Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Helsingfors: Bajadären vid Nationaloperan – Minna Tervamäki som Nikiya sista gången

Den till sägnernas Indien placerade baletten Bajadären är tillbaka på Nationaloperan. Verket är en klassiker, och speciellt den andra akten – Skuggornas rike – är berömd och älskad hos balettens vänner.

Nationalbalettens disciplinerade corps de ballet dansar unisont och professionellt denna akt igenom där en olycklig och drogpåverkad Solor drömmer om sin älskade Nikiya. Hon i sin tur har blivit dödad av ett ormbett, och skulden för detta bar Solors blivande hustru, Gamzatti, svartsjuk på rivalen.

Minna Tervamäki i Natalia Makarovas Bajadären. Fotograf Sakari Viika

Minna Tervamäki i Natalia Makarovas Bajadären. Fotograf Sakari Viika

Baletten Bajadären är värd dess renommé och kan rekommenderas åt alla. Nationaloperans stora scen inrymmer dekoren som ska föra åskådaren till sagan, det finns rikligt av intressanta vändningar i berättelsen, stora scener och enstaka soli med fin dans med solister och grupper.

Minna Tervamäki som dansare
Denna vår pensioneras flera dansare på Nationaloperan. Ledande ballerinan Minna Tervamäki, den första som balettchefen Kenneth Greve nominerat till danseuse etoile, är en av dem. Hon har gjort sin karriär vid Nationaloperan (med början 1986) och dansat de centrala rollerna.

Publiken minns henne som en vacker Odette/Odile i Svansjön – och här tänker jag på italienarnas motsvarande "bella" i den vida meningen, den krävande titelrollen i Giselle samt rollen som en härskarivrig Myrtha, en alldeles underbar Tatjana i Eugen Onegin, och mycket mer.

Även om Minna Tervamäki nu har slutat sin aktiva karriär på Nationaloperan fortsätter hon att dansa i egna produktioner. Därtill fortsätter hon med att göra egna koreografier, och kommande är Dansmats på operan som har sin premiär 4 maj i Almisalen.

Minna Tervamäkis Nikiya
Minna Tervamäki ritade med sin gedigna dans samt mimik ett trovärdig porträtt av tempeldansörskan Nikiya. Speciellt märktes den vighet och smidighet hon kom med bland annat i sina cambres bakåt - ryggen böjlig och armarna ackompanjerande rörelsen.

Minnas dansstil har genom hela karriären varit lugn och sansad, detta i den bästa meningen, något som ofta kan ses hos vissa ryska ballerinor. Här kom jag att tänka på Uljana Lopatkina, och på den coola attityden och koncentrationen som tränger in till publiken.

Samtidigt varm och närvarande var Minnas Nikiya, och glad i sin kärlek till Solor.

Minna Tervamäki och Michal Krcmár. Fotograf Sakari Viika

Minna Tervamäki och Michal Krcmár. Fotograf Sakari Viika

En sofistikerad Nikiya här, och den personliga habitus i de varierande rollerna – både när hon gestaltat en vit roll i klassikerna som när hon dansat något annat med en artist från ett annat dansgenre. Jag minns hennes och Robert Sher-Machherndls gemensamma afton på Savoyteatern och hennes och Kaari Martins flamencoinspirerade kväll på samma scen något senare: det har varit experiment med något annat.

Minnas konst och flödande dans uppskattas och ivriga fans i publiken finns det mycket av – det syntes på hennes sista föreställning och på artistträffet strax efteråt – artisten ville bemöta sin publik och besvara deras frågor. Det blev en ganska utdragen tillställning jämfört med liknande av tidigare, många ville ha också autograf.

Minna själv skulle flyga tidigt på nästa morgon till Paris för att öva för nästa projekt, ingen vila för en dam i bästa skick!

Andra solister i Bajadären
Minna Tervamäkis partner i Bajadären, Michal Krcmár visade i Solors roll åter sitt kunnande. Den här dansaren är atletisk och har en bra teknik, och speciellt hans hopp i de egna soli väcker entusiasm hos publiken. Michel är och lyser på scenen som en grannens pojke som alla önskar till sin svärson – en säker och trovärd prinsgestalt och partner åt sina damer. I Bajadären är dessa damer två, förutom Nikiya också Gamzatti.  

Barbora Kohoutková gjorde en trovärdig Gamzatti. Hon är den säkra ballerinan från de stora scenerna, här gällde det att vara självständig, elak och kylig. Hon är som den maktlystna bruden beredd att satsa allt för att behålla sin position som blivande hustru. Dansstegen var utstuderade, det som vi var vana att se i tiderna då Barbora dansade permanent i Helsingfors i början av sin internationella och framgångsrika karriär.

Maki Kirjonen och Jaakko Eerola i Bajadären. Fotograf Sakari Viika

Maki Kirjonen och Jaakko Eerola i Bajadären. Fotograf Sakari Viika

Gästande artister bidrar till att öka kunskaperna i en grupp och ge inblick både till dansarna och publiken om något som inte syns på hemmaplan – och vice versa.

Vissa artister i Nationalbaletten har under året visat sig i mycket positiv utveckling. Jag tar som exempel Linda Haakana vars dansarkaraktär och mognad numera syns i de enstaka solistiska rollerna. Det finns även andra i Nationalbaletten vars utveckling man intresserad följer med.

Någon gång kommer man på tanken att det skulle vara viktigt att en dansare får sina chanser i rätt tid, inte för sent och inte heller för tidigt. I fråga om detta har balettchefer och andra ett stort ansvar.  

I titelrollen i Bajadären ses i kommande föreställningar till den 27 april även Salla Eerola, Maria Baranova och  Eun-Ji Ha som Solor Jaakko Eerola, Michal Krcmár och Nicholas Ziegler, som Gamzatti Maki Nakagawa, Barbora Kohoutková och Petia Ilieva. Bronsguden dansas av Frans Valkama, Johan Pakkanen och Nikolas Koskivirta.

Anita Jokela
24 apr 2012

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil