Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Finska Nationalbalettens Sju Bröder. Foto Sakari Viika

Finska Nationalbalettens Sju Bröder. Foto Sakari Viika

Ett dansutbud med ambitioner

HELSINGFORS-KUOPIO: Hösten vid Nationaloperan har inletts fartfyllt; Sju Bröder av Marjo Kuusela efter en roman av Alexis Kivi, sågs som nypremiär på den stora scenen i september och en afton med titeln Dance United på Almisalen.

Operan har öppnat sina dörrar föt utvalda fria och ambitiösa grupper inom dansen. Programmet Dance United presenterade Carl Knif Company och Pieni Suomalainen Balettiseurue  (ungefär: Det Lilla Finska Balettkompaniet).

Balettiseurue fick börja aftonen som fått namnet Dance United och visade sig i tre koreografier. Ulpu Puhakkas duett Untamed för två dansare höll intresset. Koreografin är samtidigt sensuell och energisk, med springande, hopp och fart.

Den kvällen då jag satt i salongen sågs Sara Länsivuori och Timoteo Mock som solister. Sara dansar med närvaro, ypperlig teknik och känsla för konstnärlighet. Även föräldrarna och fastern är dansare, och hela hennes utveckling kan tänkas ha fått ett lyft av denna bakgrund. Inte alls illa.

Nittonåriga Sara, med sin uttrycksförmåga, kunde man tänka som medlem i ett kompani typ Cullbergbaletten, om hon väljer att söka sig utomlands. Timoteo Mock från Nationalbaletten var en stilig partner med erfarenhet som dansare och solist även från baletten vid Wiener Staatsoper

De två andra koreografierna, Sami Saikkonens Faunin iltapäivä (En Fauns Eftermiddag) till Debussys musik, och Ville Valkonens Loisto (Lyster) dansades med intensitet. Sami Saikkonen är även ledaren för Balettiseurue och hans koreografi Pienten Joutsenten Lampi (De Små Svanarnas Sjö) på Operan har, med sin hemtrevliga anda, fascinerat en hel del barn och även äldre åskådare i flera repriser.

Ur Mothertongue med Carl Knief Company. Foto © 2013 Yoshi Omori

Ur Mothertongue med Carl Knief Company. Foto © 2013 Yoshi Omori

Efter pausen var det dags att njuta av Carl Knifs något längre Mothertongue (Modersmål). Här blir det mer att grubbla över, scenbilden blir med de sex dansarna är mer varierande. Dansarna dyker upp turvis, i olika konstellationer, och förhållandet mellan individer blir berättelser.
 
Knif har använt dikter av Johannes Hämeen-Anttila som filosofisk bakgrund till dansen och som en scenisk bild med uppläsare, och han deltog även själv som dansare. Poser med vassa raka armar och fingrar utspridda (bild), rörliga kroppar där man söker sig utåt kännetecknar koreografin.

En intressant kväll allt som allt, med en inblick i dagens dans. Almisalen är en bra och trivsam plats för föreställningar som denna, och tycks också dra en delvis annan publik än vad som vanligtvis ses i salongen på den stora scenen.

En större dansscen för moderna föreställningar kunde Helsingfors också ha, och vi väntar ivrigt på att ett Dansens Hus typ det som finns i till exempel Stockholm, så småningom skulle bli till. Ökade möjligheter att se dans kunde även ge ökat publikintresse – från när och fjärran

Nu kommer det fulla bussar till Operans föreställningar. Den traditionella Svansjön, en nyare Törnrosa av Javier Torres och den aktuella Snödrottningen av balettchefen Kenneth Greve intresserar. Trenden att se dans tycks vara uppåt hela tiden, och dessutom börjar allt flera oavsett åldern träna själva.

Detta kunde man på sommaren se även i Kuopio – dansstaden, där vuxna män deltog i balettlektioner under ledning av Ilkka Lampi, en erfaren pedagog.

Sinfonia India med Introdans. Främst syns Elena Pampoulova. Foto Hans Gerritsen

Sinfonia India med Introdans. Främst syns Elena Pampoulova. Foto Hans Gerritsen

Dansstaden Kuopio
En tillbakablick till dansstaden Kuopios program i somras, i förväntan på nästa dansvecka –om ca. 8 månader.
Utbudet av dans och danskurser vid festivalen Kuopio Tanssii ja Soi är varje år omfattande. Den konstnärlige ledaren Jorma Uotinen är ambitiös vid programval, och publiken har lärt sig att uppskatta det.

En del av veckans program är gratis, och stadsborna samt turister i Kuopio har flitigt använt sig även av denna möjlighet.

Sommaren 2013 sågs bland annat den nederländska gruppen Introdans, en positiv överraskning med fräscht program.  Bland annat en koreografi av Sidi Larbi Cherkaoui, Det avslutande numret Sinfonía India av Nacho Duato. var helt igenom vackert med klassisk och modern teknik i koreografin, med ett fint flöde.

Det var roligt att få se dansare från när och fjärran som på en vecka presenterar sin kultur. Bland annat Vuyani Dance Theatre från Södra Afrika som visade hög nivå. Vi såg två koreografier på Musikcentrets scen, Luyandas Sidiyas Umnikelo och efter pausen Mayhem av Gregory Magoma, gruppens grundare och ledare. En skildring av ett samhälle i förändring, som skapar förvirring i själslandskapet hos dess medlemmar.

Mayhem med Vuyani Dance Theatre. Foto John Hogg

Mayhem med Vuyani Dance Theatre. Foto John Hogg

Gruppen Realizando från Mexico var lite oroade över kulturskillnaderna, de visade något som man i Norden redan är van att se, kvinnornas uppvaknande och manifestationer. I Jessica Sandovals koreografi Antropia kunde man ana en ny syn på tillvaron. Vilka är vi, varifrån kommer vi – centrala frågor i existensen och också ur kvinnosynpunkt.

Ganska häftiga kommentarer, om det upplevda. Självdisciplinära eller självstraffande moment, som för oss här kanske inte är alltför lätta att förstå. Man skrapar lite på ytan av många saker, det är tydligt att det är ett sökande på gång.

Compagnie Malka kom från Frankrike. De två dansarnas, Nicholas Majous och Bouba Landrille Tchoudas gav en mycket intensiv upplevelse i koreografin Murmures (Mumlanden) av den sistnämnde. Ett drama där två män befinner sig i en fängelsecell, instängda och utan möjligheter till det mesta så kallat normala.

Kuopiofestivalen avslutades av en Stjärnornas gala med artister från när och fjärran. Luyanda Sidiya från Södra Afrika, sågs i egen koreografi till afrikansk musik: Makwande. En stark och övertygande dansare som höll åskådarna i sitt grepp.

En slank korean, Choi Jin-han, var fängslande i sin uppfinnigsrika egna koreografi Puri. Något traditionellt koreanskt med en del kampgenre och -anda i dansen – och något nytt. Kulturen syns men är starkt reflekterad av vindar från andra ställen i världen. Den unge mannen är mycket snabb i vändningarna och i slutet, då han klär av sig de övre klädstyckena, visar han sitt riktiga jag: Stålmannen.

Nationalbaletten bidrog bland annat med Izik Galilis The Sofa. Foto Petri Laitinen

Nationalbaletten bidrog bland annat med Izik Galilis The Sofa. Foto Petri Laitinen

Nationalbaletten bidrog med The Sofa (Soffan) av Itzik Galili –  en långkörare som fascinerar publiken. Det skapas en särskild atmosfär mellan kvinna och man (Linda Haakana och Samuli Poutanen), och lite senare mellan samme man med en ny partner (Antti Keinänen). Det är en kamplek, två gånger samma koreografi.

Allt utspelas på en soffa som lätt går att välta omkull när det gäller. När soffan  åter vänds blir det överraskning vilka som träder fram. Det blir högljudda applådee för Linda, Antti och Samuli tillsammans

Blue Ballerina: Mai Komori från Nationalbaletten har flera gånger tidigare tolkat den åldrande dansares roll i denna koreografi (ur Ballet Pathetique) av Jorma Uotinen

Hon har utvecklat sin tolkning: förutom dans krävs även dramatisk känsla, man skall vara beredd att lämna sig över till den äldre ballerinans innerliga längtan tillbaka till  gångna dagar med glans och ära på scenen. Hon minns rollerna som hon dansat och märker att hon inte mera  behärskar tekniken så bra.

Anita Jokela
11 okt 2013


  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil