Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lena Andrén, danskrönika: En ljusnande framtid för den svenska dansen?

Under två intensiva veckor i maj genomförde avgångselever och yngre årskullar av dansare och nycirkusartister från Kungliga Svenska Balettskolan, Balettakademien och Danshögskolan föreställningar på olika scener i Stockholm. Eftersom dansutbildningarna, i synnerhet den klassiska utbildningen, har diskuterats under våren bestämde jag mig för att se så många som möjligt.

Mitt starkaste intryck är att föreställningarnas kvalitet förbättrats avsevärt. Sånär som på några undantag hade de högt tempo och kändes genomarbetade och genomtänkta. Något som jag verkligen uppskattade var att de tjugo avgångseleverna presenterades för publiken i inledningen av Breaking Boundaries av och med Kungliga Balettskolan, modern och klassisk linje, och Balettakademien på Dansens Hus.

Ur "Dgdg Wroom" i koreografi av Ambra Succi. Fotograf Carl Thorborg

Ur "Dgdg Wroom" i koreografi av Ambra Succi. Fotograf Carl Thorborg

Däremot är det inte helt lätt att sia om den svenska dansens framtid utifrån Blandprogram - Kungliga Svenska Balettskolan, Obsessive Dance Disorder - Balettakademien, Breaking Boundaries – Balettakademien och Kungliga Svenska Balettskolan, 2 Parts – Dansarutbildningen, Danshögskolan och 3rd Time Lucky – Nycirkusutbildningen, Danshögskolan. Men bland de entusiastiska eleverna som verkligen gav allt (och litet till) lade jag som vanligt märke till lovande talanger – som det skall bli spännande att följa.

Det fanns också några koreografier som verkligen fångade mitt intresse. Till exempel Helena Franzéns solo Kristall, vars kristallskarpa rörelsematerial skickligt tolkades av Mirja Brunberg. Piazzolla: klart-slut av Tim Almaas som gjort en elegant tåspetskoreografi som de tio eleverna verkligen verkade trivas med. Flux Pod av Subjazz hade en cool ton som visade Balettakademiens avgångselever från deras bästa sida. Thomas Caleys och Petter Jacobssons Niagara falls – a meditation on Romanticism, som överraskade genom sin meditativt repetitiva form – och den enorma mängd skum som plötsligt började välla in på scenen genom en öppen port.

Helena Franzéns Kristall från Breaking Biundaries. Fotograf Carl Thorborg

Helena Franzéns Kristall från Breaking Biundaries. Fotograf Carl Thorborg


Mest spännande är dock att se elevkoreografier och några som hade en intressant form och kreativt tänkande var Vilse i Pannkakan av Celia Berndtzen, Sophia Calizaya Malygina och Danielle de Vries som präglades av en positiv energi och nyfikenhet, På väg av Linda Kukko, en intressant dansare i ett tufft solo, Utan titel #1 av Hanna Åhs som kunde ses som en underfundig kommentar över arbetarkampens avdöda tillstånd och den charmerande Winter Thicket av Linnea Lindqvist.

De nybakade professionella dansarna från de gymnasiala utbildningarna vid Kungliga Svenska Balettskolan och Balettakademien är ännu är mycket unga, både som dansare och som människor. De står inför den krävande utmaningen att snabbt lära sig hur yrkeslivet fungerar. Ett sätt att underlätta övergången vore ett ungdomskompani som skulle kunna fungera som en länk mellan utbildningen och verkligheten, dvs arbetsmarknaden med kompanier, koreografer, arrangörer och andra organisationer. Och om jag skall döma av vad jag snappat upp kanske det kommer ett sådant kompani så småning om. Marie Brolin-Tani har redan startat ett danskompani för unga, Unga Danskompaniet. Det består av fem svenska och fem danska dansare och kommer att ge sin första föreställning på Helsingborgs Stadsteater den 22 oktober.

Kunglga Svenska Balettskolan med Per Jonssons Rivers of Mercury från Breaking Boundaries. Fotograf Carl Thorborg

Kunglga Svenska Balettskolan med Per Jonssons Rivers of Mercury från Breaking Boundaries. Fotograf Carl Thorborg

Syftet med Danshögskolans postgymnasiala utbildningar är inte endast att utbilda studenterna i yrket utan också att fördjupa deras kunskaper. Och i studentkoreografierna i 2 Parts av och med årskurs 2 av Dansarutbildningen fanns försök till ett utforskande. Det mest intressanta av dessa var Alma Vuorinens minimalistiska solo som utgjorde del ett av Mariagatan 2f, 3 tr. Detta ser jag som en frukt av de teoretiska studier som ingår i utbildningen.

Om nycirkusutbildningen haft en liknande effekt på sina avgångsstudenter går inte att säga eftersom de inte visade några egna verk utan medverkade i John-Paul Zaccarinis 3rd Time Lucky, som trots vissa ljuspunkter allt för mycket influerades av en lika fjantig som tjatig flabb-grabbighet som ställde de kvinnliga artisterna åt sidan. Med det som verkligen tog ner intrycket var att en tortyrscen användes som underhållning – ren omdömeslöshet! Kanske är denna skillnad mellan utbildningarna – och kvalitén på föreställningarna - en konsekvens av att Nycirkusutbildningen är en mycket ung (högskole)utbildning som ännu söker sin form.

Lena Andrén
9 juni 2008


  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil