Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Gabriella Kaiser, Alexander Larsson och Bianca Fernström i Flashdance. Foto: Mats Bäcker

Gabriella Kaiser, Alexander Larsson och Bianca Fernström i Flashdance. Foto: Mats Bäcker

Explosivt och underhållande på Chinateatern

STOCKHOLM, CHINATEATERN: Redan när publiken får tillträde till salongen strömmar 80-tals musiken ut ur högtalarna. När ljuset släcks ner hörs sång bakom en skir ridå och nostalgikänslan är påtaglig. Med explosiv kraft drar en fartfylld show igång och för publiken är det bara att åka med.

Efter att ha spelats på Chinateatern i Stockholm i snart ett år drar Flashdance fortfarande näst intill fulla hus. Än finns det chans att uppleva musikalen i huvudstaden, men 6 mars 2015 flyttas föreställningen till Göteborg. 

Ett ljusspel i Flashdance med Hanna Lindblad. Foto Mats Bäcker

Ett ljusspel i Flashdance med Hanna Lindblad. Foto Mats Bäcker

Alla medverkande både på och utanför scenen bidrar till helhetsupplevelsen. Övergångarna flyter och kreativa lösningar och temposkiftningar, där allt och alla på scenen, medverkar till någon form av ständig pågående rörelse. Jennie Widegrens koreografier är medryckande och dynamiskt uppbyggda. Rummet, kulisser, ljus och bildmöjligheter utnyttjas till fullo. Musikerna är placerade på balkongernas sidor vilket underlättar samarbetet med aktörerna på scenen.

En spektakulär scen ur Flashdance. Foto: Mats Bäcker

En spektakulär scen ur Flashdance. Foto: Mats Bäcker

Musikalers främsta syfte är att vara underhållande för stunden och Flashdance är inget undantag. Det finns dock en underliggande ton av framtidstro, en uppmaning att ta vara på drömmar och våga satsa. Huvudrollskaraktären Alex vågar, låt det bära eller brista. Alex är en tuff och självsäker tjej som arbetar i ett mansdominerat yrke.

Hon tar för sig och ses som en i gänget. Snart blir hon involverad med företagets nya chef, gestaltad av Rennie Mirro. Kvällarna tillbringas på en nattklubb där Alex är verksam som dansare och det här är kärleken och drömmen om att bli yrkesdansare frodas.

Karl Dyall gör en karaktärsroll i Flashdance. Foto: Mats Bäcker

Karl Dyall gör en karaktärsroll i Flashdance. Foto: Mats Bäcker

Hanna Lindblads rolltolkning av Alex är kraftfull och energisk. Hon uttrycker passion, envishet och det hårda arbete som krävs för att kunna bli dansare. Energin och noggrannheten i både agerande och dansande är mycket inspirerande. Lindblad lyckas förmedla integritet och handlingskraft samtidigt som omgivningens stöd är viktigt. Förutom pojkvännen så finns där kompisen Gloria som gestaltas av Anna Hansson. De båda vännernas resa mot framtiden tar sig olika uttryck.

Ensemblen är sammansvetsad och förmedlar glädje på scenen. Här finns Karl Dyall som spelar en hård och krävande nattklubbsägare. Linus Wahlgrens Jimmy längtar efter att få utvecklas i det han brinner för. Siw Malmkvist gör en charmig dam med skinn på näsan. Till henne går Alex för att få perspektiv på tillvaron.

Andy är flerbarnsfar med oro inför framtiden och spelas av Marcus Söderberg. Under föreställningens gång får Söderberg och hans kollegor chans att visa åtskilliga sidor som aktörer och dansare.

Gabriella Kaiser i Flashdance. Foto: Mats Bäcker

Gabriella Kaiser i Flashdance. Foto: Mats Bäcker

I ensemblen finns också Gabriella Kaiser. I Flashdance har hon förutom ensembleuppdrag även rollen som understudy till Alex. Tidigare har Kaiser bland annat medverkat i Jerry Williams Show, Gökboet av Bounce, The last Bounce och Svansjön av Fredrik Rydman. Parallellt med föreställningarna på Chinateatern repeterar hon American Idiot som sätts upp på Malmöoperan med premiär den 7 februari 2015. Jag fick en pratstund med Gabriella. 

Jag upplever dig som en musikalisk dansare. Vad tycker du själv är dina starka sidor och vad vill du utveckla?

Åh tack! Musikalitet är superviktigt för mig. Jag tycker det går att urskilja de bästa dansarna genom att känna och se deras känsla för musik. Jag tror att en av mina starka sidor är att jag lyckas förmedla en musikalisk känsla i olika kommersiella stilar. Freestyle är ett av mina utvecklingsområden. Att våga dansa utan att ha en satt koreografi. Jag har liten erfarenhet av detta. Breaking är något som jag fascineras av och hoppas på att träna i framtiden.

Hur kommer det sig att du sökte till Flashdance?

Jag har jobbat med koreografen Jennie Widegren förut. Det var hon som introducerade mig för kommersiell dans. Jennie föreslog att jag skulle söka. Eftersom jag sjungit de senaste åren kändes det som en perfekt musikal för mig att göra. Jag hade sett filmen och tyckte att den var ball. Jag tycker om musikalens budskap att följa sitt hjärta och tro på sin innersta passion.

Hur är det att arbeta med Jennie Widegren?

Jennie har en egen kommersiell stil som jag känner mig väldigt bekväm att utföra. Hon är noga med detaljer och håller en hög kvalité på sina koreografier, som är utmanande och roliga för dansare.

Vilka utmaningar som dansare finns för dig i musikalen Flashdance?

Att vara inhoppare för en så stor och bärande huvudroll som Alex Owens har varit min största utmaning hittills. Jag har aldrig gjort något liknande. Som cover får du inte så bra förutsättningar, men måste vara beredd att närsomhelst köra en hel föreställning för en betalande publik.

Flashdance är en fartfylld musikal, varifrån hittar du kraften att orka ge?

Hos mina fantastiska kollegor, vi har superkul på jobbet. Musiken inspirerar, och att alltid gå tillbaka till min grundkärlek för dans och möjligheten att dela den med publiken.  

Vad är roligast eventuellt sämst med musikaljobb?

Roligast är att jobba med så många olika konstnärer, dansare, sångare och skådespelare. Att få arbeta med alla tre är jättekul. Jag upplever arbetsförhållandena som fördelaktiga. Det sämsta skulle kunna vara att bli för trygg, – det kan vara svårt att lämna för att söka nya utmaningar.

I vår åker du till USA (LA.), vad ska du göra där?

Jag ska samarbeta med Marty Kudelka, Justins Timberlakes koreograf och regissör. Bland annat så ska jag assistera honom när han undervisar. Sedan blir det auditions för olika frilansjobb som min agentur skickar mig på. Och så ska jag träna, få nya kunskaper, lära av mentaliteten, allt i syfte att kunna ge tillbaka och dela med mig av något nytt när jag kommer hem.

Vad har du för framtidsdrömmar?

Även fast jag känner att jag börjar glida över mer på sång och så småningom teater så har jag fortfarande drömmar att som dansare få stå på de största scenerna i världen. Sedan skulle jag gärna göra större roller i en musikal och koreografera och skådespela. Haha! Det är så mycket jag vill göra. I framtiden vill jag även gärna skapa egna föreställningar.

Du är aktiv som dansare, danslärare och koreograf. Hur fungerar det att kombinera dessa områden?

Att kombinera områdena är absolut inga problem. Jag har svårt att välja vad jag helst vill göra. Men konst är väl konst och alla erfarenheter ger mervärde till varandra. Man får se till att vara helt närvarande i det man gör för stunden. Kunskaper och erfarenheter förs samman till en helhet som kan göra att man blir bättre inom varje område. 

Jenny Berkán
15 dec 2014


  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil