Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

NBBC2019

Från vänster David Didkovsky Mikadze (3e plats junior), Patrik Blomberg (2a plats junior), Maria Pushkova (2a plats senior), Jonas Kåge, konstnärlig ledare NBBC, Aurora Stray-Pedersen (3e plats senior), Elias Holm (1a plats senior plus Grasse), Samira Bethke (1a plats junior, Nils-Åke Häggboms pris plus Grasse), Benedikt Gylfason (Grasse). Foto Emma Dewita Öberg

01 apr
2019

Stora Daldansen/NBBC: Glimtar av framtiden

FALUN: Till 2019 års balettävling i Falun hade 39 dansare välkomnats: 22 juniorer och 17 seniorer. Tävlingen startades av Sirkka-Liisa Forslund 1988 under namnet Stora daldansen och var från början en rent svensk tävling. 1995 utökades den till att omfatta hela Norden, och från år 2000 även de baltiska länderna.

Sedan 2003 samarbetar man med den internationella tävlingen i Grasse, Frankrike. Numera är Falutävlingens internationella namn Nordic Baltic Ballet Competition.

BenedictISL NBBC

Benedikt Gylfason i La fille mal gardée. Foto Emma Dewita Öberg

Efter sedvanlig semifinal gick 16 dansare till final, åtta juniorer (14-16 år) och åtta seniorer (17-18). Juniorer dansar två solon ur den klassiska repertoaren, seniorer ett klassiskt solo och ett modernt. Det ska innehålla golvarbete (”floor work”) och dansas utan tåskor.

För den klassiska repertoaren (Petipa, Bournonville med mera) finns längre inga rättigheter. Där är det fritt fram att välja. För den moderna måste rättighetsfrågor lösas. Därför är till exempel verk av Balanchine eller andra stora 1900-talskoreografer inte tillgängliga.

Det har då visat sig att tävlingsdeltagare har fått solon koreograferade för sig, vilket i och för sig är en utmärkt idé: då får en ung dansare möjlighet att arbeta personligen med en koreograf. Men ofta har de nya verken blott i begränsad omfattning kunnat lyfta fram de element som juryn särskilt ska bedöma: tekniska färdigheter, konstnärlig presentation, musikalitet och förmågan att förmedla innehållet och/eller karaktären i en roll eller i ett parti. Dessa är element som preciserades av tävlingens konstnärlige ledare sedan 2011, internationelle stjärndansaren och balettchefen Jonas Kåge.

SamiraBethkeNBBC2019

Samira Bethke i Coppelia. Foto Emma Dewita Öberg

Årets jury omfattade sex synnerligen välmeriterade danspersonligheter. Frank Andersen (juryns ordförande), Nils-Åke Häggbom, Nicolas Le Riche, Mira Helenius Martinsson, Hans Nilsson och för första gången Caroline Llorca från München, specialist på bland annat Petipa-repertoaren.

Tre penningpriser delas ut i respektive klass. Dessutom utses fyra dansare att delta i tävlingen i Grasse. Alla deltagare får dessutom, efter att ha dansat, träffa en jurymedlem för personlig utvärdering och rådgivning.

"Balett ska ses live!" Det framhöll med eftertryck Jonas Kåge när dansportalen fick ett samtal med honom. ”Och det är storartat att Falun för ett par dagar blir ett balettcentrum i Sverige.”

EliasHolmNBBC2019

Elias Holm i Korsaren. Foto Emma Dewita Öberg

En superstolt lärare
Framgångarna för eleverna vid Konstnärliga Högskolan i Oslo (KHiO) i Falun var uppseendeväckande – fem av de sex penningpriserna och mer därtill. En särskilt uppskattad pedagog är den gediget erfarne Zoltan Szolnoki från Ungern. Han är sedan många år ”assistant professor” i klassisk balett vid KHiO.

”Associate professor” vid KHiO är Tim Almaas, som efter en lång karriär som internationell premiärdansör (utbildad vid Stockholmsoperan balettskola) undervisat i 17 år. Han framhöll bland annat den härliga atmosfären i KHiO. Där finns en anda som genomsyras av ”Vi måste bli bättre”.

"Vi lärare försöker särskilt inpränta vikten av att eleverna, till exempel genom att googla, lär sig funktionen i scenen de valt, och handlingen i stort i den balett ur vilken de dansar ett solo.”

Det finns, framhöll Tim, avgjorda fördelar med att ingå i ett universitet, samtidigt som det har sina utmaningar att vara en liten institution i ett större sammanhang. Nytt är att dansavdelningen numera har viss rätt att självständigt erbjuda lovande elever platser. Tim var superstolt över sina elever: ”Vi på KHiO har aldrig erövrat så många priser!”

NBBC2019

Vendela Ekelberg i Paquita. Foto Emma Dewita Öberg

Finalen inleddes med en elegant liten inmarsch med alla deltagare, där också juryn presenterades. Andra delen av aftonen, då resultaten skulle tillkännages, inleddes med en överraskning i form av smakfull hiphop-dans till musik med klart klassiska inslag (dansare: Lisa Markus och Justin ”Ice-O” Herbin).

OttoEltellNBBC2019

Alexander Larsson i Törnrosa. Foto Emma Dewita Öberg

Semifinalen var lång och innehållsrik. Under den välorganiserade, välbesökta finalen var det många som fick se unga, ambitiösa, välutbildade dansare visa sina färdigheter.

David Didkovsky Mikadze ville särskilt passa på att tacka Sebastian Michanek, konstnärlig chef för Svenska balettskolan i Göteborg, för hans goda stöd.

Patrick Blomberg ville framföra sin tacksamhet till läraren Roman Rumyantsev i Göteborg och till sin mor Elisabeth, för att hon så hängivet pushat och uppmuntrat honom under alla år.

Under 2014 fick undertecknad skribent tillfälle att göra en kort ljudintervju med en glad Emanuel Ippolito, som då dansade en av de fina barnrollerna i Pontus Lidbergs vackra version av klassikern Raymonda i Stockholm. I Falun fick jag åter se Emanuel, nu en ståtlig 16-åring som valt att som ensam deltagare dansa variationer av Bournonville och Vainonen (ur baletten Paris flammor). Jag blev mycket imponerad av både härligt fot- och benarbete i den första variationen och av den mäktiga, heroiska stilen i den andra, men Emanuel vann inget pris. Han ville framhålla vikten av att som ung dansare att ha ett konkret mål att koncentrera sig på och göra finslipningar, och glädjen att få stå på en scen, inför publik.

DavidDidovskyNBBC2019

David Didovsky Mikadze i Talismanen. Foto Emma Dewita Öberg

Lovande talanger
Tävlingens internationella namn är ”Nordic Baltic Ballet Competition”. I år deltog två mycket intressanta unga dansare från Estland. 14-åriga Sara Yamashita, född i Japan, visade sig vara en exceptionell talang i två Petipa-variationer som hon var ensam om. Jag hoppas verkligen jag får se henne och finalisten, 17-åriga Maarja Praks (lång, stark), igen.

En annan prima överraskning var en mycket lovande, stark och lång 16-årig yngling från Island: Benedikt Gylfason, vid Islands nationella balettskola. Hans välförtjänta pris blev att få delta i balettävlingen i Grasse.

Detta blir slutsatsen: Den som en gång besökt Falun och Stora daldansen vill förfärligt gärna återvända. Där får man glimtar av framtiden.

Peter Bohlin
1 april 2019

Resultat Stora Daldansen/NBBC 2019

Juniorer (14-16 år)
1:a pris: Samira Bethke – Sverige, Konsthögskolan i Oslo

2:a pris: Patrick Blomberg – Sverige, Konsthögskolan i Oslo

3:e pris: David Didkovsky Mikadze – Sverige, Svenska balettskolan i Göteborg

Seniorer (17-18 år)
1:a pris: Elias Holm – Sverige, Konsthögskolan i Oslo

2:a pris: Maria Pushkova – Norge, Konsthögskolan i Oslo

3:e pris: Aurora Stray-Pedersen – Norge, Konsthögskolan i Oslo

Nils-Åke Häggboms pris (deltagande, inklusive alla omkostnader, i balettävlingen i Grasse i oktober): Samira Bethke – Sverige, Konsthögskolan i Oslo

Publikens pris: Selma Smith Kvalvaag – Norge, Balettskolan vid Norska Operan

Valda att få delta i balettävlingen i Grasse, Frankrike:

Nanny Hedberg – Finland, Konsthögskolan i Oslo

Elias Holm – Sverige, Konsthögskolan i Oslo

Benedikt Gylfason – Island, Islands nationella balettskola

Röster efter finalen:
Samira Bethke var den enda av deltagarna som valt ett stycke med en kort mimscen.

"Jag valde en variation med Swanhilda, ur baletten Coppelia, för över ett år sedan. Hon får se en flicka som sitter i ett fönster och vinkar till henne, men kontakt uppstår inte: hon vet inte att flickan i fönstret är en docka. Det blir både en dans- och liten spelscen."

"Grundläggande för mig: att leva i nuet och njuta av dansen."


  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil