Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Inka Keränen fr balettsskolan Teija Suova

Inka Keränen förberede sig inför sitt solo ur Rymonda. Foto Teija Suova, Balett- och dansstudio Teija Suova

Unga balettalanger visar energi

HELSINGFORS: Det gamla operahuset – omdöpt till Alexandersteatern vilket huset ursprungligen hette – stod åter värd för unga dansares egen föreställning: Baletin Nuorta Energiaa – Ung Energi i Baletten. De presenterade sitt kunnande i balett, i grupper eller i soli.

Concerto Brioso av Anne-Marie Ludwig. Toto Kimmo Jaatinen

Dansglädje i Concerto Brioso av Anne-Marie Ludwig. Foto Kimmo Jaatinen

Nivån på undervisningen är numera minst sagt tillfredsställande i skolorna och utbildningarna i alla delar av Finland, och man hade tagit in deltagarna i den ordning de anmält sig. Anmälningar strömmade in, och värden för evenemanget, Danspedagogernas förening, var tvungen att konstatera att alla intresserade tyvärr inte kunde få plats.

Föreningens ordförande Sanna Leino steg allra först fram och välkomnade alla. Hon berättade om föreningens uppkomst, med syfte att ordna kurser för pedagoger samt att vartannat år ordna en tävling för unga dansare, och vartannat år en föreställning.

Många av pedagogerna är tidigare dansare vid operan, och denna bakgrund är ofta synlig, såväl i koreografierna som hos eleverna. Även många andra pedagoger har skaffat sig en gedigen utbildning och har en förmåga att fullt utveckla sina elevers färdigheter i balett och förmedla en artistisk syn på danskonsten.

Vi tar några plock ur det rika programmet som bestod av hela 21 nummer.

Flickor från Dansinstitutet i Esb i Sanna Leinos koreografi Stjärnorna tindrar_Foto Mirka Kleemola.

Flickor från Dansinstitutet i Esbo i Sanna Leinos koreografi Stjärnorna tindrar. Foto Mirka Kleemola.

En grupp på sju flickor från Espoon tanssiopisto (Dansinstitutet i Esbo) visade sig i tåspetsskor, harmoniskt och disciplinerat, i Sanna Leinos koreografi Tähdet tuikkivat (Stjärnorna tindrar). Tuuli Ezér och Hilja Huovila dansade i spetsen, de övriga hette Joanna Keränen, Helmi Korhonen, Elli Pasonen, Rosa Peltola och Emilia Tuominen.

Från skolan i Esbo har man framgångsrikt sökt sig och kommit in till utbildningen vid operans balettskola. Vid hösten kunde Isabella Nevanlinna starta i den professionella utbildningen.

Till musik av Philip Glass dansade Keravan Tanssiopistos unga damer Ulpu Puhakkas trevliga koreografi Elo kuvassa där titeln leker med ord. (Elokuvassa skulle betyda på film men när man separerar de två orden i titeln blir meningen ordagrant Livet i en bild). Evita Aikio, Klaara Kolehmainen, Annika Meriläinen, Netta Morottaja, Sofia Sundman och Anette Toiviainen uppträdde.

Dansare i Elo kuvassa, koreografi Ulpu Puhakka.. Foto Mirka Kleemola.

De sex flickorna i Elo kuvassa, koreografi Ulpu Puhakka.. Foto Mirka Kleemola.

Tio elever från Balettskolan Heli Aalto dansade vackert och i goda formationer Virve Olssons koreografi Serenade (musik Tjajkovskij). Det återstår ännu en del jobb för dessa ganska unga dansare bland annat för att förbättra fötternas sträckning – en svår sak speciellt när man springer.

Rent allmänt kan man säga att detta är stötestenen för många på scenen, hur man rör sig vidare med sammanbindande steg. På det viset att tendu-sträckningen, då foten skall upp från en baspose, blir synlig.

Ur Concerto Brioso av Anne-Marie Ludwig. Foto Kimmo Jaatinen.

Mycket charmerande var Helsingin Tanssiopistos (Dansinstitutet i Helsingfors) nummer Concerto Brioso av Anne-Marie Ludwig till Vivaldis musik. Repetitörerna Ljubov Rakhmanina och Anandah Kononen hade gjort fint jobb och de unga kunniga damerna (Phet Haanpää, Viivi Ketolainen, Kaarina Lundell, Sofia Papadopoulos, Anne Porkka, Sini Ruohomäki, Saida Solla, Minttu Viljaharju, Ida Vu och Jasna Vuorinen) kunde lysa i sin dans.

Denna grupp är redan i en egen klass – men flickorna är då också utvalda till en specialutbildning i en av de största skolorna i huvudstadsregionen med tiotals pedagoger, vissa från den absoluta toppen. De tar hand om de unga av vilka många hoppas kunna bli proffs inom området.

Tarantella i Arja Tervos koreografi

Tarantella i Arja Tervos koreografi.

Av artister som från denna skola kommit långt och dansar t ex vid Nationaloperan och även i prominenta teatrar utomlands kan bl a nämnas Anu Viheriäranta, som efter Nationaloperan var premiärdansare vid Het Nationale Ballet i Holland och nu är Stage Manager där. Maria Baranovas kariär har gått via Finska Nationalbaletten och vidare till Boston Ballet. Tiina Myllymäki återfinns i Finska Nationalbaletten med många ledande roller i bagaget.

Av de unga på väg upp har vi f d Falunvinnaren Kira Hilli, 17, som studerar vid Hochschule für Musik und Theater i München.

Det är dock inte enbart från denna skola det kommit framgångsrika elever – flera utbildningar kan stoltsera med att deras studenter nått sina mål, vissa redan ganska tidigt.

Från operans balettskola plockades 15-åriga Ida Viikinkoski vid en kurs för finska elever till utbildningen i Parisoperans skola av Elisabeth Platel och Wilfried Romoli – tidigare stjärndansare. Ida dansar idag som solist – sujet – vid operan i Paris.

Inka Keränen prövar scenen inför sitt solo ur Raymonda.

Inka Keränen prövar Alexanderteaterns scen inför sitt solo ur Raymonda. Foto Teija Suova

Likaså har Helsingin Balettiakatemia (Balettakademin i Helsingfors) haft framgång. Ellen Mäkelä har börjat vid operans skola, avdelningen för professionell utbildning. 12 flickor från Balettakademin kom med en frisk vind, de dansade glada och med lätta steg Tarantella i Arja Tervos koreografi. Bra val för gruppen till denna föreställning.

Från en skola hade balettläraren anmält endast sig själv som koreograf för ett gruppnummer där vi såg delar hämtade direkt ur 2. akten av baletten Giselle – utan att nämna att koreografin är baserad på Jean Corallis och Jules Perrots traditionella verk. Kanske något för Pedagogföreningen att påminna sina medlemmar om för att undvika sådana här missar.

Inka Keränen får avsluta bildserien.

Inka Keränen får avsluta bildserien. Foto Teija Suova

 Förutom nummer för gruppdans fanns det några solonummer i denna föreställning av vilka man gärna lyfter fram följande.

Fräscha Inka Keränen, 14, hade med sin pedagog Teija Suova övat in en variation ur Raymonda vilket passade henne utmärkt. Det är bara att fortsätta.

Det är viktigt att lärarna kan komma med passande förslag på nummer för eleverna och låta dem utvecklas under en längre tid med detta nummer i föreställningarna – till en mognare presentation.

Från operans skola fick den unge artisten Konsta Roos tillfället att visa sig för en större publik före den kommande Falutävlingen till vilken han valts som representant. Han uppträdde kunnigt i två nummer: Franz variation ur Coppelia och en känd variation ur Paris flammor vilket nummer också avslutade matinén.

Konsta har fått mer säkerhet i framförandet, och det är bara att önska framgång för honom.

Det måste konstateras att matinén i sin helhet var mycket lyckad. Sådana här evenemang har sin plats. De kan visa publiken vad de unga kan och öka intresset för deras prestationer. För de unga själva är det ett tillfälle att, i mångt och mycket, kunna visa sig inför en ny publik, att kunna knyta kontakter och uppleva gemenskapen med andra. Bland mycket annat.

Anita Jokela
24 feb 2017


  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil