Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Killdag på Operan. Fotograf Alexander Kenney Kungliga Operan

Killdag på Operan. Fotograf Alexander Kenney Kungliga Operan

100 killar kollade in baletten

STOCKHOLM: En grå lördagsförmiddag fylldes Kungliga Operans entréhall av 100 killar i tioårsåldern och deras mammor och pappor. Det var sektion Unga på Operan som i samarbete med Kungliga Baletten och Kungliga Svenska Balettskolan hade bjudit in till 'Killdag' på Operan. Syftet var att pojkarna skulle få veta mer om Operan och Kungliga Baletten och kanske lockas till att börja dansa.

Jennika Antila, som är producent på pedagogiska verksamheten hos Unga på Operan, förklarar: "Vi har killdag idag, en provapå-dag där hundra killar i åldrarna 8-10 år får möjlighet att möta dans med bara andra killar och med manliga dansare, så att de inte ska komma in som ensam kille i en sal med 25 tjejer, vilket annars ofta är fallet när men besöker en dansskola ute i Stockholm för första gången. Här får de träffa likasinnade."

Coola killar. Fotograf Alexander Kenney Kungliga Operan

Coola killar. Fotograf Alexander Kenney Kungliga Operan

Många av Kungliga Balettens manliga dansare är med och fungerar antingen som faddrar under dagen eller deltar i den vanliga morgonskolan för dansarna, som pojkarna får se slutet av – med alla höga hopp bland annat. Sedan avslutas besöket med en liten föreställning i Rotundan med några av balettens manliga dansare och ungdomar som går i Kungliga Svenska Balettskolan."

Jag frågar Harald, 8 år, om han varit på Operan förut: "Jaa, jag har varit här och sett Nötknäpparen och jag ska sedan se den igen i december." "Biljetterna är redan klara, jag köpte dem redan vid midsommar" berättar pappa, som står bredvid. "Jag har stort intresse av all sorts dans och Harald har dansat tidigare, men slutat. Kanske han vill fortsätta efter det här. Det är ett jättebra initiativ!"

Så hälsas alla välkomna av balettchefen Johannes Öhman, som är jätteglad att så många har kommit. Därefter tågar pojkarna iväg i fyra olika grupper med var sin fadder och några av de äldre pojkarna från balettskolan.

Jag följer grupp 4. Väl uppe i lilla balettsalen på våning nio möter Olof Westring, premiärdansare i Kungliga Baletten, men också studerande på pedagoglinjen vid Dans- och Cirkushögskolan. Nu får killarna en kort introduktion om vad som ska ske. Man börjar, som alla dansare gör varje dag, med att värma upp kroppen och musklerna, Pojkarna får gå och springa, sträcka och tänja – allt för att undvika skador. Sedan blir det enkla övningar med ringdans, hoppsasteg, hopp och vändningar.

Så fortsätter man i någon halvtimme och som avslutning sätts stegen samman till en kort dans, som pojkarna får pröva på. Hela tiden hjälper faddrarna och danseleverna till, visar och rättar och dansar före.

Streetdance är populärt
Nästa programpunkt blir att pröva på streetdance, vilket synbarligen livar upp flera av pojkarna. En del har tydliga erfarenheter sedan tidigare, medan andra har litet svårare att vrida ben och armar rätt, men engagemanget är inte att ta miste på.

I stora balettssalen samlas sedan alla killarna för att se på när de professionella dansarna gör sin träning. Hela långsidan fylls med rader av killar, som storögt följer övningarna där man tydligt kan se att det krävs både manlig styrka och smidighet om man ska bli en god dansare.

Efter en fikarast i Operans personalrestaurang blir det så föreställning i Operans Rotunda där en grupp solister framför danser ur den aktuella Törnrosaföreställningen och en grupp pojkar från Kungliga balettskolan visar upp sig i indisk pojkdans från La Bayadère och en eldig Zorbadans koreograferad av Bartolomiej Dybowsky.

Killarna får också ställa frågor till balettchefen, som måste gallra bland frågarna, för att det inte ska ta för lång tid. Nere i operaentrén står redan föräldrarna och väntar.

Johannes Öhman får svara på många frågor. Fotograf Alexander Kenney

Johannes Öhman får svara på många frågor. Fotograf Alexander Kenney

Susanna Bjurström, du är producent och samordnare på Kungliga Svenska Balettskolan, hur har dagen varit?
"Jag tycker det här är jätteroligt, det är ett väldigt kul initiativ för att få killarna att dansa, och att vi har fyllt hundra platser direkt och hade sextio på väntelista. I år tar vi dom också till Balettskolan om ett par veckor för mera dans och då får alla plats, även de som stod på väntelistan.

Förra året var första gången vi gjorde en killdag och det var så jättelyckat att vi upprepar den i år. Vi planerar också att ha en tjejdag i framtiden.

Märks det på ansökningarna till skolan att ni har haft en killdag?
Vi hoppas och tror det. För två år sedan var det två pojkar som togs in på skolan, medan det var elva som sökte förra året och sex som kom in. Vi hoppas att det var killdagen som bidragit till detta och att trenden ska fortsätta även i är. Operan drar också fördel av arrangemanget. Alla som är här idag får möjlighet att köpa en rabatterad biljett till Karlsson på taket, en ny barnföreställning på Operan."

Är det fortfarande lika stor skillnad i antal mellan flickor och pojkar som söker till balettskolan?
"Ja, det kommer det alltid att vara. Jag har just träffat representanter för balettskolorna i Norge och Finland och det är precis likadant där. Men i Finland har de ett jättebra killprojekt ute i skolorna, som vi hoppas kunna få genomföra här i Sverige också. Då kanske vi kan locka ännu fler att söka. Jag kommer fortfarande ihåg att vi ett år hade en nyantagen klass med tolv flickor och tolv pojkar. Det vore ju en dröm om vi kunde få det igen.

Hur många elever kan ni ta in i en årskull?
"Numera har vi inget maxi- eller minimum utan vi kan ta in de som har förutsättningar för yrket, och får vi inte så många pojkar, kan vi fylla på med flickor. Det får dock inte bli för stora grupper, för man måste ha tid att följa alla eleverna och ge var och en den uppmärksamhet de behöver. Vi får en fast budget och är inte beroende av att ta in fler elever bara för få 'skolpeng'."

På frågan om det varit en bra dag svarar Johannes Öhman:
"Ja, otroligt bra, det är fantastiskt för dansen. Det här är något som vi måste fortsätta med – varje år. Ja, helst flera gånger om året!!"

Anders Jörlén
23 nov 2012

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil