Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Cullbergbaletten i Jefta van Dinthers Plateau Effect. Foto Urban Jörén

Cullbergbaletten i Jefta van Dinthers Plateau Effect. Foto Urban Jörén

Långtgående målsättningar i
Cullbergbalettens Plateau Effect

STOCKHOLM: Cullbergaletten inleder danssäsongen på Dansens hus med ett verk av Jefta van Dinther, holländsk-svensk koreograf verksam i Amsterdam, Stockholm och Berlin.

Verket Plateau Effect är ett samarbete med Cullbergbaletten och hade urpremiär i Amsterdam i somras, föreställningarna på Dansens Hus utgör dess Sverigepremiär.

Jefta van Dinther. Foto Arte Joven

Jefta van Dinther. Foto Arte Joven


Koreografens programförklaring låter så här i programhäftet. "Med Plateau Effect vill jag fortsätta utveckla utforskandet av varseblivning och sinnesanalogi, alltså sammansmältning av element från olika sinnesområden."

"Jag vill att kroppen, ljuset och ljudet bokstavligen ska bre ut sig och nå fram till publiken på ett direkt sätt, utan att behöva tolkas. Jag vill ge publiken en möjlighet att vistas i något som de inte känner igen."

"Titeln Plateau Effect refererar till ett tillstånd av stabil utveckling och produktivitet som efter ett tag når en utplaning."

Efter att ha sett verket finner jag koreografens målsättningar ytterligt långtgående. 

Jefta van Dinther föddes 1980, växte upp i Sverige och flyttade till Nederländerna, där han 2003 utexaminerades vid institutionen för Modern Theatre Dance, MTD, i Amsterdam School of the Arts.

Nyligen blev han tillsammans med Frédéric Gies utnämnd till konstnärlig ledare för masterprogrammet i koreografi vid Dans och Cirkushögskolan i Stockholm. Han har tilldelats Birgit Cullberg-stipendiet och fick våren 2013 ett treårigt verksamhetsstöd från Kulturrådet och Stockholms stad.

Ur Plateau Effect. Foto Urban Jörén

Ur Plateau Effect. Foto Urban Jörén

I Plateau Effect medverkar nio dansare. Verket börjar med att sju dansare står framför en ljusgrått tygsjok som täcker hela scenöppningen på Dansens Hus stora scen. De formerar veck och gömställen i det mjuka tyget, och börjar röra munnarna till singback, först en sedan alla.

Verket består därefter av en serie aktioner. Först lossar de medverkande tyget från en råstång som sänks ned. Därefter samlas tyget ihop i sjok, breds sedan ut och manipuleras med linor som hänger kors och tvärs över scenen.

De medverkande drar i linorna, ofta energiskt med hel kroppstyngd, och de ändrar linornas positioner med hastiga förflyttningar. Det stora, ljusa tygsjoket antar skiftande former av stiliserad segelduk, som mot slutet av sekvensen surras och binds med linorna.

I en följande sekvens breds tyget ut på golvet och rullas ihop, från vänster till höger över hela golvet, till en tjock slang. Under rullandet påbörjas antydningar till duetter som dock snabbt upphör.

Rullen fästs i takhöjd i scenöppningen och hänger i en båge mot fonden, där andra änden fästs i en stor, kvadratisk fondvägg mönstrad i olika nyanser av grått.

Därefter börjar ett solo, med accent i överkroppen. En dansös tar av sig sin tröja. Under den bär hon en gul tröja över svart behå. Hon drar i tröjan medan övriga samlas i dunkel vid fonden. När de börjar röra sig fram emot åskådarna tänds taklampor ett ögonblick före blackout.

Verkets kostymer består av mjuka, långa benkläder till linnen, tröjor, skjortor, allt enfärgat, med två undantag. Designfaktorn är obetydlig. Detta förekommer emellanåt i nya verk. Jag undrar om det betyder något mer än att kostymering inte är viktig.

Ljudbandets volym är i långa stycken hög, och så dov att det verkar som om teaterns stolar vibrerar.

Tygmanipulationerna i detta verk framstår som det väsentliga. Där bestämmer funktionen rörelserna.

I sin programförklaring verkar koreografen inte intresserad av tolkning. Rörelseinnehållet utgör för mig heller inte underlag nog för en sådan. Verket framstår därför för mig mest som en redovisning av ett arbetsmaterial.

I programhäftet finns ytterligare två texter med mångordiga, långtgående slutsatser om verket. Jag undrar så vem som skrivit dem.

Ledarskifte i Cullbergbaletten
31 augusti slutade Anna Grip som konstnärlig ledare för Cullbergbaletten. Fram till årsskiftet kommer ensemblen att ha en tillförordnad konstnärlig ledning, i form av uppdragsledaren och producenten Monica Fredriksson, konstnärliga koordinatorn Jane Hopper samt repetitionsledarna Lisa Drake  och Thomas Zamolo. Dansarna är 14, plus fem tjänstlediga.

Peter Bohlin
19 sept 2013


  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil