Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

2017 Drömmen om Svansjön-Luiza Lopes-Oscar Salomonsson. Foto Carl Thorgorg

Luiza Lopes och Oscar Salomonsson i Pär Isbergs Drömmen om Svansjön 2017. Foto Carl Thorborg

Svansjön, den mest klassiska av alla baletter

STOCKHOLM: Svandammen/Svansjön har en lång historia på Kungliga Operan. Den mest klassiska av alla baletter har en längre historia på Stockholmsoperan än vad som kanske är känt.

Några namn som virvlar förbi är Anna Pavlova, Ryska Monte-Carlobaletten, Lucia Nifontova, Mariane Orlando, Verner Klavsen, Rudolf Nurejev och Margot Fonteyn.


Anna Pavlova

Anna Pavlova

11-17 maj 1908 gästspelade ett tjugotal dansare ur S:t Petersburgsbaletten med Anna Pavlova och den store, virile Adolf Bolm i spetsen.

I sex föreställningar gavs
hela Coppelia, Giselle och
en numera bortglömd Petipabalett som heter Kavalleriets rast, plus Paquita och andra akten ur Svansjön – då under namnet Svandammen.

3/12 1937 gästspelade Ballet russe de Monte Carlo, under ledning av René Blum.

Åter gavs andra akten under namnet Svandammen. Huvudrollerna dansades då av Vera Nemtchinova och Igor Youskevitch.

 

 


Svansjön. Brita Appelgren och Teddy Rhodin i en gammal journalfilm från 1942

Brita Appelgren och Teddy Rhodin i en gammal journalfilm från 1942

24/1 1942 gavs Svansjön för första gången i Stockholm med Operans egen balett. Åter var det fråga om en akt. Koreograf var George Gé, balettchef 1940-48.

Huvudrollerna dansades vid premiären av Brita Appelgren och Teddy Rhodin. Baletten framfördes 26 gånger fram till våren 1947.

Ur programhäftet:
Svansjön handlar om
en prinsessa och hennes svit som alla blivit förvandlade till svanor
av en ond ande, men
som har löfte att åter ta mänsklig gestalt varje natt mellan midnatt och gryning.

Prinsen, på jakt med vänner, förälskar sig i henne. Gryningen bryter in och sviten förvandlas åter till svanor. Prinsen söker följa dem men den onde anden spärrar vägen. Vanmäktig mot hans trollkonster faller prinsen ner och dör.

13/5 1946 gästspelade Helsingforsoperans balett med större delen av Alexander Saxelins version. Där dansade, i en ovanlig uppdelning, Lucia Nifontova Odette och Irja Koskinen Odile, med Klaus Sahlin som prinsen.

En 18-årig Mariane Orlando som Odette. Foto Enar Merkel Rydberg

Mariane Orlando. Foto Enar Merkel Rydberg

12/3 1953 dansade Operabaletten den första egna hela Svansjön. Koreograf: Mary Skeaping, balettchef 1953-62. Den innehöll många mimscener, i en tradition som inte längre förekommer men inte är helt bortglömd.

Premiärpar: Mariane Orlando (18 år) och Teddy Rhodin. Många internationella stjärnor gästspelade, bland dem Beryl Grey, Raisa Strutjkova, Doris Laine och Liane Daydé.

Slutet av programhäftet:
"Siegfried svär att gå i döden med Odette. Trollkarlen blir förskräckt och försvinner,
ty skulle Siegfried offra sitt liv av kärlek till Odette, skulle detta betyda hans egen undergång.

Det älskande paret omfamnar varandra för sista gången och Odette springer ut på klippan för att kasta sig i sjön.

Trollkarlen uppenbarar sig i sin uggleskepnad i hopp om att kunna förvandla henne till en svan då hon kastar sig i sjön, men Siegfried skyndar till Odettes sida och tillsammans kastar de sig i vattnet. ­– Siegfrieds offer blir trollkarlens död.

Apoteos:
I gryningen ser man Odette och Siegfried i en gyllene båt, dragen av en svan, färdas mot en värld där evig lycka råder. De unga svanflickorna bringar dem sin hyllning. Siegfrieds modiga gärning löser även dem från förtrollningen."

Svansjöm_Conus, Marie Lindqvist och Jan Erik Wikström. Foto Alexander Kenney

Marie Lindqvist och Jan Erik Wikström i Natalia Conus version av Svansjön 2008. Foto Alexander Kenney


Nästa version av Svansjön hade premiär 21/11 1964. Natalia Conus satte upp en sovjetisk version i koreografi av, som det hette, Conus efter Petipa och Ivanov. På premiären dansade Mariane Orlando med Verner Klavsen.

Århundradets gästspel ägde rum 5 november 1967, med Rudolf Nurejev och Margaret Fonteyn. En Balettklubbsmedlem som såg föreställningen deltog under 55 minuters applåder.

Med denna version fick Svansjön i Stockholm sitt första lyckliga slut.

Ur programhäftet:
"Den olyckliga Odette kommer in och berättar för sina väninnor om prinsens trolöshet... Prinssen ber Odette om förlåtelse. Han har inte brutit sitt löfte eftersom han trodde att Odile var hans Odette. Hans kärleksförklaring i slottets balsal var riktad till henne! Den rasande trollkarlen försöker skilja de älskande åt, han nedkallar naturens makter mot dem, men ingenting kan övervinna den unga rena kärleken. En envig utkämpas mellan trollkarlen och prin Siegfried. Trollkarlen blir besegrad, hans makt är för evigt brutan.

Så segrar den rena, uppoffrande kärleken över det onda. Svanorna förvandlas åter till unga flickor. Odette och prinsen vandrar den uppgående solen till mötes."

Svansjön 2001. Nathalie Nordquist. Foto Alexander Kenney

Nathalie Nordquist i Sir Peter Wrights version av Svansjön 2001. Foto Alexander Kenney


Med det nya årtusendet fick Kungliga Baletten en ny version av Svansjön. Vid premiären 2/11 2001 dansade Nathalie Nordquist och Anders Hellström huvudrollerna. Koreografi: "Marius Petipa, Lev Ivanov och Peter Wright."

Ur programäftet:
"Odette återvänder till svanjungfrurna, hon är häftigt upprörd och vill dränka sig i sjön medan hon fortfarande har mänsklig gestalt. När von Rothbart förstår att Siegfried följer henne, skapar han en storm för att hejda honom, men det är förgäves.

Siegfried når fram till Odette och ber henne om förlåtelse. Sorgsen berättar hon för honom att hon förlåter honom men att ingenting kan ändra att har brutit sitt löfte till henne. Odette och Siegfried förstår att de inte kan leva skilda från varandra och beslutar sig för att dö tillsammans.

Odette kastar sig i sjön och von Rothbart hindras i sina försök att stoppa Siegfried som följer henne i döden. Gryningen kommer. Trollkraften är bruten när de älskande förenas i en värld av evig kärlek."

29/4 2008 återupptogs Conus version. Marie Lindqvist och Jan-Erik Wikström var sensationella i huvudrollerna.

Mats Ek Svansjön 2015, Clyde Emmanuel Archer som Prinsen. Foto Carl Thorborg

Clyde Emmanuel Archer som Prinsen i Mats Eks Svansjön. 2015 Foto Carl Thorborg


Detta var en resumé av Svandammen/Svansjön i olika former av traditionella versioner på Kungliga Operan. Men inte slutar den eviga balettens historia där. 23/10 2015 kunde Kungliga baletten som första kompani utanför Cullbergbaletten ge Mats Eks moderna, högst personliga version från 1987. Det var första gången den gavs på alldeles för länge – ca 15 år. Suveränt premiärpar: Gina Tse och Clyde Emmanuel Archer.

7/4 2017 får publiken uppleva en urpremiär i koreografi av Pär Isberg: Drömmen om Svabsjön. Denna version framförs också vid gästspel i Malmö 26-28 maj och i Göteborg 8-11 juni 2017.

Och, som det ibland heter, det är bara början på fortsättningen.

Peter Bohlin
7 april 2017



  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil