Dansportalen
Armand och Marguerite lyckliga på landet. Marijn Rademaker och Sue Jin Kang. Foto Stuttgarter Ballett

Armand och Marguerite lyckliga på landet. Marijn Rademaker och Sue Jin Kang. Foto Stuttgarter Ballett

Kameliadamen – Die Kameliendame

Balett av John Neumeier.
Musik: Frédéric Chopin
Scenografi och kostym: Jürgen Rose
Urpremiär i Stuttgart 1978 med Marcia Haydée i titelrollen

Kameliadamen är en av de stora, genomarbetade romantiska, dramatiska baletterna från andra delen av 1900-talet, skapade av koreografer som Kenneth MacMillan, John Cranko och John Neumeier.


Handling:

Prolog. Kurtisanen Marguerite Gautier är död, hennes ägodelar auktioneras bort.
Marguerites tjänarinna Nanina finner en dagbok och tar den med sig.
Monsieur Duval vandrar genom rummen och minns Marguerite. Även hans son
Armand anländer. Han rörs av minnena av kärlekssagan med Marguerite och bryter samman.

Akt I. På en teater befinner sig både Marguerite och Armand, de ser baletten Manon Lescaut. Armand grips av Manons olyckliga öde och räds inför tanken att han skall gå samma öde till mötes som den unge studenten des Grieux, vars kärlek till Manon leder till hennes död och hans olycka.

Armand presenteras för Marguerite av sin vän Gaston. Hon roas av att Armand tar historien så allvarligt. Hon bjuder de båda unga männen hem på supé. Under festen drabbas Marguerite av svåra hostattacker. Armand följer henne in i sovrummet för att stödja henne. Han förklarar sin innerliga kärlek för henne.

Marguerite har hemlighållet sin sjukdom för att kunna fortsätta njuta av sin 'beskyddares', den rike Greve N, gunst och rikedom. Hon vill inte lämna sitt lyxliv. Hon grips dock av Armands uppriktiga känslor och de förenas.

Akt II. Marguerite och Armand tillbringar en tid av ansvarsfri och stormande lycka med sina vänner på det lantställe Greve N ställt till hennes förfogande. När Armand reser till Paris över dagen får hon besök av M. Duval. Han begär att hon ska lämna Armand så att han kan leva ett anständigt liv. När Marguerite protesterar vädjar han till hennes samvete. Han förklarar att Armands syster inte skulle kunna få ett passande giftermål om skandalen blir känd.
Förtvivlad ger Marguerite efter. M. Duval förstår att hennes känslor för Armand är äkta, men att hon avstår från sin egen lycka för hans skull.

Hon packar och reser hastigt till Paris. Armand skyndar efter, men återfinner henne i grevens armar.

Akt III. Åter i Paris. Armand möter Marguerite och hennes väninna Olympia. Bitter av svartsjuka flirtar han med Olympia och förför henne.

Dödssjuk har Marguerite kallat Armand till sig. Hon ber honom att bryta med Olympia då förhållandet gör henne ont. Armand och Marguerite förenas på nytt, men i en dröm återser hon Manons olyckliga öde och överför känslorna till sig själv. När hon vaknar minns hon löftet till M. Duval och hon lämnar Armand för andra gången.

På en bal möts de igen och Armand anklagar henne öppet för lösaktighet.

I Marguerites tomma våning. Armand förstår har förlorat henne för alltid.
Han tar farväl av sin far. Då kommer Nanina och ger honom Marguerites dagbok.

Han läser.
Marguerite berättar hur hon som i en dröm åter sett baletten om Manon och identifierat sig med hennes olycksöde. Allt snurrar, personerna i baletten rör sig i hennes huvud. Som sin sista åtgärd ger hon sin dagbok till Nanina och ber henne lämna den till Armand.

Marguerite dör, glömd av alla.

Stilla stänger Armand hennes dagbok.

Anders Jörlén

Die Kameliendame. Foto Bolsjojteatern

Die Kameliendame. Foto Bolsjojteatern

NorrDans
GöteborgsOperan
Dans i Nord

Läs mer här:

Powered by SiteVisionlänk till annan webbplats