Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

HKi Vårfest 2017. Pas de deux ur Coppélia Suite med Katariina Luukas och Aapo Kokkonen. Foto Mirka Kleemola

Pas de deux ur Coppélia Suite med Katariina Luukas och Aapo Kokkonen. Foto Mirka Kleemola

Vacker vårfest med unga dansare

HELSINGFORS: Vid slutet av en intensiv termin dansade Balettskolan vid Nationaloperan sin Vårfestföreställning i Almisalen (Operans lilla scen), hela sex gånger.

Den inleddes med en charmig och fräsch Coppélia Suite (Délibes) av Wilfried Jacobs. Till grund låg det ursprungliga verket av Arthur Saint-Léon och Marius Petipa. Jacobs hade varsamt anpassat koreografin till elevernas aktuella färdigheter i balett.


Hki vårfest 2017. Ensemblen i Coppéli Suite. Foto Mirka Kleemola

Ensemblen i Coppéli Suite, i centrum solistparet Katariina Luukas och Aapo Kokkonen. Foto Mirka Kleemola


Wilfrid Jacobs – utbildningschef och pedagog vid skolan – hade gjort en egen tolkning och iscensättning som var fungerande och passade mycket bra för de uppträdande barnen från och med årskurs 3 på lågstadiet och för de unga dansarna. En del av dem är nu färdiga att träda in i yrkeslivet, men att hitta en plats i ett danskompani är inte en självklarhet.

Svanhilda och Frans är huvudrollerna i Coppélia Suite – arranderad efter helaftonsbaletten Coppélia. I dessa uppgifter i de olika föreställningarna alternerade Katariina Luukas, Jessi Räty och Ella Puurtinen som Svanhilda. Som Frans sågs Aapo Kokkonen, Samuel Haramo och Konsta Roos, som alla nu avslutar sin yrkesutbildning vid skolan.

Av paren var Ella Puurtinen och Konsta Roos kanske de mest färdiga i konstnärskapet. Solisterna hade olika personliga drag och inga misslyckanden kunde konstateras. Spänningen syntes dock, vilket ju är naturligt vid skolföreställningar.

Dessa solister uppträdde också i gruppen av sex ledande väninnor och vänner. De övriga väninnorna var Tiia Lehtinen, Julianna Luhtala och Silja Piippo. I kåren dansade Emma Ikävalko, Maija Jalonen, Laura Lehtonen, Viola Länsivuori, Sara Makkonen, Maija Marvaila, Heljä Nikula, Leonora Nummi och Senja Robbins.

Männen var, förutom de nämnda, Oskari Kymäläinen, Schonan Greve, Mark Krister Haav och Colin Jacobs från lägre årskurser i både yrkesutbildningen och skolan. Ställvis levererade dessa unga män ett fint fyrverkeri av hopp. Alla solisterna fick visa sina bästa bravurnummer, och parens gemensamma dans åter var luftig och njutbar. Bra repeterat.

Hki Vårfest 2017. Timmarnas dans ur Coppélia. Foto Mirka Kleemola

Timmarnas dans ur Coppelia. Foto Mirka Kleemola


Bland danserna sågs även ett Mazurka-solo, en Czardas, Timmarnas dans och Gryningen. Andakten utfördes vackert av solistpar, olika i de sex föreställningarna. Jag såg tre av dem. Av damerna imponerade speciellt Matilda Nordberg och Birit Haarla med sina tolkningar. Den tredje jag såg, var en säker Ellen Mäkelä.

Två dansnummer som fått namnen Arbetet och Bröllopsdansen dansades intensivt och ivrigt av grupper med mindre elever. De olika scenerna växlade i en takt som höll publiken intresserad. Man kunde beundra färdigheterna hos dem som kommit längre i utbildningen och de yngre elevernas iver att visa vad man lärt sig. Polkasteg i barndans funkar alltid, speciellt om man övat bra, avancerar i samtakt och håller rytmen.

Vissa grundpositioner och hopp från två fötter med landning åter till bägge, funkar och visar publiken att man lärt sig utåtvridningen och tiotals andra saker för att kunna prestera allt som ses. Det dansanta fanns redan med hos en del.

Förutom Jacobs själv hade de övriga pedagogerna Anne-Marie Ahola-Hiitola, Ulrika Hallberg, Timo Kokkonen, Riikka Nyman, Virve Olsson, Ophélie Rodighiero, Satu Soldán, Minna Stenvall och Susanna Vironmäki svarat för repetitionerna.

Det är fint att kunna konstatera hur ett ihärdigt arbete i balett ger resultat. Inga kompromisser mera, fötterna är sträckta så det förslår, ingen tittar blygt neråt. Ansiktena är glada och paren dansar också för varandra, vilket inte alltid sker om repetitören missat sin uppgift. Man blir glad över att se dessa barn och unga uppträda. Ganska fiffigt gjord var denna koreografi – fin rytm och inga störande pauser eller för långa danser – allt gick smidigt till.

Hki Vårfest 2017. Ur Silence Among Us av Emrecan Tanis. Foto Mirka Kleemola

Ur Silence Among Us av Emrecan Tanis. Foto Mirka Kleemola


Två moderna verk sågs också. Det intressanta och påhittiga Silence Among Us av Emrecan Tanış (repetitör Johan Pakkanen) hade sitt uruppförande och var koreograferat enkom för yrkesutbildningens studerande i första årskursen. Musiken var av Mehmet Sadik Tanış och Alessandro Cortini.

Emrecan Tanış förklarar att hans impuls till verket varit livet för en modern irakisk dansare vars konst inte accepterats av omgivningen, och som avlidit i en bombattack. Detta hade resulterat i tankar om människor som lever i tystnad och vilkas liv också avslutas i tystnad. Alltså något för unga att också fundera på när de förberett sig till uppdraget.

Verket hade en gnista som ofta saknas i moderna koreografier; dansstuderandena berättade om samarbetet som skulle länka dem in i dansen på ett annorlunda sätt än hur de var vana vid att göra.

Tanis är dansare vid Nationalbaletten och därtill sedan några år tillbaka även verksam som koreograf. Han prisbelönades nyligen med två priser vid Stuttgarts solodansfestival: 3:e priset i dans och 2:a priset i koreografi.

Hki Vårfest 2017. Ur Tommi Kittis Pienen Näyttämön Juttu. Foto Mirka Kleemola

Ur Tommi Kittis Pienen Näyttämön Juttu. Foto Mirka Kleemola


Delar av Tommi Kittis Pienen Näyttämön Juttu (ungefär En berättelse för den lilla scenen) till musik av Eero Hämeenniemi visades med dansarna från yrkesutbildningens 2:a och 3:e årskurs. Virpi Juntti och Valtteri Raekallio hade jobbat med dem. Som i det förra verket var ungdomarna hemma i rörelsespråket men visst hade de lite bråttom att slutföra allt till punkt och pricka då tempot i koreografin ändå var ganska krävande för studerandena..

Jag funderar på ljussättningen som ofta är ganska mörk i moderna nummer, och vilket också kommer till tals. Det mörka i livet tydliggörs inte alltid genom att visa det i – mycket - mörker.

Kvällen som sådan bjöd på en ljus syn på framtiden.

Hki Vårfest 2017.. Ur Silence Among Us av Emrecan Tanis

Ur Silence Among Us av Emrecan Tanis

I rollerna:

Timmarnas dans ur Coppelia
Ada Kaijala, Aino Kannas, Elise Nikula, Emma Kerttula, Isabella Nyström, Matilda Kokora, Nanny Hedberg, Rosa Säilynoja, Siina Ailasmaa, Edith Stenvall, Johanna Koivumies, Lia Tarkkanen, Lotta Tuominen, Madlen Mäkelä, Marina Hartikainen, Sanni Eloranta och Sofia Hanttu.

Silence Among Us
Birit Haarla, Katja Haarla, Ronja Hannola, Taru Hiitola, Ellen Mäkelä, Isabella Nevanlinna, Matilda Nordberg, Erika Pastel, Oskari Kymäläinen – yrkesutbildningen, årskurs 1

Pienen Näyttämön Juttu
Tiia Lehtinen Julianna Luhtala, Katariina Luukas, Silja Piippo, Ella Puurtinen, Jessi Räty, Samuel Haramo, Aapo Kokkonen, Konsta Roos – yrkesutbildningens avslutande årskurs 3

Emma Ikävalko, Maija Jalonen, Laura Lehtonen, Viola Länsivuori, Sara Makkonen, Heljä Nikula, Leonora Nummi, Senia Robbins – yrkesutbildningen, årskurs 2

Fotnot:
Officiellt heter operabalettskolan: Balettläroanstalten vid Finlands nationalopera

Följande dansare har nu fått plats i Nationalbalettens ungdomsgrupp:
Samuel Haramo, Aapo Kokkonen, Katariina Luukas, Ella Puurtinen och Konsta Roos

Anita Jokela
22 juni 2017


  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil