Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lilly Zetterberg. Foto Hans-Olof Utsi för Institutet Dans i skolan

Lilly Zetterberg. Foto Hans-Olof Utsi för Institutet Dans i skolan

Isadora Duncan möter nytolkare

STOCKHOLM: Upplevelsen blir som en bris från historian när dåtidens koreografier möter nyskapat material.

Det fladdriga vita tyget framför fönstren fungerar som en skir 'backdrop' i den lilla danssalen högt uppe i Sensus lokaler vid Medborgarplatsen i Stockholm.

Kanske kan gardinerna tolkas som en version av Isadora Duncans tunikor.

Kathleen Quinlan. Foto Weld

Kathleen Quinlan. Foto Weld

Kathleen Quinlan Zetterberg har bjudit in till en redovisning av ett, hittills 10 veckor långt, projekt där just gammalt möter nytt.

Dansarna Lilly Zetterberg, Sara Larsson Fryxell och Amelie Borg dansar bevarade koreografier av Isadora Duncan blandat med nya av Kathleen Quinlan och Sara Larsson Fryxell. 

Sara berättar hur hon i skapandet inspirerats av Duncans egna tankar kring att alla rörelser utgår från solar plexus.

Att alla känslor finns där och utan kontakt med kroppens centrum förekommer ingen energi.

Igenkännandet av Isadora Duncans egna rörelser låter inte vänta på sig. Speciellt inte för den som sett bilder på en dansande Duncan eller fått tillfälle att ta del av hennes egna koreografier i exempelvis workshops.

Ryggarnas förlängda bakåtböjningar där ansikten vänds mot himlen som för att ta emot solens strålar. Hopp där benen formas i attityder. Mjuka armar som både sveps med och noggrant placeras i förutbestämda mönster.

Det är lätt att tolka in att varje enskild rörelse och sekvens har en berättelse. Även i promenader över diagonalen, där blickens bestämdhet låter publiken förstå vart aktören är på väg.

Sara Larsson Fryxell. Foto Weld

Sara Larsson Fryxell. Foto Weld

Kathleen Quinlan och Sara Larsson Fryxell lyckas få det nya materialet att både bryta av och smälta in. Brahms valser främjar det dansanta och ramar in arbetet.

Kathleen berättar om musikens betydelse för Duncans koreografier. Här finns ingen räkning utan det är mer som att kroppen sjunger musiken genom rörelserna.

Hon återger hur hennes grupp 'Lilla baletten', bestående av unga dansare som får lära sig bibehållet Duncanmaterial, stannar upp just av den anledningen om pianisten spelar fel.

Upprepningar av rörelsesekvenser återkommer i både gammalt och nytt. Kanske sticker starten och slutet ut mer från helheten än någon annan del av de samlade koreografierna.

Dansarna springer baklänges för att ta sig ner på marken glidandes på rygg för att sedan springa fram och göra det om och om igen. Sekvensen är den mest rakaupplevelsen under det ca 35 minuter långa framträdandet.

Isadora Duncan 1877–1927.

Isadora Duncan 1877–1927.

Inom loppet av en timme får publiken lyssna till Kathleen, svepas med av dansarnas aldrig sinande flöde för att till sist bjudas in till diskussion om sina upplevelser av presentationen. Det känns alldeles för kort, som att bara få glänta under locket på en skattkista.

Hade gärna både lyssnat mer till hennes kunskaper om Duncans liv och sätt att arbeta, samt fått se mera dans.

Under samtalet uppstår flera intressanta kommentarer. Bland annat lyfts fram hur det kan ha varit för kvinnor i publiken som för ca 100 år sedan fick uppleva Isadora Duncan live.

Duncan räknas som en av de stora pionjärerna inom den moderna dansen. Hennes sätt att dansa skilde sig från samtidens klassiska balett som dåtidens åskådare med största sannolikhet var mer vana vid att se.

Duncan klädde sig i lösa fladdrande tunikor och vägrade bära korsett. Med bara ben och fötter och utsläppt hår gjorde hon succé på scener runt världen. Precis som Kathleen Quinlan uttryckte det så kan vi bara spekulera om den enskilda individens mottagande.

Men att tro att det måste varit upplyftande, spännande och kanske skrämmande att se en kvinna vara så självständig och fri i en tid när kvinnor inte hade rösträtt eller gick ensamma på restaurang, det går ändå att föreställa sig.

Isadora Duncan kunde nog aldrig visualisera att hennes verk och tankar kring dans skulle leva vidare i den utsträckning som de gör idag.

Även om hon själv bäddade för att föra vidare arvet genom sin grupp Isadorables och de i sin tur vidare till andra arvtagerskor.

Kathleen Quinlan är en av dessa arvtagerskor, verksam i Sverige undervisar hon om Duncans koreografier, tankar och förhållningssätt.

Hon berättar att Duncan trodde helt och fullt på att det hon gjorde var det rätta, så kanske kunde hon ändå ana hennes livsverks fortsatta existens.

Jag kan inte låta bli och undra hur hon skulle ställt sig till dagens utövare där den klassiska baletten och annan modern dans lyser igenom. Det är vackert, tekniskt, strikt hållet och fritt på en och samma gång. Förhoppningsvis skulle Isadora Duncan njuta av upplevelsen att allt, även det som bevaras, är föränderligt.

Jenny Berkán
3 december 2015


  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil