Svenska Balettskolan ha premiär på en ny familjeföreställning ”Peter Pan & Wendy” på Lorensbergsteatern i Göteborg. Koreografin ska Sebastian Michanek stå för. Biljetter finns att köpa redan nu.

Peter Pan Foto Mathias Uhlán

Bo Westerholm som Kapten Krok, John Javér Kristiansen som Peter Pan och Miranda Benramdane Fält som Wendy i GöteborgsOperans foajé – Svenska Balettskolans helt nya helaftonsbalett på Lorensbergsteatern 13-14 juni 2020. Foto Mathias Uhlán

Mareld Deluxe en storslagen dansfest
När publiken kom till Göteborgsoperan 11 juni för att se Mareld Deluxe möttes de redan i foajén av dansande elever. Det var ett utdrag ur Cirkusbaletten, skolans uppsökande program som visas. Man fick också träffa Peter Pan, Wendy, Kapten Krok, Nötknäpparen och Sockerfén. Balettelever som föreställer ankungar delar ut program.

Kvällens gala, Mareld Deluxe, öppnades av Katrin Hall konstnärlig chef för Göteborgsoperans danskompani och Liselott Berg administrativ chef dans.

20516 Furies_0218A

Carla Mardones Ekberg i Furies från 2012. Koreografi Hlin Hjalmarsdottir. Foto Tilo Stengel

På en filmduk presenterar Göteborgsoperans danskompani en imponerande showreel med utdrag ur det gångna årets repertoar. Danskompaniet har just avslutat en omfattande dansfestival och har gått på semester. De kan därför inte medverka i kvällens gala. Katrin betonar värdet av samarbeten med Svenska Balettskolan och ser fram emot att i framtiden kunna anställa dansare som är utbildade på skolan.

Liselott Berg nämner några av den långa raden av professionella dansare som fått sin utbildning vid skolan och efter det haft sina karriärer i Göteborg och vid internationella kompanier. Många var Liselotts kollegor då hon själv var dansare vid Göteborgsbaletten.

20509 70årsgalan 190611 062 LrFoto Mathias Uhlán_

Margrethe Schultz blir intervjuad i publiken av Micaela Sjöstedt. Foto Mathias Uhlán

Mellan kvällens dansinslag går Micaela ut i publiken och intervjuar olika personer. Den första är Margarethe Schultz, konstnärlig ledare för skolan 1978-1996. Micaela frågar vad som var viktigast för skolan under hennes tid.

”Det var nödvändigt att dansundervisningen integrerades i den vanliga skolan,” berättar Margarethe. ”Det blev alldeles för långa dagar för eleverna innan detta gjordes. Många bodde långt bort och kom inte hem förrän vid 10-tiden på kvällen och då skulle de göra sina läxor. Numera har eleverna en rimlig arbetsdag”.

Härnäst är det Marianne Orlando, konstnärlig ledare 1996-1999. ”Vad tycker du är det viktigaste i en dansarutbildning” frågar Sebastian.

”Det är viktigt att eleverna får en bra teknisk grund och föreställningsverksamheten är mycket betydelsefull. Mötet med publiken gör att eleverna växer och utvecklas”.

Marianne berättar att under hennes tid som konstnärlig ledare framförde skolan sin första helaftonsbalett ”Askungen” och senare också helaftonsbaletten ”Coppelia” i vilken den unge Sebastian Michanek dansade den manliga huvudrollen Frans.

Näst på tur står till Helen Sjöstedt som har varit involverad i skolans arbete sedan 1974 som pedagog och senare som konstnärlig ledare. Sebastian tog över det konstnärliga ledarskapet efter henne 2016.

Helen lyfter fram samarbetet med andra internationella skolor. En viktig satsning för att bredda skolan mer internationellt och för att skapa fler möjligheter för eleverna att vidareutbilda sig efter årskurs 9. Konsthögskolan i Oslo och Tring Park School For The Performing Arts i London har varit och är viktiga samarbetspartners för skolans utveckling.

20508 70årsgalan 190611 250 LrFoto Mathias Uhlán_web

Micaela Sjöstedt och Sebastian Michanek, konferencier. Foto Mathias Uhlán

Sebastian presenterar Tim Almaas, balettpedagog vid Konsthögskolan i Oslo. Från och med nästa höst tar Tim över det konstnärliga ledarskapet för balettutbildningen på Konsthögskolan.

Tim berättar att skolan i Oslo under åren har tagit in många elever från Göteborg, främst manliga elever. För tillfället går tre elever från Göteborg på deras Bachelor program.

I publiken sitter också Olof Stigert tidigare rektor på skolan. Han framhåller att eleverna på skolan genom åren haft de bästa resultaten i de teoretiska ämnena i hela regionen. Han anser att dansen även förbättrar den teoretiska förståelsen och inlärningen. Föräldrar och annan publik kommer också till tals. De är entusiastiska över skolan och kvällens gala.

Vi får se en video från skolans 40-årsjubileum där Sven-Gunnar Tillius, dåvarande VD vid Stora Teatern, talar om det viktiga samarbetet med skolan och om dess behov inför framtiden.

Sedan kommer skolans nuvarande rektor Johan Holmberg in på scenen. Han håller ett underhållande och fyndigt tal på vers där han målar upp vilka behoven är idag och en vision om var skolan kommer att vara 2049, då den firar 100-årsjubileum.

Några av de saker han lyfter är att skolan då kommer att ha utbildning på högsta nivå från tio till nitton års ålder. Man kommer att kunna erbjuda de bästa lokalerna för dansarutbildning i hela Europa, centralt placerade i Göteborg. Samtliga elever kommer att efter avslutad utbildning vara anställningsbara.

På det hela taget är talet ett tydligt budskap till beslutsfattarna i Göteborgsregionen om vilka behov och satsningar som behöver infrias. Detta för att ge den möjlighet till fortsatt utveckling mot att uppnå sina mål. En behjärtansvärd och viktig satsning som skulle gagna hela Sveriges danskultur.

20518 Knyttet_1_0007A

Arild Etherton i "Vem ska trösta Knyttet?" från 1988. Koreografi Eileen Jones. Foto Tilo Stengel

Dansinslagen under kvällen
Först ut var elever från skolan som framförde "Vem ska trösta Knyttet”, från 1988, koreografi Eileen Jones.

Ett charmigt Pas de deux ur Kermessen i Brügge, koreografi August Bournonville dansades av elever från skolan. Detta pas des deux dansades på skolans 40-årsjubileum 1990.

20517 KermesseBrugge_0072A

David Didkovsky och Lovisa Systad i Kermessen i Brügge från 1990. Koreografi August Bournonville. Foto Tilo Stengel

Memento dansades av gymnasieelever från den klassiska balettlinjen vid Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm, koreografi Antony Dowson. Ett vackert stycke som utmanade eleverna i pas de deux arbete, precision och linjearbete.

Ett utdrag ur Trail framfördes av gymnasieelever från den moderna linjen vid Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm. Koreograferat av Fan Luo dansare vid Göteborgsoperans danskompani. Stycket är skapat direkt för eleverna och hade urpremiär 2018.

Från Alhanko Academy Of Ballet Base23 Stockholm dansade två elever varsitt solo. Amelie, koreografi Mia Stagh och Dreaming with a broken hart, koreografi Therese Carlsson.

Ballettskolan Ved Den Norske Opera & Ballett Oslo dansade ett Balanchine inspirerat stycke Celebrations, koreografi Kumiko Hayakawa.

Felix och dockorna dansades av elever från skolan. Koreograferat av Peter Christjansen balettpedagog på skolan. Skolan bjöds in att framföra det för första gången på Göteborgsoperan 1995. Den gången dansades Felix av den då 12-åriga Sebastian Michanek.

20511 Askungen_0141A

Matilde Gimenez Bahl i Askungen från 1997. Tillsammans med möss från årskurs 4. Koreografi Terence Etheridge. Foto Tilo Stengel

Elever från skolan dansade ett stycke ur Askungen, som var den första helaftonsbalett i två akter som skolan uppförde 1997, koreografi Terence Etheridge.

Elias Holm tidigare elev vid skolan, nu avgångselev vid Konsthögskolan i Oslo framförde ett modernt solo Halo over me, koreografi av Christopher Arouni. Elias tävlade med detta solo i årets Stora Daldansen, Nordens och Baltikums årliga danstävling i Falun, där han vann första pris.

Ett utdrag ur Le Corsaire, från Piotr Gusevs version för Marinskijbaletten, framfördes av elever från Bachelor programmet vid Konsthögskolan i Oslo.

20519 Ni_Si_Pleng_0005A

Maxx Bran Pizarro och John Javér Kristiansen i Ni Si Pleng från 1998. Koreografi Eileen Jones. Foto Tilo Stengel

Ni Si Pleng en samproduktion mellan Göteborgsoperan och Svenska Balettskolan.Stycket uppfördes första gången 1998 på Göteborgsoperans stora scen med Göteborgs Ungdoms symfoniker i diket. Det var Ulf Gadd, dåvarande Balettchef som gav Eileen Jones i uppdrag att koreografera detta stycke till musik av John Fernström.

Ungersk dans ur Dansgodis dansades av elever från skolan. År 2000 storsatsade skolan på att synas i regionen och åkte då ut på turné med ”Dansgodis”. Vi fick se en omarbetad version av Roman Rumyantsev, pedagog i scenisk folkdans och balett vid skolan.

Med stark närvaro och autenticitet dansade Max Zachrisson ett solo. Wine makes me Whine i egen koreografi och med egen komponerad musik. Han hade även skapat filmen som visades i bakgrunden. Stycket är inspirerat av ljudet av vin och all den sorgsenhet, stumhet och ensamhet som kan uppkomma när vin dricks för att hela en brusten själ. Max är utbildad vid Svenska Balettskolan i Göteborg och är nu dansare vid Theather Basel Ballet. Han har även arbetat vid andra internationella kompanier.

Solistdansare från Kungliga Baletten i Stockholm, Jonathan Davidsson och Haruka Sassa framförde med bravur Le Corsaire Grand Pas de Deux. Jonathan är utbildad vid Svenska Balettskolan och har även en internationell karriär bakom sig. Jonathan gör också koreografi. Före dansinslaget får vi se en film med Jonathan där han är 12 år, i bakgrunden ses Göteborgsoperan. Jonathan berättar om sina drömmar inför framtiden och att han vill bli dansare vid GöteborgsOperan.

Elever från skolan framförde ett skojfriskt stycke från 2006 For Goodness sake, koreografi Sören Hoffman.

20512 BEP_0064A

Elever från årskurs 8 och 9 i Black Eyed Peas från 2012. Koreografi Terry Wright. Foto Tilo Stengel

Elever från skolan dansade en neoklassisk fysiskt utmanande koreografi av Terry Wright, tidigare verksam vid Tring Park School i London. Stycket Black Eyed Peas skapades för Svenska Balettskolans elever 2012.

Elever från Tring Park School dansade i koreografier av Antony Dowson och Lorraine Jones. Kab-er*esque , El Tango De Roxanne, L*Hymne a L*amour. Temperamentsfulla och uttrycksfulla stycken som inspirerats av gångna tiders kabaré och music hall dans.

Strings i koreografi av Linda Hindberg, skapat för och dansat av aspiranter vid Den Kongelige Ballet, Köpenhamn. Ett neoklassiskt stycke som utmanar eleverna i den nivå som en professionell dansare ska uppnå.

Vi får se en film där en mycket ung Alicia Vikander dansar, tidigare elev vid Svenska Balettskolan. Alicia är numera världsberömd Oscarsbelönad skådespelerska. Hon skickar en hälsning från filmduken där hon tackar skolan för allt den gett henne. Alicia berättar att hon inte kom in på någon teaterskola efter avslutad dansarutbildning och den artistiska kunskap hon har idag har hon lärt sig vid skolan.

Sebastian Michanek understryker att många som gått på skolan och inte blivit dansare har andra framgångsrika yrken. En av dessa är en av kvällens konferencierer musikalsolisten Micaela Sjöstedt. Under kvällen bjuder hon på ett vackert nummer helt a cappella, At the Ballet ur musikalen ”A Chorus Line”.

20515 ForGoodnessSake_0146A

Elever i årskurs 8 och 9 i For Goodness Sake från 2006. Koreografi Sören du Hoffman. Foto Tilo Stengel

Dansare från Finnish National Ballet Gabriel Davidsson och Abigail Sheppard framförde ett väldansat abstrakt stycke, Kunst der Fuge, koreografi Davide Bombana. Gabriel är utbildad vid skolan och har tidigare dansat i andra internationella kompanier.

Skolans flickor i högstadiet ger Furies i koreografi av Hlin Hjalmarsdottir. Ett modernt fartfyllt och energikrävande verk som skapades för skolans elever 2012. De gästade då Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm med ”Furies” där det ingick i vårföreställningen på Kungliga Operan och togs emot med stående ovationer.

Ett utdrag ur Den fula Ankungen från 2016 i koreografi av Peter Christjansen dansades av elever från skolan.

Vi får se ett utdrag ur skolans senaste produktion Nötknäpparen från 2018, koreografi Sebastian Michanek. Sebastian dansar själv Drosselmeyer tillsamman med Clara och Nötknäpparen som dansades av elever från skolan. Nötknäpparen blev en stor succé och kommer att spelas igen på Lorensbergsteatern julen 2019.

Eleverna på scenen ställer sig i en halvcirkel och framför dem i en ljusspott träder fram en dansare klädd i vitt.

Det är den första av tre flickor ur olika årskurser som framför Drömmen. Ett stämningsfullt uttrycksfullt stycke i koreografi av Joakim Stephenson. I orkesterdiket sitter pianisten Kim Helweg och stråkkvartetten Wulfson Quartett. Dansarna framför varsitt solo där de getaltar sina drömmar och sin resa genom dansarutbildningen. Koreografin och musiken är skapad speciellt till kvällens jubileumsföreställning.

En värdig avslutning på Mareld Deluxe, en storslagen dansfest som lovar gott inför framtiden.

Margareta Lidström
12 augusti 2019


  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil