Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Xin Ying and Lloyd Knight in Martha Graham’s “Maple Leaf Rag.” Photo by Hibbard Nash Photography.

Xin Ying och Lloyd Knight i Maple Leaf Rag. Foto Hibbard Nash Photography.

Martha Grahams ande lever

HAVANNA – NEW YORK: Martha Graham Dance Company framträdde nyligen vid Havana International Ballet Festival.

Dansportalen var också närvarande och fick tillfälle att ställa några frågor till kompaniets konstnärliga ledare Janet Eilber.

Janet Eilber, Artistic Director of the Martha Graham Dance Company. Photo and copyright by Hibbard Nash Photography.

Janet Eilber. Foto Hibbard Nash Photography.

Ms Eilber, är detta första gången ni besöker Kuba med ert danskompani?
Det är första gången för dagens kompani, men Martha och hennes dansare besökte landet redan 1941. Tydligen besökte de Kuba samtidigt som USA trädde in i andra världs-kriget.

Hur finansieras kompaniet idag, via sponsorer eller genom offentliga anslag?
Vi finansieras genom en kombination av statliga anslag, finansieringsfonder, privatpersoner som gör donationer och, naturligtvis, med inkomster från biljettförsäljning, försäljning av
rättigheter och inkomster från undervisning.

Hur skulle ni beskriva Grahamtekniken?
Grahamtekniken är huvudsakligen en teatralisering av kroppsspråket. Martha var ett geni på att förstå naturliga gester och hur de avslöjar vad vi känner. Genom att experimentera med uttrycksfull gestik, upptäckte hon att känslorna rider på andningen.

Till exempel, när vi skrattar eller snyftar, ger det en impuls till diafragman – torsons centrum. Hon brukade denna impuls för att skapa sitt berömda “contraction and release”. Contraction (sammandragning) är den indragning av överkroppen som sker vid utandning, och release (avspänning) den utvidgning som sker när vi andas in.

Alla Grahamrörelser kommer från torson – sammandragningen, avslappningen, vridningen, förändringen av kroppsvikten – och det innebär en mycket kraftfull dansstil – både fysiskt och känslomässigt.

Anne Souder and Lloyd Mayor in Martha Graham’s “Dark Meadow Suite.” Photo by Hibbard Nash Photography

Anne Souder och Lloyd Mayor i Dark Meadow Suite. Foto Hibbard Nash Photography


Martha Graham skapade 181 mästerverk, vi såg Dark Meadow
i Havanna. Hur väljer ni ut de verk som ska framföras under varje säsong?
Grahamrepertoaren för varje säsong påverkas av många faktorer inklusive vilka verk som inte getts de senaste åren, vilka verk som passar bäst till det tema vi väljer för säsongen.

Årets tema är Sacred/Profane (andligt/profant) så vi inriktar oss på Marthas mer gåtfulla, rituella verk, som Dark Meadow och Primitive Mysteries, vid sidan av de mer vardagliga känslorna eller berättelserna som i Maple Leaf Rag. Vi beställer nya verk för att ytterligare betona säsongens tema.

Martha Graham  and her dancers in Primitive Mysteries. Foto Barbara Morgan. Archival photo

Martha Graham med sina dansare i Primitive Mysteries. Foto Barbara Morgan. Arkivfoto


Ni blandar Martha Grahams klassiker med nya verk. Baseras även dessa på Martha Graham-material?
Vissa är baserade på Graham-material, som vår Lamentation Variations och vårt senaste verk av Annie-B Parson. Hon har gripit sig an en film av ett av Marthas försvunna verk och skapat något helt nytt utav det. Hennes nya I Used to Love You får premiär den 14 februari, under vår säsong på Joyce Theater i New York City.

Ni är ett turnerande kompani med er bas i New York?
Ja vi har vår bas i New York City, men våra dansare kommer från hela världen – inklusive Italien, Frankrike, Schweiz, Taiwan, Kina, Grekland och Elfenbenskusten just nu. Vi turnerar minst 16 veckor varje år.

Martha Graham var en radikal kvinna och hennes vision hade en djup och bestående inverkan på amerikansk konst och kultur. Vad är er kommentar till det?
Ja, naturligtvis håller jag med! Det är vårt jobb nu, att visa dagens publik hur radikala och relevanta hennes verk fortsätter att vara än idag. Det är grunden till mycket av vår kontextuella programsättning och beställning av nya verk – att ge publiken nya vägar att reflektera över djupet hos Grahams klassiker.

Blakely White-McGuire and Ben Schultz (standing) and the Martha Graham Dance Company in the “Keigwin Variation.” Photo by Brigid Pierce

Blakely White-McGuire och Ben Schultz (stående) med the Martha Graham Dance Company i Lamentation Variations, “Keigwin Variation". Foto Brigid Pierce


Hur bevaras de konstnärliga värdena hos Grahams verk?

Medan Martha levde gav hon oss att bra svar på den frågan!

Hon älskade att anpassa sina klassiska verk för att bygga in det ökande tekniska kunnandet hos varje ny generation av dansare – eller att använda nya tyger, nya uppfinningar inom belysningstekniken eller konsten att bygga en scen. Men hon insisterade på att kärnan i budskapet i varje dans måste fortsatt framgå med styrka – även om den infattade förändringar.

Vi följer hennes exempel och anpassar detaljerna hos ett verk så att dess kraft förnyas.

Anne Souder in Martha Graham’s “Maple Leaf Rag.” Photo by Hibbard Nash Photography.

Anne Souder i Martha Grahams Maple Leaf Rag. Foto Hibbard Nash Photography.


Har särskilda personer ansvar för att bevara den rätta koreografin i de ursprungliga verken?
Ja, alla som arbetar hos oss har precis samma mål. Vi har turen att det fortfarande finns många, många dansare här på Graham Center, som arbetat personligen med Martha Graham. Vi försöker spela in deras coaching-klasser, undervisning och intervjuer så ofta vi kan.

Finns allt inspelat och bevarat på film/video?
Martha skapade 181 verk. Vi har 50 av dessa bevarade. Allt oftare har vi möjlighet att spela in vårt nuvarande arbete. Och vi har gjort stora framsteg på senare år med att modernisera våra arkiv. Vi arbetar på att göra dem mer tillgängliga för omvärlden.

Man kan hitta underbara, sällsynta upptagningar från vårt arkiv på nätet på Google Arts and Culture och även på vår YouTube-kanal. (youtube.com/marthagrahamdancecompany Länk till annan webbplats.)

Hur ser ni på framtiden för Martha Graham Company?
Vi tror att vår nuvarande inriktning på att kombinera Grahamklassiker med nya verk är ett bra sätt. Det låter publiken få se det bästa av 1900-talet vid sidan av 2000-talets bästa!

Lloyd Knight in Martha Graham’s “Dark Meadow Suite.” Photo by Hibbard Nash Photography.

Lloyd Knight i Dark Meadow Suite. Foto Hibbard Nash Photography.

All photos care of The Martha Graham Dance Company


Cristian Hillbom
19 januari 2017


  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil