Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

I Lausanne dansade Ida ett solo ur Giselle, Foto Gregory Batardon

I Lausanne dansade Ida ett solo ur Giselle, Foto Gregory Batardon

Ida Anneli Kallanvaara i final i Prix de Lausanne

LAUSANNE, SCHWEIZ: Ida Anneli Kallanvaara, 18 år från Göteborg, tog sig i början av februari till final i Prix de Lausanne, tävlingen som i år anordnades för fyrtiförsta gången.

Få svenskar har under de år som tävlingen pågått tagit sig så långt som till final. Det är världens mest prestigefyllda tävling för unga dansare 15-19 år och en väg in i branschen eftersom tävlingen följs över hela världen.

Juryns ordförande, Frank Andersen, formulerade vid prisutdelningen de kriterier man bedömde efter: "Kropp, skönhet, teknik, beslutsamhet, passion, hjärna och hjärta. Allt detta i en och samma person. Men detta utgör också de verktyg som krävs av varje dansare för att göra dem fria – fria att dansa och fria att utvecklas till konstnärer.

Tävlingen fokuserar på ungdom. utveckling och talang, priserna är inte pengar utan stipendier till vidareutbildning.  Varje dansare möter juryn och får råd om sin karriär om deras skicklighet och karriär och hur vi anser de ska gå vidare. Och alla deltagare är på så sätt vinnare."

250 ungdomar ansökte i år varav 80 fick plats i semi-finalen. Efter en veckas visningar inför juryn där bland annat Johannes Öhman, chef för Kugliga Baletten i Stockholm satt, lyckades Ida ta en plats i finalen. Dit kom 20 dansare, 14 pojkar och 6 flickor varav Ida var Nordens enda kandidat och gjorde två framträdanden, ett i klassisk balett ur Giselle och Didy Veldmans solo ur Tender Hooks, ett modernt nummer som hon utförde med stor uttrycksfullhet.

Ida Anneli. Fotograf Kjetil Nybakken

Ida Anneli Kallanvaara. Fotograf Kjetil Nybakken

Artonåriga Ida kommer från Torslanda i Göteborg och har studerat och dansat sedan årskurs 4 vid Svenska Balettskolan i Göteborg.

Hösten 2010 antogs Ida via inträdesprov som 16-åring och enda svensk, till en av 6 platser bland 85 sökande till Bachelorutbildningen i klassisk balett vid Konsthögskolan i Oslo. Där ägnar hon över 25 timmar i veckan åt dans men även andra teoretiska kurser ingår.

Hon valde studier vid Konsthögskolan i Oslo för att kunna träna på heltid vilket inte var möjligt i Sverige. Det är en förutsättning för att kunna konkurrera om jobb med utländska dansare på lika villkor. 
Under hennes år på Konsthögskolan har hon nått stora framgångar och i november 2012 blev hon utvald av norska balettchefen Ingrid Lorentzen att få dansa en roll i Mesteraften med Nationalbaletten på Oslooperans stora scen.  Hon fick också hoppa in och dansa i Nötknäpparen strax före jul.

Ida förbereder sig för tävlingen. Foto Gregory Batardon

Ida förbereder sig för tävlingen. Foto Gregory Batardon

Ida berättar för Dansportalen:
"I år valde skolan att ge hela avgångsklassen, min klass, chansen att få söka till Lausanne. Det var självklart frivilligt men de rekommenderade det starkt.

Till en början var jag osäker eftersom jag visste att det var en del jobb. Jag sökte nämligen året innan och gick då inte vidare. Men efter att ha funderat lite tänkte jag, varför inte! Vi var ju flera i klassen som skulle söka denna gången och det kunde bli en kul och lärorik process.

Jag älskade att vara i Lausanne. det är en jättebra erfarenhet och en chans att möta andra unga danstalanger ifrån hela världen. Det var en jättetrevlig miljö bland dansare, lärare och domare. Jag blev väldigt glad och inspirerad. Alla respekterade varandra och det var ett rent och ärligt spel.

Koncentrationen var väldigt hög och det var en nervös och spännande vecka för  oss alla. Det jag gillar med Prix de Lausanne är att tävlingen sker under en hel vecka.

De bedömer dig som dansare i helhet, de sätter poäng i fyra olika kategorier, modern klass, modernt solo, klassisk klass och klassiskt solo.

I många andra tävlingar handlar det bara om just de få minuterna du är ute på scenen och det du gör där och då, medan här är det en sammanslagning av allt du presterat under veckan.

Att delta i Prix de Lausanne är något av det bästa jag varit med om. Du får chansen att synas av skolor, danskompanier och lärare från hela världen och du har chans att få både jobb och skolplats. Jag njöt av varje klass vi hade.

Jag fick massor av ny inspiration från mina medkandidater i tävlingen och om du bara vet var du har din koncentration, så är det en upplevelse för sig.

Det allra bästa var klasserna inför jury. Jag tyckte det var så spännande att få dansa tillsammans med så duktiga unga dansare. Jag fick massor av inspiration och när jag fick veta att jag kom till finalen var det ett av de bästa ögonblicken i mitt liv.

Jag blev helt chockad. Har nog aldrig varit så glad förr. Det var något jag drömt om och självklart hoppats på, men jag hade aldrig förväntat mig att det faktiskt skulle bli verklighet.

Ida Anneli. Fotograf Kjetil Nybakken

Ida Anneli Kallanvaara. Fotograf Kjetil Nybakken

Den klassiska variationen var nog det svåraste eftersom de har lutande scen i Lausanne. Vi fick coaching i sammanlagt tio minuter på den klassiska variationen på lutande scen eller i studio. Det var lite svårt att få vikten rätt så att man kunde avsluta ordentligt. Giselle-variationen gick inte riktigt som jag hoppats på varken i semi- eller i finalen. Då kom ju även nervositeten som tillägg till allt annat.

Lärarna i Lausanne var jätteduktiga. Väldigt trevliga. Coacherna hade vi bara fem minuter var åt gången så man hann bara igenom solot och få några få korrektioner innan man var tvungen att lämna scenen/golvet.

Det moderna numret hade jag valt själv. Tävlingsledningen hade valt ut fyra olika och efter att jag sett igenom alla visste jag precis vilket jag ville göra. Jag visade dem för lärarna och de höll med. Jag valde Didy feldmans solo för att jag tänkte att det skulle passa mig bra och även för att, enligt mig, var det det mest ”moderna” solot.

Det var otroligt kul att repetera in och arbeta med solot. Jag hade en jättebra lärare, Guro Nagelhus Schia, som jag tränade med flera gånger i veckan. Jag försökte hela tiden att pusha mig själv. Jag älskar solot och det känns som en befrielse att dansa det.

Det var verkligen jättetrevligt att träffa alla de andra deltagarna. Många pratade dock väldigt lite engelska, vilket gjorde det svårt att kommunicera. Men med lite hand-gester och leenden gick det fint. Jag fick många nya vänner och stämningen bland de tävlande var super.

Prix de Lausanne är verkligen en tävling jag rekommenderar till alla de som vill tävla. Det är en bra tävling och kan vara väldigt givande för dig som dansare. Ska du tävla ska du göra det för att du vill, det är då du får mest ut av det.

Det är inte nödvändigt att tävla i dans. Det beror mycket på hur du är som person. Jag kan tycka att dans egentligen är lite svårt att sätta poäng på eftersom det är så personligt för den som ser på.

Men det är absolut en superbra erfarenhet och jag ångrar absolut inte de gånger jag tävlat i dans – även då det inte alltid gått som jag velat. Det är ett sätt att lära sig att hantera press, nervositet med mera. Men som jag sagt så kan det vara väldigt olika från person till person.

Ida Anneli. Fotograf Kjetil Nybakken

Ida Anneli Kallanvaara. Fotograf Kjetil Nybakken

Jag planerar nog att åka och tävla i Stora Daldansen i år."

Varför valde du skolan i Oslo?
"Det kändes rätt för mig. Jag ville till något nytt. Nya människor, nya lärare, ny miljö – men inte alltför långt hemifrån. Man är bara cirka sex elever i klassen och det kände jag skulle var perfekt för mig.

Jag hade bara att välja mellan Oslo och Stockholm. Oslo låg närmare och som sagt så skulle vi bara vara sex personer i klassen."

Du går ut skolan i vår. Vad har du för planer efter det?
"Jag hoppas på enormt på en aspirant-plats i den norska Nasjonalballetten. Den har bra repertoar och det är en trevlig stämning bland de anställda.

Går det inte vägen som planerat, så åker jag nog till Houston i sommar. Där vill de antagligen ge mig en plats i ungdomskompaniet Houston Ballet II. Detta blev jag erbjuden redan i Lausanne."

RESULTAT
Prix de Lausanne 2013:

Femtonårige brasilianaren Adhonay Silva vann förstapriset. Foto Gregory Batardon vann

Femtonårige brasilianaren Adhonay Silva vann förstapriset. Foto Gregory Batardon

Pristagare
1 Adhonay Silva, Brasilien, Ballet Adriana Assaf, Sao Paulo
2 Li Wentao, Kina,  The Secondary Dance School Attached to Beijing Dance Academy
3 Masaya Yamamoto. Japan, Akiko Yokokura Ballet School, Nomi,
4 Leticia Domingues, Brasilien, Petite Danse School. Rio de Janeiro
5 Cesar Corrales, Kuba, Private lessons Taina Morales Nunez, Montreal
6 Joel Woellner, Australien,  Houston Ballet Academy, Texas USA
7 Francisco, Sebastiao, Portugal, Escola de Dança do Conservatório Nacional, Lissabon
8 Jiang Xianhao. Kina, The Secondary Dance School Attached to Beijing Dance Academy

Best Contemporary Dancer: Joel Woellner, Australien
Best Swiss Dancer: Miko Fogarty, Westlake School for the Performing Arts, Daly City, CA
Audience's Prize: Adhonay Silva, Brasilien

Jury Members:
Frank Andersen, ordförande, tidigare chef för den Kongelige Ballet i Köpenhamn. Internationell pedagog och iscensättare
Nina Ananiashvili, chef för  Georgian National Ballet
. Tidigare Premiärdansare vid Bolsjojbaletten i Moskva
Nanette Glushak, Representant för the Balanchine Trust. Tidigare chef för 
Scottish Ballet aoch Ballet du Capitole, Internationell pedagog och iscensättare
Arlene Minkhorst, chef för Royal Winnipeg Ballet School, Kanada

Tamara Rojo, Konsnärlig ledare av English National Ballet. Tidigare premiärdansare vid Royal Ballet i London

Jean-François Boisnon, Balettmästare vid Ballett Zürich, Schweiz
Johannes Öhman, chef för Kungliga Baletten, Stockholm

Li Cunxin, Konsnärlig ledare av Queensland Ballet, Brisbane, Australien
Tetsuya Kumakawa, Premiärdansare & chef för K-Ballet Company, Tokyo, Japan
. Vinnare av Prix de Lausanne 1989

Tävlande från Norden:
Idun Baekken, Norge, Norges Statliga Balettskola, Oslo
Ida Anneli Kallanvaara, Sverige, Konsthögskolan i Oslo
Johanne Wien Pedersen, Norge, Norges Statliga Balettskola, Oslo
Filip Hansen, Norge, Norges Statliga Balettskola, Oslo

Anders Jörlén
med tack till Ida Anneli och Susanne Kallanvaara
17 februari 2013


  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil