Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Stora Daldansen 2009: Lettland sopade dansgolvet

Lettland skickade två dansare till Mora att delta i den 22:årgången av Stora Daldansen. Båda kammade hem priser och utnämningar i stor konkurrens med 27 andra deltagare från Estland, Finland, Norge, Island och Sverige.

Alise Prudane, 17 år, tog hem första priset i juniorklassen på 500 euro, samt vann även publikens pris, dvs publiken på finalen den 23 maj röstade fram henne som bästa dansare. Priset var en tupp från Nusnäs. Dessutom fick hon äran att åka till tävlingen i Grasse i november i år. Hon tävlade med Odettes variation ur Svansjöns andra akt samt med tamburinvariationen ur Esmeralda.

Vinnare 2009 Stora Daldansen

Sju dansare belönades vid finalen i Stora Daldansen i Mora 2009. Från vänster: Alise Prudane Lettland, Per Andreas Bach Hovdal Norge, Karolina Niemi Finland, Tuukka Piitulainen Finland, Sirkka-Liisa Forslund Mora, Lilli Dahlberg Finland, Catinka Åman Träger Sverige, Tuomas Haukka Finland. Fotograf Cristian Hillbom

Juniorvinnaren ska efter prisutdelningen få dansa sitt bidrag igen, i det här fallet Esmeralda. Men hon hade packat ned sin tamburin och den gick inte att finna med så kort varsel så vi fick se en underbar Esmeralda-variation igen, dock utan tamburin.

Hennes landsmaninna Ieva Racene, 18 år som deltog i seniorklassen fick även möjlighet att åka till tävlingen i Grasse i år. Hon deltog med en Paquita-variation samt ett modernt verk, My Idea av Ilja Vlasenko till musik av Bach. De båda dansarna går på balettskolan i Riga där Mikhail Baryshnikov en gång började som balettelev.

Lettlands två dansare med tränare

Lettlands tränare gladdes sig åt sina adepters framgångar i Mora. Alise Prudane har tre priser i handen, publikens pris som är Nusnästuppen, samt första priset i juniorklassen och resa och uppehälle till Grasse. Ieva Racene håller i handen inbjudan med resa och uppehälle i Grasse. Fotograf Cristian Hillbom

Den tredje dansaren som åker till Grasse blev Niklas Blomqvist, 18 år, från Svenska Balettskolan i Stockholm. Han gjorde Franz´ variation från Coppelias tredje akt samt en mycket personlig och härlig version av Paul Taylors Tico-Tico.

Stora Daldansen delar in deltagarna i två grupper, juniorer mellan 15 och 17 år, och seniorer mellan 18 och 20 år. Av de 29 deltagarna i årets tävling var det 10 som tävlade som seniorer. Att tävla som senior innebär att andra variationen måste vara ett modernt verk på högst tre minuter.

Finland tog hem tre priser av de fyra dansare som gick till finalen. Tuomas Haukka, 17 år som med sina två mycket korta variationer övertygade domarna att han var värd ett fjärde pris. Solors variation ur Bajadären på 53 sekunder och Basilios variation ur Don Quijote på 56 sekunder.

Tuukka Piitulainen, 16 år (som du kan läsa mer om längre ned på sidan), tog hem tredje pris med variationen ur Nötknäpparen och Franz´ version ur Coppelia.

Lilli Dahlberg från Finland fick andra pris samt även Nils-Åke Häggboms pris, som innebär resa och uppehälle och att få vara med på tävlingen i Grasse i år. Hon gjorde Cupidos variation ur Don Quijote och Svanhildas variation ur Coppelia.

Per Andreas Bach Hovdal Norge

Per Andreas Bach Hovdal från Norge, kammade hem segern i seniorklassen. Totalt är han på scenen i 3.36 minuter, men det föregås av timmar av träning även i Mora, bilden från ett av träningspassen i Mora parken. Fotograf Cristian Hillbom

I seniorklassen delade Norge, Finland och Sverige på placeringarna. Per Andreas Bach Hovdal vann första pris med ett solo från Paquita samt en stark tolkning av Preludium i giss-moll av Andreas Heise.

Karoliina Niemi från Finland fick andra pris med en Paquita-variation samt ett solo av Merja Snellman till Led Zepplins musik.

Catinka Åman Träger gjorde Gamzattis variation ur Bajadären och ett modernt verk av Madeleine Karlsson.

Cornelia Medrek kom till finalen i Mora men fick inget pris här, men mottog Gösta Svalbergs pris den 13 maj vid vårföreställningen på Svenska Balettskolan i Stockholm.

sminkning

Sminkning på gång. Fotograf Cristian Hillbom

Ieva Racene Lettland

Ieva Racene från Lettland. Fotograf Cristian Hillbom

Resultat:
Junior 15-17 år
1:a pris 500 € Alise Prudane, Lettland
samt publikens pris och även resa och uppehälle i Grasse
2:a pris 350 € Lilli Dahlberg, Finland
samt Nils-Åke Häggboms pris som är resa och uppehälle i Grasse
3:e pris 200 € Tuukka Piitulainen, Finland
4:e pris diplom Tuomas Haukka, Finland

Senior 18-20 år
1:a pris 500 € Per Andreas Bach Hovdal. Norge
2:a pris 350 € Karoliina Niemi, Finland
3:e pris 200 €  Catinka Åman Träger, Stockholm

Resa till och uppehälle i Grasse:
Ieva Racene, Lettland
Niklas Blomqvist, Stockholm

Juryn i Mora 2009

Juryn vid Stora Daldansen är en samlad balettexpertis från olika delar av Europa. Från vänster: Tiit Härm, chef för Estlands Nationalbalett i Tallinn. Marc Ribaud, chef för Kungliga Operans balett samt även ordförande i juryn både i Mora och i Grasse. Caroline Llorca, rektor för balettelevskolan vid Operan i München. Nils-Åke Häggbom, konstnärlig ledare för Confidencen, tidigare även chef för baletten vid Operan. Richard Suttie, premiärdansare på Nationalbaletten i Oslo. Fotograf Cristian Hillbom

Ett porträtt av en dansare: Det här det mest roliga jag gör

Tuukka Piitulainen, elev på finska Nationalbalettens elevskola deltar för första gången på en internationell danstävling. Dansportalen fick en pratstund med Tuukka mellan repetitionerna på Mora parkens scen vid tävlingen Stora Daldansen.
Tuukka Piitulainen Finland

Tuukka Piitulainen svävar över scengolvet i Mora parken vid en av repetitionerna inför fredagens semifinal. Fotograf Cristian Hillbom

Vad är det som inspirerat dig att hålla på med dans?
Jag såg min allra första dansföreställning som femåring och blev redan då fascinerad särskilt av musiken. När jag var åtta år såg jag Nötknäpparen och tyckte det var den vackraste baletten av all dans jag hittills sett i mitt unga liv. Jag bestämde mig för att jag också ville lära mig det och sökte och tog mina första lektioner strax efter den föreställningen. Det var visserligen bara ett par dagar i veckan, men jag kände mig så motiverad. Musiken och rollkaraktärerna, framförallt prinsens roll i Nötknäpparen var en så stark maskulin karaktär som jag också ville bli.

Du är i snart 17 år, så du har hållit på med dans i nästan nio år!
Ja, jag är inne på mitt nionde år men jag antogs som nioåring till Nationalbalettens elevskola. Idag är jag den ende som är kvar i skolan sedan jag började, alla andra har slutat. De flesta av mina kamrater tröttnade när de var en 13-14 år, då hade de ändå hållit med dans i sex år av sina liv.

Hur ser en vanlig dag ut för dig?
Tre dagar i veckan, tisdag, torsdag och fredag går jag upp klockan sju och kommer till balettskolan klockan nio. Efter uppvärmning har vi balettlektion mellan 10.00 och 11.30. Fram till kl 13.00 har vi lektioner som kan handla om modernt, repertoar, jazz eller karaktär. Efter lunch har vi baletteori och det pågår fram till klockan 16.00.

Två dagar i veckan, måndag och onsdag går vi på ett gymnasium för vanliga teorilektioner från morgonen fram till klockan 16.00. Mellan 17.15 och 20.30 har vi balettlektioner på balettskolan, efter lektionernas slut vid halvniotiden, håller vi på med piruetter och stora hopp för att göra något extra roligt som inspiration. Vi avslutar dagen med en bastusittning och det är ett skönt tillfälle att prata igenom dagen med sina klasskompisar. Jag brukar inte vara hemma förrän efter halv elva de kvällarna.

Lördag är den roligaste dagen eftersom vi endast har balettlektioner från nio på morgonen fram till cirka 13.00. Då har man chans att pröva mer av det man lärt sig tidigare och utveckla sin teknik.

Gör du något annat vid sidan av dansträningen?
Jag har spelat klassisk violin fram till nu men har slutat med det. Jag spelade även trummor i ett band. Det var roligt att göra det eftersom det var min chans att umgås med kompisar utanför balettskolan.

Har du tid att t ex gå på bio?
Bio?, säger Tuukka och ler och underförstått finns det saker som måste prioriteras bort även i en ung dansares liv.

Om du skulle få frågan från en ung person som ska börja dansa, vad skulle du ge för råd och inspiration?
Jag skulle vilja att personen får chans att älska balett på samma sätt som jag gjorde en gång. Det här är det roligaste jag någonsin gör och det inspirerar mig hela tiden att utvecklas som person och dansare, säger Tuukka Piitulainen och ser ut att trivas med att mäta sin dansprestation med de övriga tävlande vid årets Stora Daldansen.

Han fick senare tredje pris i juniorklassen vid finalen den 23 maj.

Cristian Hillbom
25 maj 2009


  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil