Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Emma Bergqvist på skolan i S:t Petersburg. Foto privat

Emma Bergqvist på skolan i S:t Petersburg. Foto privat

"Det kändes overkligt att bli antagen"

SANKT PETERSBURG, RYSSLAND: 18-åriga Emma Bergqvist går sedan hösten 2014 på den anrika Vaganova Ballet Academy i S:t Petersburg, Ryssland.

Enbart namnet på skolan indikerar på teknisk svår och konstnärlig utbildning i klassisk balett. Flera av världens främsta balettdansare har utbildats här.

I maj fick Emma efter flera krävande uppdansningar beskedet att hon får fortsätta sin utbildning även nästa läsår. Utbildningen tar mycket av Emmas tid och Sverigebesöken sker endast på längre lov.

Emma i en degagé bak, i den berömda balettsalen med Agrippina Vaganova på väggen. Foto privat

Emma i en degagé bak, i den berömda balettsalen med Agrippina Vaganova på väggen. Foto privat

Skolan bär på tradition och respekt för danskonsten. Under sin livstid utvecklade grundaren Agrippina Vaganova (1879-1951) ett balettsystem som fortfarande används i bland annat Ryssland och Sverige.

Hennes porträtt hänger i en av danssalarna och inger känslan av att hon övervakar och ser hur hennes livsverk lever vidare och utvecklas.

Hur kommer det sig att du sökte utbildningen på Vaganovaskolan?

Det här är världens främsta skola att få utbilda sig på inom klassisk balett. Alla de stora balettstjärnorna har gått här. Rudolf Nurejev, Michail Barysjnikov, Natalia Makarova, Diana Vishneva, Uliana Lopatkina och Svetlana Zakharova för att nämna några.

Vaganovasystemet är ett av de största systemen inom klassisk balett och används i hela världen. De flesta dansare har stött på det under sin utbildning.

Hur gick din audition till?

Jag gjorde en auditionklass på skolan i S:t Petersburg. Det var jag och en annan tjej. När auditionen var klar fick jag beskedet att jag blivit antagen. Den andra tjejen kom inte in.

Jag fattade inte att det var på riktigt så jag frågade en gång till om jag blivit antagen. Då hörde jag att jag blivit det. Att vara en av de få utvalda kändes fantastiskt.

Emma i en arabesque. Foto privat

Emma i en arabesque. Foto privat

Vad skulle du säga är den största skillnaden på att utbildas i Sverige jämfört med i Ryssland?

Träningen är mycket hårdare i Ryssland och jag gör mycket mer komplicerade övningar här. Atmosfären är väldigt givande. Alla verkligen satsar, kämpar och strävar efter perfektion och för att bli ballerinor.

Utbildningen sker på ryska vilket var svårt i början. Men jag läser ryska språket fyra gånger i veckan och har lärt mig ganska snabbt och förstår numera korrektionerna som lärarna ger.

Klassisk balett får så mycket mer uppmärksamhet här i Ryssland jämfört med i Sverige. Kulturen är väldigt uppskattad vilket är roligt att få uppleva. Genom skolan får vi gratisbiljetter och kan se föreställningar på t ex Mariinskij Teatern.

Det är en fantastisk förmån för oss elever att få möjlighet till det, föreställningarna både påverkar och inspirerar mig.

Emma i balettsalen. Foto privat

Emma i balettsalen. Foto privat

Hur är stämningen mellan er elever?

Det är bra stämning, alla är trevliga och pratar med varandra. Vi strävar åt samma håll och arbetar 100 % och mer för att lyckas att få en balettkarriär. Alla är på en väldigt hög nivå och arbetar hårt för att bli ännu bättre. Vi har god uppsikt över varandra och vet hur alla är i dansgruppen, alla vet sin plats i balettsalen.

Hur tar det sig uttryck och hur hanterar du det?

Det är ingenting som jag reflekterar över som något svårt eller jobbigt utan vi går till skolan och har balettklass tillsammans.

Vilka är dina lärdomar hittills i Ryssland, relaterat till din utbildning?

Att man måste ha stor förståelse för rörelse och känna till grunden för rörelserna. Kunskapen att kunna koordinera kroppen på rätt sätt gör det mycket enklare att dansa. Genom att använda redskapen som lärarna ger blir det mer logiskt och inte så svårt att koordinera sin kropp vilket ger ett helt annat resultat.

Emma i ett solo ur baletten Faraos dotter på Eremitagets Teater. Foto privat

Emma i ett solo ur baletten Faraos dotter på Eremitagets Teater. Foto privat

Vilka är dina starka sidor som dansare?

Jag har fina linjer och armar och tycker om att leva mig in i olika roller. Dessutom jobbar jag hårt i balettsalen.  

Vad inspireras du av?

Atmosfären här, den är helt fantastisk med alla lärare och elever. Alla strävar efter den högsta nivån och vill uppnå perfektion för att kunna bli så bra dansare som möjligt.

En av mina ordinarie balettlärare är professor Marina Vasilieva. Hon är så oerhört kunnig och det är en ära att få ha balettklass med henne varje dag. Hon vet precis hur allting ska utföras och har mycket stor erfarenhet.

Vad fick dig att börja dansa?

Dansen har alltid funnits i mitt liv på ett eller annat sätt. När jag var sex år började jag dansa balett och blev helt fast. Samtidigt såg jag min första balettföreställning Törnrosa på Kungliga Operan. Jag blev helt tagen och ville också stå på tå som alla ballerinorna. Kostymen och allt på scenen var så vackert.

Jag började på Anneli Alhankos balettskola när jag gick i 4:an. I 5:an började jag på Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm och gick där hela grundskolan samt första året på yrkesdansarutbildningen.  

Vilka är dina framtidsdrömmar/planer?

Jag vill få anställning i ett toppkompani någonstans i världen. Få göra alla de stora huvudrollerna, framförallt Odette och Kitri. Det är drömmen.

Jenny Berkán
7 aug 2015


  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil