Artiklar från 2008 – till idag
Att gästspelet var efterlängtat var inte att ta miste på, men det står också klart att det fordras stora resurser för att ge dessa baletter verklig rättvisa. Att se 27 vilier på den stora scenen i Göteborgsoperan var mäktigt. Och den konstnärliga nivån var hög.
Själv såg jag två solistlag två dagar i rad och det var givande upplevelser. Det unga paret Megan Zimny Gray (från USA) och Matthew Golding (från Kanada) framträdde med friskhet och charm i första aktens skördefest i vingården och med skirt skimrande ung romantik i den vita andra akten.
De mycket väldrillade och samdansande vilierna under sin ledare Myrtha var ett under av klassisk skönhet. Myrtha i det ena laget var utmärkta Nadia Yanovsky, men Sasha Mukhamedov – dotter till den store ryske dansaren Irek Mukhamedov – hade ett extra mått av kraft och stränghet i sitt kyliga utspel. När de inte dansade Myrtha framträdde de i första aktens pas de quatre – som ersätter det sedvanliga bonde-pas de deuxet – tillsammans med Emanouela Merdjanova och herrarna Mathieu Gremillet och Remi Wörtmeyer respektive Rachél Domens, Joseph Wright och James Stout. Som helhet ett mycket lyckat gästspel.
Dansportalen fick en pratstund med balettchefen Ted Brandsen och Rachel Beaujean i Göteborgsoperans kantin.
Om Giselle berättar de:
Repertoaren i Amsterdam är en blandning av det klassiska arvet och den moderna traditionen och de stora holländska koreograferna Rudi van Dantzig, Hans van Manen och Toer van Schayk.
Vi vill gärna visa fram nya unga koreografer och har varit med om att föra fram David Dawson och Krzysztof Pastor till exempel. Andra är Sidi Larbi Cherkaoui och Christopher Wheeldon och Chen-Wei Li. En ung man som vi satsar på är Juanjo Arques som är en fin dansare själv och kräver mycket av sina dansare.
Baletten finansieras till hälften av holländska staten och till 15% av Amsterdams stad. De omskrivna ekonomiska nedskärningarna drabbar inte själva baletten så hårt – man minskar med ca 5% från 80 till 75-76 dansare, men orkestern måste gå ned från 100 till 35 musiker, vilket gör att vi måste lägga mycket pengar på extra musiker för våra företällningar. Totalt räknar man med en nedskärning på ca 50% inom kultursektorn.
Vi turnerar en hel del, dels inom Holland med ca 17-20 föreställningar runt om i landet varje år. I Amsterdam kommer ca 40% av publiken från närområdet. På senaste tiden har vi gästspelat i Peking, London, Turkiet och nu här i Göteborg. Teatern här är underbar och alla är så vänliga – det är en av våra bästa upplevelser."
En fantomräddning gjorde då Nadja Sellrup, som en timme senare intog scenen med total säkerhet, underbar lätthet och en rörande fin rolltolkning. Arsen Mehrabian gjorde även han en utomordentligt fin insats som James och som balettens onda genius Madge fick vi ännu en lysande karaktärstolkning av Hugo Therkelson.
I senare föreställningar har briljanta insatser gjorts av den unga Desislava Stoeva – debut i Sylfidens roll – och Olof Westring, som dansat rollen som James tidigare.
Internationellt beröm
Föreställningen uppmärksammades även i brittiska Financial Times, där Gerald Dowler bland annat berömmer paret Andersens iscensättning och Mikael Melbyes scenografi med dess äkta Bournonville-stil, Martin Säfströms mästerliga ljussättning och Henrik Vang Christensens passionerade tolkning av musiken.
Nadja Sellrup får välförtjänt beröm: "If she was tense, Nadja Sellrup showed it not a jot, delivering a touching interpretation of the title-role with a soft, unforced technique, a true sense of style and a joyful and trusting character. Her movements were executed in lyrical arcs of dance and her deeply moving death scene pierced the heart."
Anders Jörlén
9 juni 2012
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision