Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Artikelarkiv

Klicka på valfri månad för att se tidigare artiklar.


  • Hold med Anton Borgström och Robin Sundberg på Dansens hus i Stockholm. Foto Erik Linghede

    Kroppar används för att förmedla känslouttryck


    STOCKHOLM: I dunkelt ljus pågår rörelse som en aldrig sinande källa. Blackboxen som utgör Dansens hus lilla scen förstärker känslan av intimitet. Publiken får komma nära dansarna Anton Borgström och Robin Sundberg som med sin fysisk bjuder på en resa mellan människor. Mötet är i fokus.Könsroller är som bortsuddade och de båda dansarna kan representera ett älskande par, vänner, syskon eller vilken annan relation som helst. Här ges stor plats för egen tolkning.



  • Nadja Sellrup i Cantus in Memory of the Dancing Queen. Foto Mats Lindgren

    Hjärtat i svensk dans drar mot norr


    PITEÅ: Sveriges danscentrum förflyttades norrut – till 65:e breddgraden för att vara exakt – när Dans i Nord höll sin Festival i Piteå.Magneten som drog talangerna mot norr är den dynamiska konstnärliga ledaren för Dans i Nord: Marie Larsson Sturdy. Det är hennes andra år på posten och hon har redan ingjutit ny energi i regionen.Till årets festival hade hon samlat det bästa av nordisk dans till öppningsföreställningarna. Första kvällens gala bjöd på en betydelsefull premiär i form av Joakim Stephensons Falling into Place med musik av Hugo Therkelson, båda dansare i Kungliga Baletten.



  • Postscript. Foto Rahi Rezvani

    Innovativt, dansant, humoristiskt


    STOCKHOLM: När Nederlands Dans Theater 2 gästar Dansens hus i Stockholm bjuds publiken på tre verk av koreograferna Alexander Ekman, Johan Inger och duon Paul Lightfoot och Sol León. Först ut är ”Postscript” koreograferad av de båda sistnämnda. Det är vackert, akrobatiskt och stilrent.Dansarnas goda balettekniska färdigheter lyser starkt. Rörelserna är genomarbetade, precisa och linjerna fortsätter långt ut i periferin. Som åskådare vaggas man in i en känsla av lugn, där någon annan styr med säker och stabil hand. Vardagsstressen rinner av.



  • A's adventures med Pascal Marty och Jenna Fakhoury. Foto Bengt Wanselius

    Underbart och udda på Göteborgsoperan


    GÖTEBORG: Adolphe Binder, som är konstnärlig ledare för GöteborgsOperans danskompani, har valt nytt tema för säsongen 2014-2015: "Wonderland – Udda och underbart". Säsongens första dansprogram har fått namnet Wonderland/Wasteland . Det består av två timslånga verk.Aftonen inleds med A's Adventures av den slovakiske koreografen Anton Lachky. Verket börjar med skönsång av högsta klass när den tysk-norska mezzosopranen Lena Haselmann framför en Mozartaria. Hela ensemblen står då still i grupp bakom henne. Haselmann, som tack och lov återkommer med sång, medverkar också högst fysiskt i föreställningen.



  • Ur Touch of Gravity. Foto Jonas Lindqvist

    Jag visste inte om det skulle bli en premiär!


    HELSINGFORS FESTSPEL: Susanna Leinonen Company visar ett nytt verk, Touch of Gravity, på Almisalen i Nationaloperan."Det var inte alls klart att den här premiären skulle bli till", berättar koreografen Susanna Leinonen för åskådarna efter föreställningen. "Ett barn är på väg meddelade gruppens dansare en efter en då repetitionerna inletts."Susanna kunde dock samla och få ihop en grupp som hann jobba sig igenom repetitionsprocessen. Under den svetsades dansarna samman och verket såg ut att kunna bli som koreografen tänkt – och färdig inom utsatt tid.



  • Elsa Marianne von Rosen. Foto Enar Merkel Rydberg

    Vi minns Elsa Marianne von Rosen


    KÖPENHAMN: En av 1900-talets främsta svenska ballerinor har gått bort. Elsa Marianne von Rosen föddes 1924 som dotter till greve Reinhold von Rosen och tillbringade sina första år på Tessinslottet Åkerö i Sörmland. Nio år gammal flyttade hon till sin farmor Elsa i Stockholm för att gå i skola där.I Stockholm upptäckte hon vid ett besök på Kungliga Operan, där hon såg Lille Petters resa till månen . En klasskamrat tog henne med till Vera Alexandrovas balettskola, där hon tog sina första klassiska danssteg. Väl hemma startade hon en egen skola där hon undervisade sina klasskamrater med egna påhittade steg.



  • John Neumeier with Helene Bouchet in the making of »Tatjana«. Photo Holger Badekow

    John Neumeier: Ballet’s Guardian Angel


    HAMBURG, TYSKLAND: There are few in the dance world as dedicated to the artform as John Neumeier. He has raised the Hamburg Ballet to international status and given them a vast repertoire of major ballets. He has established a school, a youth company and is also one of the great conservers of our dance heritage through the Neumeier Foundation, founded in 2006. I spoke to John Neumeier at the Foundation: part home part museum. When did your passion for collecting begin?



  • Stockholm 59° North repeterar Pontus Lidbergs Tactile. Foto Mats Lindgren

    Vi vill ge dansen ett hem i Norrbotten!


    PITEÅ: Dans i Nord heter en ganska ny verksamhet i Norrbotten som ska sprida all sorts dans till dem som bor i vårt nordligaste län. Dansportalen har talat med Marie Larsson Sturdy, verksamhetschef och konstnärlig ledare för Dans i Nord, som är i full gång med att planera inriktning och innehåll."Dans i Nord går ifrån det 'gamla', det vill säga från att vara ett regionalt utvecklingscentrum för dans, till vårt nya uppdrag: att vara en länsdansinstitution" berättar Marie. "Ett mycket spännande uppdrag där jag bland annat infört Dansfesten, Unga dans i Nords verksamhet, sommarkurser, daglig träning och workshops  för professionella dansaktörer samt samarbeten med olika internationella koreografer och danskompanier med mera.



  • Iskra Ring. Foto Base23

    Ett liv fyllt av dans


    STOCKHOLM: Vi är många som fått ta del av Iskra Rings genuina danskunskaper och erfarenheter. Min egen upplevelse är att Iskra brinner för dans och för att coacha närhelst det behövs och önskas. Vi träffas en solig sommardag på Dans och Cirkushögskolan (DOCH) där Iskra är huvudlärare i klassisk balett. Jag gratulerar till Ivo Cramér-stipendiet och hon är märkbart rörd. Jag inleder med att fråga hur hon började dansa."Häromdagen associerade en kollega klassisk balett med finkultur. Jag reagerade negativt och kände inte igen mig. När jag växte upp var kultur nästan gratis och tillgängligt för alla, inte något som förknippades med några få." Iskra växte upp i Serbien efter andra världskrigets slut. Det var fattigt och ont om mat. Hon berättar:


För fler artiklar – Klicka på valfri månad för att se tidigare artiklar.

Återställ

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil