Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Sebastian Lingserius Other, Ballet, Piece Foto: Nadja Voorham

Sebastian Lingserius Other, Ballet, Piece Foto: Nadja Voorham

Koreografer tolkar sitt eget rörelsematerial

STOCKHOLM: Under några dagar i september medverkade tio koreografer i festival:display 2015. Marie Fahlin och Rebecca Chentinell från Koreografiska Konstitutet arrangerade festivalen för tredje och sista gången.

Tidigare festivaler har ägt rum på Moderna Museet 2011, på Weld 2013 och den här gången på Rotundan på Kungliga Operan i Stockholm.

Medverkande var Cristina Caprioli, Rebecca Chentinell, Marie Fahlin, Petter Jacobsson & Thomas Caley, Anna Koch, Sebastian Lingserius, PETER, Mårten Spångberg och Rebecka Stillman. 

Marie Fahlin The Ghost Position Foto: Nadja Voorham

Marie Fahlin The Ghost Position Foto: Nadja Voorham

Tio koreografer som skapat ett solo eller duett till sig själva. Bara Caprioli valde att låta två andra dansare framföra hennes stycke. Det är övervägande konceptuellt, där stegen kanske inte är helt satta utan koreograferna utforskade idéer som de utvecklade under sex minuter på scenen.

Innan publiken släpps in i den vackra Rotundan ombeds vi att läsa ett tjockt programblad där koreograferna skrivit texter och ritat in var de vill att publiken ska vara placerade på en planlösning av rummet.

Publiken förflyttar sig till nya platser inför varje stycke, det blir som en beskrivning över rumsliga alternativ beroende på var en befinner sig eller var något visas. En viss öppning till interaktion uppstår mellan åskådare och scenartister. 

Petter Jacobsson & Thomas Caley Access to pleasure Foto: Nadja Voorham

Petter Jacobsson & Thomas Caley Access to pleasure Foto: Nadja Voorham

Det finns något spännande med att se koreografer tolka sitt eget rörelsematerial. Att beskåda hur de utforskar idéerna i sina egna kroppar. Vad förändras av ursprungsidén genom att låta någon annan försöka uppnå koreografiska mål i samarbetet med dansaren? Svaret beror rimligtvis på de inblandande personernas kommunikations-skicklighet samt förmåga till tolkning.

Under den här festivalen väcks tankarna kring vad som är dans. När blir

rörelse dans? Och vad är konst? Konst är ju inte lika med att tycka om eller förstå något. Den mesta dansen upplevs i samma stund som den utförs för att sedan bevaras i minnet.

Jag sparar i mitt minne bilderna av Sebastian Lingserius som öppnade festivalen. Överkroppen var till en början vriden som i profil men det var ögonen och huvudet som drog till sig den största uppmärksamheten. Lingserius lyckades förmedla känslan av dans genom blickar och huvudets vinklingar.

Rebecca Chentinell not applicable Foto: Nadja Voorham

Rebecca Chentinell not applicable Foto: Nadja Voorham

Koreografernas val av rörelser, rumsligt användande, texter och ljussättning bidrog till varierande framföranden, vilka kunde tolkas som olika reflektioner kring dansens möjligheter. Ljussättningen tillförde något till upplevelsen av avståndet till dansaren. De koreografer som valde mer avskalat ljus lät publiken komma riktigt nära utforskandet av rörelse. 

Det som visades under festival:display 2015 är olikt annat som brukar visas på Kungliga Operans scener. Det blir som ett exotiskt inslag av något som på andra platser är mera självklart.

Balettchef Johannes Öhman. Foto C Thorborg

Balettchef Johannes Öhman. Foto C Thorborg

Johannes Öhman är Kungliga Operans balettchef och stod som värd för festivalen. Jag fick tillfälle att ställa några frågor till honom.

Varifrån kom idén att bjuda in festival:display 2015 till Kungliga Operan?

Egentligen var det inte min idé. Rebecka och Marie presenterade konceptet och vad de hade gjort tidigare. I grund och botten så tycker jag att en institution ska öppna sina dörrar och dela med sig av resurser gentemot frilandsmarknaden.

Får du ofta liknande förfrågningar?

Jag kanske får ett par, tre om året. Tyvärr är det inte alltid det går att genomföra eftersom verksamheten och planeringen som helhet på Operan är extremt tajt.

På vilket sätt har Operan fått vara involverad i festivalen?

I det här fallet var vi enbart en gästspelsscen som tillhandahöll scen, matta, ljus, några tekniker samt en del marknadsföring. Ingen konstnärlig inblandning, det är de bra på själva. 

Vilka reaktioner har ni fått från publiken som sett festivalen?

De reaktioner som jag fått är enbart positiva framförallt att det var ett levande rum som kontinuerligt förändrades genom de olika verkens mångfaldiga utvecklingar, men också att festivalen spelades just här på Operans Rotunda.  

Vilka tankar har du i egenskap av balettchef kring vad som visades under festivalen?

Jag tyckte precis som många andra att användandet av rummet var intressant. När det gäller innehåll var verken väsensskilt olika men jag gillade anspelningen kring den solistiska dansen och uttolkarens tanke. Koreograferna hade utförliga texter över vad de gjorde eller ville säga. Jag försökte låta bli att läsa innan föreställningen och istället göra det efter, mer som en efterstudie.

Jenny Berkán
14 okt 2015


  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil