Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Elsa Sylvestersson, troligen i Eldfågeln. Foto arkivbild

Elsa Sylvestersson, troligen i Eldfågeln. Foto arkivbild

Finländsk balettlegend firad vid stor balettgala

HELSINGFORS: Dansaren, balettmästaren och koreografen Elsa Sylvestersson (1924-1996) till ära firades årets Pro Dance gala på Aleksandersteatern i en mycket trevlig atmosfär.

Många i publiken hade känt den mångsidiga artisten som arbetskamrat, och andra hade njutit av hennes verk på Operan. Några äldre kan även minnas hennes dans på scenen eller klassträning med de berömda snabba piruetterna, eller Elsas speciella karaktärsdrag. Detta år blir det alltså 90 år från hennes födelse.

Som dansare hade Elsa Sylvestersson en säker teknik och därtill var hon en fin uttolkare av karaktärsroller. Förutom dessa var hennes Odette-Odile i Svansjön och titelrollen i Eldfågeln mycket uppskattade och välkända.

Elsa Sylverstersson i Svansjön med två icke namngivna herrar. Foto arkivbild

Elsa Sylverstersson i Svansjön med två icke namngivna herrar. Foto arkivbild

Speakern Aku Ahjolinna nämnde i sitt introduktionstal att Elsa Sylvestersson under sin tid säkert varit den mest produktiva koreografen i Europa. I Finland definitivt. Av hennes verk från 1954 till 1984 kan förutom de som omtalas nedan även nämnas t ex (i översättningar till svenska) Den lille prinsen, Så tuktas en argbigga, Prinsessan Törnrosa, Petrusjka, Otello, Kortspel, Raymonda, Orfeus, Agon, Phaedra.

Elsa Sylvestersson var mycket påhittig och hennes koreografier kunde visas ännu idag. Det är en annan sak hur de skulle kunna rekonstrueras. Många som dansat dem är ännu i gott skick och nu skulle tiden vara inne att tillvarata dessa personers kunskaper. En uppgift för Nationaloperan kunde man tänka sig.

I publiken på första bänkraden observerar Aku Ahjolinna en kollega från åren på Operan, Seija Silfverberg, och presenterar denna fina ballerina för publiken som en trogen dansare i Sylvesterssons koreografier. Seija Silfverberg med sina sjungande armrörelser och mjuka teknik kan ännu  många i denna publik minnas från hennes aktiva dansarår – bland annat som en ganska oförglömlig Phaedra eller Odette-Odile.

Elsa Sylvesterssons Gayaneh med Seija Silfverberg och Seppo Koski. Foto Kari Hakli

Elsa Sylvesterssons Gayaneh med Seija Silfverberg och Seppo Koski. Foto Kari Hakli


Vid galan visas ett bildspel om Elsa Sylvestersson samt delar av hennes baletter Gajaneh, Romeo och Julia, och Askungen. En scen ur den sistnämnda får börja kvällen, och framme på en bänk sitter de ljuvliga dansarna Jarkko Niininen (Styvmodern) och Anneke Lönnroth och Virve Olsson (systrarna). Niininen syr så att nålen flyger och systrarna Lönnroth och Olsson väsnas.

Man kunde gärna ha fortsatt med dessa från operan pensionerade dansares uppträdande – alla i ypperligt skick och fulla av dansglädje och energi – det var gediget kunnande på scenen med ett läckert minspel. Tuula Källström och Aku Ahjolinna, som själva sågs i Askungen på 70-talet, hade varit repetitörer.

Silvia Kononen förbereder sitt framträdande. Foto väninnan Nea Kumpu

Silvia Kononen förbereder sitt framträdande. Foto väninnan Nea Kumpu

Efter detta är det dags för tolkningar ur Gayaneh med Susmita Meyer-Rochow i Aishas variation, inövad av Tarja Ranta, f d solistdansare och repetitör vid Nationalbaletten, och Suvi Honkanen med partnern Samu Pakkanen i pas de deux ur andra akten.

Tuula Källström och Maija Hänninen hade arbetat med de unga dansarna från Nationalbaletten.  Ranta fungerade även som conferencier tillsammans med Ahjolinna under första hälften av föreställningen, den delen som var ägnad åt Sylvestersson. Den senare delen togs om hand av Timo Sokura.

Eun-Ji Ha och Frans Valkama i ett pas de deux ur Skönheten och odjuret. Foto Mirka Kleemola

Eun-Ji Ha och Frans Valkama i ett pas de deux ur Skönheten och odjuret. Foto Mirka Kleemola

Anna Jolma, en begåvad ung dam från operans balettskola, får inleda andra delen med Romeo och Julia. Annas dans i Julias variation var tekniskt lätt, fräsch och vacker. En mognare Julia sågs i Linda Haakana, en säker solistdansare med närvaro i allt hon gör, och med mycket inlevelse i den i sin kärlek redan säkra flickans dans med sin Romeo: Johan Pakkanen – även han med värme och trovärdighet. Ulrika Hallberg, som har gjort jobbet med dansarna, var själv en gång under sin ballerinakarriär bland annat en ljuvlig Julia.

Efter pausen ses först unga dansarelever av vilka vissa nyligen uppträtt och fått priser i den Nationella balettävlingen. Utan spänningen från tävlingen kunde många dansa sina nummer till och med bättre. Till exempel är nu Rasmus Ahlgren säkrare i sin Esmeraldavariation, ståtligt framförd!

Operabalettens unga Barbora Kubatova och Oliver Jahelka sågs i ett pas de deux ur Bajadären. och Piergeorgio Regazzo i hans och Duncan Rownes koreografi Beyond the Guilt dansar sitt solo övertygande, med stora lugna linjer och precist.

Anandah Kononens Colours är här ett trevligt mellanmål, i all sin lekfullhet. Operans dansare, klädda i dräkter i diverse färgtoner: grönt, gult och blått bland annat, kan gamet. I högtalare berättas vad som gäller, hur färgerna harmonierar eller kontrasterar med varandra.

Colin Jacobs i Snöälvorna och frosten som visades på galan. Foto Mirka Kleemola

Colin Jacobs i Snöälvorna och frosten som visades på galan. Foto Mirka Kleemola

Pas de deux ur Skönheten och Odjuret av Javier Torres dansas av Eun-Ji Ha och Frans Valkama till Ottorino Respighis musik. Som vi lite senare, vid stipendieutdelningen, får höra har man uppskattat den utveckling som Eun-Ji Ha visat sin karriär igenom. Hon kom till Nationalbaletten 2007, blev solist och nu är hon étoile.

Under tiden har hennes uttrycksförmåga utvecklats och här var hon rent fascinerande. Om Frans Valkama kan man säga att det varit en glädje att se hur han seriöst jobbat sig framåt, som dansare och partner, liksom i sin förmåga att ta itu med mycket varierande uppgifter, alltid med hög presence.

Föreningen Pro Dance representerar mycket kunnande i sin verksamhet med bland annat många professionella personer med dansar- och/eller pedagogbakgrund som medarbetare. Traditionellt har föreningen kunnat få sina önskemål ifråga om hjälp från fältet uppfyllda. I och med att tiderna ändrats mötte man denna gång vissa nya utmaningar, också finansiella.

Därför kan man tacka alla som ställt upp för att få till stånd denna fina kväll. Alla medverkande ställde upp gratis, och intäkterna gick till stipendiefonden.

Elsa Sylvestersson på Aleksandersteatern – gamla operahuset. Foto arkivbild

Elsa Sylvestersson på Aleksandersteatern – gamla operahuset. Foto arkivbild

Pro Dance delade ut stipendier till ungdomar som arbetat mål- och prestigemedvetet; de glada mottagarna i år var Rasmus Ahlgren, Kira Hilli, Eliisa Nenonen och Katerina Torp. Dessa prisbelönades nyligen även i den Nationella Balettävlingen (se artikel i februari).

Operans unga premiärdansare Maria Baranova och stjärndansaren Eun-Ji Ha fick var sitt stipendium för fortsatt positiv utveckling i konstnärskapet. Pianisten DimitriI Pavlov fick också motta ett stipendium.

Efter stipendieutdelningen fick publiken beundra och njuta av ett pas de deux ur den populära baletten Snödrottningen av Kenneth Greve till Tuomas Kantelinens musik. Maria Baranovas rena och finurligt ritade linjer i luften var oklanderliga, och säkra lyft i armarna på partnern Jani Talo fick vissa i publiken att hålla andan. Parets harmoniska bidrag till programmet var en fin avslutning till kvällen.

Anita Jokela
7 april 2014


  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil