Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Balettskolans 110 elever med pedagoger och skolan ledning på Operaens scen. Balettskolechefen Knut Breder står längst till vänster. Foto Jörg Wiesner OBS! Klicka på bilden för att se den större!Förstora bilden

Balettskolans 110 elever med pedagoger och skolan ledning på Operaens scen. Balettskolechefen Knut Breder står längst till vänster. Foto Jörg Wiesner OBS! Klicka på bilden för att se den större!

En ung balettskola fyller 50 år

OSLO: Balettskolan vid den Norska Operan fyller 50 år den 13 september i år. Men redan i maj firade man det med en fin jubileumsföreställning med alla skolans elever på plats på scenen den 16 och 18 maj på Operans stora scen.

Dansportalen fick ett samtal med balettskolechefen Knut Breder om skolan, och de framgångar man rönt de senaste åren med elever som kommit in på bland annat den anrika Royal Ballet School i London.

En film om tre elever på skolan "Balettpojkarna" har visats i många länder och på filmfestivaler. Dansportalen skrev om den här.

Gina Storm-Jensen och Syvert Lorenz-Garcia under öppningsgalan av den nya Operaen 2008. Foto Erik Berg

Gina Storm-Jensen och Syvert Lorenz-Garcia under öppningsgalan av den nya Operaen 2008. Foto Erik Berg

Dansportalen (DP): Resan från en trång balettsal där eleverna dansade runt fru Nilsen – som stången mitt i lokalen kallades – via lokaler mot en tvivelaktig bakgård på Storgata till ett av världens finaste opera- och baletthus är väl en utveckling som få skolor har varit med om.

Knut Breder (KB): På grund av skolornas svaga ekonomiska status under pionjärtiden var det flera skolor som började sin verksamhet på ett blygsamt sätt, om man bortser från skolorna som grundades runt om oss med anknytning till hoven och de kungliga teaterinstitutionerna. Men för oss har det i alla fall varit lite av en förändring.

Elever vid balettskolan 2007. Foto Jörg Wiesner

Elever vid balettskolan 2007. Foto Jörg Wiesner

DP: Idag har ni cirka 120 elever på skolan, är de till större delen från Osloregionen?

KB: Ja, absolut. Men vi har också elever med upp till tre timmars resa varje dag. Det finns även några elever från norra delen av Norge och från Danmark.

DP: Hur hanterar ni elever från andra delar av landet som blir antagen till skolan redan i 9-10-årsåldern?

KB: Bland de yngsta eleverna är det också en och annan som har lång resväg varje dag. Då är det föräldrarna som måste köra dem eller följa dem till tåget. Det är bara inom den integrerade skol- och dansundervisningen som vi har elever från andra delar av landet. De bor hos släktingar eller så har familjen – eller delar av familjen – flyttat hit med eleven.

Syvert Lorenz-Garcia på skolan 2007. Foto Jörg Wiesner

Syvert Lorenz-Garcia på skolan 2007. Foto Jörg Wiesner

DP: Ni har en hög internationell standard, elever har varit med i Prix de Lausanne, ni har vunnit första pris på Stora Daldansen – och ni har elever antagna på the Royal Ballet School i London.

KB: Ja, vi är väldigt glada för detta och får då också en bekräftelse på att vi håller en bra nivå, vilket framgångarna är ett bevis på.

DP: Den tidigare balettchefen Stefan Ullner var skeptisk till tävlingar, men du fick igenom att skicka två elever till Stora Daldansen 1995. Idag är det nästan obligatoriskt att ni ska vara med på tävlingen i Falun.

KB: Ja, tävlingar var något nytt för oss då vi var med för första gången i Mora på Stora Daldansen. Men Stefan var positiv till att prova det och vi fann direkt att det var ett bra sätt att lära oss från våra nordiska kolleger. Det är också väldigt lärorikt för eleverna att vara med, vare sig de bara kommer med till det nationella uttagningsprovet eller får åka till tävlingen i Falun.

Många yrkesgrupper behövs på en balettskola och här får en elev sin tutu ordnad. Foto Jörg Wiesner

Många yrkesgrupper behövs på en balettskola och här får en elev sin tutu ordnad. Foto Jörg Wiesner

DP: Varför valde ni Ruselökka skola som samarbetspartner för elever på balettskolan. Fungerar det på samma sätt som Högalidsskolan och Kungliga Svenska Balettskolan, dvs teori på en plats och dans på en annan.

KB: Då skolmyndigheterna i Oslo gick in för att etablera ett integrerat utbud i samarbete med oss var det viktigt att få tag på en centralt belägen skola, både i förhållande till resvägar och i förhållande till var Operan finns. Det var också viktigt att finna en skola som var intresserad av att stärka sin profil med en dansutbildning. Eleverna har sina vanliga skoldagar där och dansutbildning hos oss.

Elevföreställning 2011 med Nami, Syvert och Lukas. Foto Jörg Wiesner

Elevföreställning 2011 med Nami, Syvert och Lukas. Foto Jörg Wiesner

DP: Gina Storm-Jensen fick ett kontrakt med The Royal Ballet School 2013, som var den första norska kvinnliga dansaren sedan 1944 då Gerd Larsen antogs på skolan i London. I år kom Lukas Björneboe Brandsröd in på RBS. Vad tror du framgången beror på?

KB: Att vi har haft minst en elev vid the Royal Ballet School varje år sedan 2007 och från i höst har vi två tidigare elever hos dem, beror främst på ett mycket bra arbete av våra pedagoger under många år. Sådant är naturligtvis mycket inspirerande för både ledningen och dagens elever.

Vi har under åren stärkt undervisningen lite  efter hand på alla nivåer och idag känner vi att vi har fått starkt motiverade elever. De inspireras naturligtvis av tidigare elevers framgångar här hemma och utomlands.

Att äntligen få ett integrerat utbud för de tre sista åren som vi har dem på skolan, har varit viktigt för att bland annat ge eleverna ett tidigare fokus på sin dansutbildning.

Vidare har den nya Operan gett bättre förutsättningar, mycket bättre träningsförhållanden, en tydligare närhet till Nationalbalettens dansare och en stolthet över att vara en del av detta hus.

Danspedagogen Ciprian Popesco under en lektion 2015. Foto Jörg Wiesner

Danspedagogen Ciprian Popesco under en lektion 2015. Foto Jörg Wiesner

DP: Er skola är en ung skola med sina 50 år. Skolan i Stockholm är från 1786, Parisoperans från 1764 och St Petersburgs från 1738. 

KB: Ja, jämfört med dessa skolor är vi en ung skola och har en mycket kort tradition att luta oss mot. Vi är i internationella sammanhang också en liten skola med begränsad ekonomi. Detta att vi även släpper iväg eleverna de sista 2-3 åren till Kunsthøgskolen är också lite speciellt. Vi förhåller oss pragmatiskt till detta och försöker att göra ett så bra jobb vi kan, så att våra elever kan få goda möjligheter till en fin utveckling för att gå vidare.

DP: Dansportalen önskar er en behaglig sommarferie och vi ser fram emot nya bra dansare när det 51:a året inleds!

KB: En riktigt god sommar till dig och Dansportalen också!

Samtliga bilder i denna artikel är från den fina Jubileumsskriften
"50 ÅR BALLETTSKOLEN VED DEN NORSKE OPERA & BALLETT 1965-2015"

Cristian Hillbom
2 juni 2015


  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil