Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ur Jerome Robbins Glass Pieces med Petia Ilieva och Michal Krčmář. Foto Sakari Viika

Ur Jerome Robbins Glass Pieces med Petia Ilieva och Michal Krčmář. Foto Sakari Viika

Ett fönster till Nationalbalettens kunnande

HELSINGFORS: Horecná-Godani-Robbins eller Dansens urbana utopier är en tredelad föreställning som av Nationaloperan beskrivs innehålla urban energi, briljant rörelse och svart humor. Karaktäriseringen är ganska lyckad. De tre verken har inte tidigare visats i Finland.

Programmet inleds med Glass Pieces av Jerome Robbins och fortsätter med Spazio-Tempo av Jacopo Godani och Utopia av Natalia Horecná.

Glass Pieces
Jerome Robbins har skapat tre olika scener i sitt verk Glass Pieces med musik av Philip Glass. Den inledande scenen är starkt belyst och visar oss en mängd dansare, enkelt klädda i träningsdräkter i olika färger, damerna bär kjolar utanpå. De kommer med raska steg, vänder på vägen och går vidare, kommer åter, gör en snabb plié emellanåt och har alla sitt eget naturliga sätt att promenera framåt.

Så småningom blandas bilden med solisterna i trikåer med klädsamt bälte runt midjan, i pastellfärger: ett par i gult, ett annat i grönt och ett åter i persika. Dansar i denna föreställning gör de stiliga Milla Eloranta, Tiina Myllymäki, Desislava Stoeva med Samuli Poutanen, Frans Valkama och Florian Modan.

Deras dans består av ett angenämt och elegant rörelsespråk, bekant från många sammanhang inom balett. Det är linjestarka arabesker, glidningar på partnerns armar, lyft och sträckningar och mycket annat. Trevligt, trivsamt och njutbart.

Andra scenbilden: Från höger kommer dansarna långsamt in, damerna i sina kjolar, vissa utan. De rör sig i bakgrunden framför en rutig vägg, i korta steg efter steg. På något sätt påminner detta om afrikanska kvinnors färdande i ett savannlandskap. Ibland går man runt den nästkommande och fortsätter sedan den långa färden, som går vidare och vidare –  ibland står man stilla på plats.

När solistparet, i blåaktiga respektive cinnoberröda trikåer, inleder sin duett byts stegen ibland till något annat. Philip Glass musik illustreras väl även på detta sätt. Jag tycker annars också om hans musik som bakgrund eller som ett element i dansen.

De suveräna artisterna Petia Ilieva och Michal Krčmář genomför koreografin oklanderligt och med säkert partnerarbete. De glider i sina duetter framåt, tar ut sträckningen av kropp och lemmar i långa linjer som fortsätter in i det eviga. Lite drömaktigt såsom allt verkar vara i den här delen av verket.

Glass Pieces av Jerome Robbins. Foto Sakari Viika

Glass Pieces av Jerome Robbins. Foto Sakari Viika

Tredje delen är ett fyrverkeri med många av de alltsomallt 48 dansarna i farten, och man kommer osökt att beundra dem – de ser ut att njuta av att uppträda. I spetsen märks bland andra de unga damerna Kailey Kaba och Suvi Honkanen.

Onödigt att säga att jag njöt för fullt av att se detta postmoderna verk från 1983 med inslag av klassisk balett, ackompanjerat av operaorkestern med dirigenten Dalia Stasevska, som samma kväll uppmärksammades med ett Hulda Paulo-pris för sina insatser inom yrket. Hon har lett flera orkestrar och är verksam på Nationaloperan under denna säsong.

Florian Modan, Piergiorgio Regazzo, Samuel Števik, Johanna Nuutinen i Spazio-Tempo. Foto Sakari Viika

Florian Modan, Piergiorgio Regazzo, Samuel Števik, Johanna Nuutinen i Spazio-Tempo. Foto Sakari Viika

En med briljans dansad Spazio-Tempo
Nästa verk i turen är Jacopo Godanis Spazio-Tempo, som kräver mycket av dansarna. Tekniskt kunnande är A och O.

Action och effektivitet är melodin i koreografin enligt vilken dansarna blixtsnabbt formar sina kroppar till otroliga poser. De rör sig oerhört snabbt i svängarna till inspelningen av gruppen 48Nord. Energi fattas inte i stycket som karaktäriseras som en sinnebild för tid och rymd.

När det dansas så intensivt, prestigefullt och bra som Maria Baranova, Elena Ilyina, Barbora Kubátová, Hanako Matsune, Johanna Nuutinen och Sari Ikonen, samt männen Juntaro Coste, Florian Modan, Piergiorgio Regazzo, Thibault Monnier, Samuli Poutanen och Samuel Stevik gör i sina turer, är det rena glädjen att titta på.

Dansarna är klädda i svarta dräkter och deras gestalter tycks komma från en värld som bara existerar här och nu. En aning påminner detta verk om Forsythes In The Middle Somewhat Elevated, men har ändå sin egen art. Verket passar också bra för dansarna och deras artistiska nivå på Nationaloperan.

Samuli Poutanen och Hanako Matsune i Spazio-Tempo. Foto Sakari Viika

Samuli Poutanen och Hanako Matsune i Spazio-Tempo. Foto Sakari Viika

Utopiska Utopia
Av Natalia Horecnás Utopia of Another Continent blir jag inte lika imponerad, trots att de uppträdande nog gör sitt yttersta i denna saga om mänsklighetens vandring på jorden och lite i rymden också. Koreografi började Horecná skapa redan när hon ännu var aktiv som dansare. Detta uruppförande är det tjugofjärde verket i raden.

Sara Saviola gör en fin tolkning som Barnet som gläds av allt omkring sig och undrar inför världens fenomen. Antti Keinänen sätter sitt kunnande fullt i spel och lyser som Människan. Barnets beskyddare Johan Pakkanen, Frans Valkama och Eemu Äikiö gör trovärdiga tolkningar verket igenom, och balettkåren återigen känns väl motiverad och dansar bra.

Stämningen blir ganska snart dyster och man tänker att man här går konsekvent mot det värsta med landskap med gigantiska metallföremål som hänger över bakscenen. Och så plötsligt på scenen en ensam munter bonde klädd i läderbyxor gestaltad av Nikolas Koskivirta – man undrar vad man ska tro om detta inslag i sammanhanget.

Ur Utopia of Another Continent av Natália Horečná. Foto Sakari Viika

Ur Utopia of Another Continent av Natália Horečná. Foto Sakari Viika

Dansarna lär ha varit ytterst nöjda under repetitionstiden med koreografen. Men detta verk – med en anda av Weltschmerz hos människan – söker på något sätt sitt uttryck och kommer inte direkt till målet med sina medel. Man tycker ju att i ett dansverk borde karaktärerna och budskapet förmedlas via dansscener utan läsning på papper. Det finns kanske för mycket av allting i den ambitiösa tankevärlden bakom allt.

Den vackraste delen i verket hittar man i Vita duetter. Speciellt duetten dansad av Kailey Kaba och Sergei Popov är en fröjd för ögat. Blicken vilar här speciellt på Sergeis gestalt med de rena linjerna. Harmoniskt, i en anda av framtidstro. Ändå!

En bra kväll allt som allt och ett fönster till balettens kunnande.

Anita Jokela
4 okt 2014


  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil