Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lena Andren i Granada: På jakt efter äkta flamenco  

Jag reste till Granada främst för att uppleva två saker, Alhambra och flamenco. Och i likhet med många andra kulturturister i jakt på ”the real thing” undrade jag om det fanns någon ”äkta” flamenco kvar i Granada? Och som så ofta sker när man söker efter ett svar hittar man ett annat - mycket viktigare - svar.

Granada är en av Flamencon födelseplatser och dagens flamenco är ett resultat av att Andalusien i allmänhet och Granada i synnerhet präglats av att muslimsk, judisk, kristen och romsk kultur mötts, stötts och blandats med varandra.

Pilar Fatardo visar nerv och intensitet. Fotograf Lena Andrén

Pilar Fatardo visar nerv och intensitet. Fotograf Lena Andrén

Och ja, trots McDonalds, Coca Cola och en blomstrande turistindustri finns det ”äkta” flamenco i Granada, även för en tillfällig besökare. Till exempel kan man se (ännu) oetablerade grupper uppträda på restauranger, jag såg en grupp som bestod av fyra medlemmar, Pilar Fatardo (dans), Sergio ”El Colorado” (sång), José Cortés (dans, sång, tablas) och Alfredo Mesa (gitarr). De fyra hade karisma och de var samspelta vilket gjorde att de kunde ta ut svängarna och utmana varandra. De hade också den närvaro och nerv, parat med teknisk skicklighet, som krävs för att uppnå ett tillstånd av vibrerande energi - en förutsättning för riktigt bra flamenco.  

Att få tillfälle att se oetablerade unga artister är en orsak att resa till andra länder eftersom det endast är på plats man kan se sådana framträdanden, inte bara i flamenco utan i alla sorters dans. Det är på plats som man kan se unga, lovande och ambitiösa grupper/artister som inte är tillräckligt resursstarka för att ta sig utom landets gränser. De är ofta, i likhet med de fyra ovannämnda, mycket sevärda och kan till och med vara intressantare än vissa överetablerade stjärnor som slentrianmässigt ger show efter show.

Den bild turisten ofta ser...

Den bild turisten ofta ser...

Visst finns det också ”turistflamenco”, som den kallades av mina lokala kontakter. Men inte heller här är det så enkelt som det låter. Det var definitivt ingen ”vykortsflamenco” med artister i grälla färger, snarare en trött flamenco i en överexploaterad klassisk flamencomiljö. Men det som egentligen gjorde det till något man som flamencointresserad helst vill undvika var publiken. Cueva Los Tarantos båda grottor var bräddfyllda av turister som storögt betraktade, fotograferade och filmade den för dem exotiska dansen. Artisterna hade antingen sett bättre dagar eller så var de bara uttråkade av att dag efter dag behöva uppträda inför turister - som vilken sevärdhet som helst.

Det finns både likheter och skillnader mellan de gästspel som kommer till oss på turnéer och denna ”turistföreställning”. Hur föreställningen blir beror en hel del på sammansättningen av publiken. Om majoriteten i publiken består av personer som ser föreställningen som något exotiskt (oavsett om det är klassisk balett, flamenco eller tango eller någon annan dans) är risken stor att det blir en mer eller mindre oengagerad uppvisning. Detta upplevde jag för några år sedan under en Svansjöföreställning på Globen, brrrrrrrr…

Ett handfast exempel på hur viktig publiken är för att skapa en upplevelse fick jag i Alhambra. Under mitt första besök på dagtid passerades jag av busslast efter busslast av turister. Det var så slentrianmässigt oengagerat att jag fick en känsla av att de kunde ha befunnit sig var som helst bara det fanns ett tillräckligt berömt monument att bli fotograferad framför. Några dagar senare, nära midnatt, var vi fem personer som satt helt stilla i ena änden av Patio de los Arrayanes. Vi var en fullständigt uppmärksam och närvarande publik. Och vi fick vår belöning, vi fick se monumentet komma till liv och se stenarna dansa inför våra ögon.

Och det tror jag även hade hänt om flamencoartisterna i Cueva Los Tarantos plötsligt upptäckt att publiken framför dem var totalt engagerad. En föreställning skapas inte endast på scenen utan också i salongen, av publiken vars koncentration och medvetna närvaro bidrar till att stimulera och utmana artisterna.

Lena Andrén
9 nov 2009


  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil