Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Balettens handling Coppelia

Nicole Rhodes och Nikolaus Fotiadis i Coppelia. Foto Carl Thorborg

Coppélia

Akt 1
Ungdomarna i en ungersk by roar sig med dans och lekar. Vid torget bor dockmakaren Dr Coppelius. I ett av fönstren sitter en vacker ung flicka, kan det vara Dr Coppelius dotter?

Franz fattar intresse för den vackra flickan och försöker fånga hennes uppmärksamhet – förgäves. Svanhilda – Franz fästmö – blir ändå svartsjuk på flickan i fönstret.

När Dr Coppelius kommer ut för att ta sig ett glas på värdshuset låser han dörren noga men – på väg över torget tappar han nyckeln. Svanhilda och hennes vänner plockar upp den och bestämmer sig för att undersöka huset och se vem den okända flickan är.

Nu har även Franz beslutat sig för att träffa den mystiska skönheten. Han klättrar in genom ett fönster.

Akt 2  
Försiktigt smyger flickorna in i Coppelius verkstad och finner till sin förtjusning att huset är fullt av mekaniska dockor som de lyckas sätta i rörelse. Svanhilda finner flickan i fönstret som visar sig vara dockan Coppélia.

När Dr Coppelius hörs återvända, flyr flickorna i panik men Svanhilda blir kvar och gömmer sig i Coppélias alkov.

Dr Coppelius är besatt av sin vackra skapelse och gör allt för att försöka få henne levande. Han tar fram Coppélia – det vill säga Svanhilda, som nu klätt sig i dockans kläder.

Franz  klättrar in genom fönstret men överrumplas av Dr Coppelius som bjuder honom på vin – med sömnmedel i. När Franz somnat tar Coppelius fram sin magibok och finner en formel för att överföra Franz själ till dockan.

Svanhilda spelar med i Dr Coppelius upplivningsförsök och till hans glädje börjar dockan dansa, ja han hör till och med hennes hjärta slå och han blir allt ivrigare.

I ett obevakat ögonblick lyckas Svanhilda få liv i Franz och de avslöjar spelet med Coppélia som till Coppelius förtvivlan fortfarande bara är en docka.

Akt 3
På torget är det stor fest med anledning av att byn fått en ny fin kyrkklocka. Svanhilda och Franz firar sin trolovning men Dr Coppelius kräver ersättning för sina förstörda dockor. Borgmästaren tröstar honom dock med en summa pengar och bjuder på ett glas på värdshuset.

Coppélia i Stockholm

gavs första gången på Svenska Teatern 1896 (kor. Max Glasemann). Den återkom på Kungliga Operan 1928 (kor. Jan Cieplinski); 1944 (kor. George Gé); 1958 (kor. Mary Skeaping) och 1980 (kor Hans Brenaa).

Den 6 november 2009 hade Marc Ribauds version Sverigepremiär. Han har förlagt handlingen till George Méliès filmstudio i Paris kring sekelskiftet 1900.

Méliès var filmregissör, trollkarl, dansare och dockmakare. Handlingen anknyter till hans tidiga stumfilmer, som var fyllda av äventyr och mekaniska figurer. Méliès har tagit dockmakaren Coppelius plats och Svanhilda och Frans är aktörer i hans filmer. Intrigen följer i övrigt originalet ganska nära.

Coppélia hade premiär i Paris 1870 och kan anses vara slutet på den franska romantikens storhetstid. Parisoperan stängdes samma år på grund av en belägring under fransk-tyska kriget.

Koreografin var av Arthur Saint-Léon – en populär dansare och koreograf, känd för sina lättsamma baletter. Musiken är av Léo Delibes. Librettot av Charles Nuitter bygger på en berättelse av E T A Hoffmann. Temat Dr Coppelius-Coppélia förekommer också i Offenbachs opera Hoffmanns äventyr.

Ett tragiskt kuriosum: Svanhilda dansades 1870 av den blott 16-åriga Giuseppina Bozzachi som, när operan stängde och lönen uteblev, hamnade i fattigdom och misär och dog av smittkoppor och feber på sin 17-årsdag, den 23 november 1870. Även Saint-Léon dog 1870 av en hjärtinfarkt.

Nästan inget av Saint-Léons koreografi återstår. Dagens uppsättningar bygger oftast på en version av Marius Petipa (St Petersburg 1884) vidare bearbetad av Lev Ivanov och Enrico Cecchetti.

Försök att återföra baletten till dess franska tradition har gjorts bland annat av Pierre Lacotte i Paris 1973 och i Danmark av Hans Brenaa, som även satte upp sin version i Stockholm 1980.

Tidigare versioner på Stockholmsoperan: Max Glasemann 1896, Jan Cieplinskij 1928 och Mary Skeaping 1958. Marc Ribaud presenterade sin uppsättning, i scenografi och kostymer av Dirk Hofacker, den 6 november 2009.

Edite Frandsen satte upp baletten i Malmö 1954 och Teddy Rhodin 1966, Ulf Gadd gjorde en egen version i Göteborg 1979 och Pär Isberg gjorde sin för Kinesiska Nationalbaletten i Peking 2002.

Coppélia var den första balett som framfördes av den nystartade Norske Operas Ballett 1958.

Ytterligare kuriosa: Den store dansören Erik Bruhn gjorde sina sista framträdanden i Stockholm som Dr Coppelius och hans landsman Niels Bjørn Larsen dansade Dr Coppelius på sin 80-årsdag 1993.

Anders Jörlén

Skånes Dansteater
  • 2019-12-22
    Elin_David_NötknäpparenSVB
    Charmerande nötknäppare från Svenska balettskolan i SVT
    GÖTEBORG: På julaftonskvällen kl 19.45 serverar SVT 2 en fin julklapp för oss som gillar dans. Då visas en charmerande, smakfull, välgjord version av baletten Nötknäpparen , producerad av Svenska Balet...
  • 2019-12-13
    malinthoorsksbserenad1
    Malin Thoors: dansare, koreolog och balettmästare med bred internationell erfarenhet
    STOCKHOLM: Malin Thoors ska under skolåret 2019-20 instuderar baletten ”Serenade” på Kungliga Svenska Balettskolan inför vårens föreställningar 13-14 mars på Riddarfjärdsteatern.Ett verk skapat av den...
  • 2019-12-01
    Seb M Mareld
    Dansglädje, drömmar och disciplin
    GÖTEBORG: Svenska Balettskolan i Göteborg fyller i år 70 år. Dansportalen har träffat Svenska Balettskolans konstnärlige ledare Sebastian Michanek och pratat om skolan, hans egna dansdrömmar och hur S...
  • 2019-11-27
    FlemingFlindt1
    Flemming Flindt: Jag fick förmånen att leka, men gjorde det med allvar. Ny biografi
    KÖPENHAMN: Utbildad i Köpenhamn blev Flemming Flindt dansör i världsklass, med, från 24 års ålder, sex år som danseur étoile (ungefär premiärdansör) på Parisoperan. Därefter 12 år som mycket produktiv...
  • 2019-11-20
    FAS Cullberg1
    Cullberg muting their skin
    STOCKHOLM: Since May 1:st 2014 Gabriel Smeets is the artistic director at what was earlier known as the Cullbergballet, now Cullberg. He comes from Valkenburg, Netherlands where he was born in 1958.I ...
  • 2019-11-12
    Vem KSB
    Kungliga Svenska Balettskolan med ett massivt dansprogram
    STOCKHOLM: Dansportalen har fått en intervju med konstnärlig chef Cecilia Selander Moss vid Kungliga Svenska Balettskolan. Cecilia är själv utbildad vid skolan och har en bakgrund som dansare, balettm...
  • 2019-11-06
    Proxy 1
    "Norrdans ska ha en inriktning mot en ung publik"
    HÄRNÖSAND: Danschefen Martin Forsberg tog över Norrdans i augusti 2018. ”Jag har varit chef här i ett år och två månader nu,” berättar Martin. ”Jag är född uppväxt i Härnösand men lämnade staden som f...
  • 2019-10-30
    Grasse1
    Samira Bethkes succé vid årets tävling i Grasse
    GRASSE, Frankrike: Den stora stjärnan vid de internationella balettävlingarna i Grasse, var sjuttonåriga Samira Bethke från Sverige. Hon erövrade första pris i årets högsta kategori.Samira tränar nu v...
  • 2019-10-24
    Marlen
    Marlen Fuertes Castro: "Dansen har valt mig, det är inte något som jag har kunnat välja bort"
    VAISON LA ROMAINE, FRANKRIKE: Éric Vu-An har av Vaison Danse 2019 blivit ombedd att sätta upp Don Quijote i den lilla staden Vaison la Romaine i Vaucluse.Denna 23-åriga festival har alltid strävat eft...
  • 2019-10-18
    Aspects Willmanstrand
    Världsstjärnor på balettgala
    WILLMANSTRAND/LAPPEENRANTA: Balett och dans är populärt i Willmanstrand/Lappeenranta, kallad för lindarnas stad. Uppgången för denna konstform i orten startade i och med att operabalettens solistdansa...
  • 2019-10-08
    Näss 5, foto Charlotte Audureau
    Marie Larsson Sturdy: Det är viktigt att sprida danskonsten i hela Norrbotten
    PITEÅ: Dansportalen har besökt Dans i Nord, Sveriges nordligaste institution för professionell danskonst, lokaliserad i Piteå men med nästan en fjärdedel av Sveriges yta som arbetsområde.
  • 2019-10-02
    Nathalie Nordqvist och Jonatan Davidsson. 
    "People say that it is enriching to be a dancing parent"
    STOCKHOLM: "Jonatan and I had a discussion about whether we really wanted to post this picture or not as it is very revealing. Besides being naked, it shows us quite openly. However, we see it as a wa...
  • 2019-09-23
    Ernst Meisner
    Ernst Meisner: It is very much a classical based school
    AMSTERDAM: Ernst Meisner is Artistic Coordinator for Junior Company – Dutch National Ballet. Mr Meisner has been running the Junior Company since it was created 2013 and from 2018 he is also in charge...
  • 2019-09-15
    Oliver ensemble
    Oliver! Imponerande unga artister och självklara i sina roller
    GÖTEBORG: För mig är det en utmaning att göra en hel musikal med koreografi och regi, säger Fredrik Benke Rydman – en av vår tids mest efterfrågade koreografer.I föreställningen finns en ensemble på i...
  • 2019-09-09

    Haruka Sassa: En dröm att få dansa Giselle
    STOCKHOLM: När applåderna som vällt in tystnar tar balettchefen Nicolas Le Riche till orda. På scenen står alla dansare som medverkat i Giselle samt den stora legendaren Natalia Makarova. Noggrant tac...
  • 2019-09-02
    DQ Sammatti
    Don Quijote från en mysig ladugård
    HELSINGFORS: Det dansades också under sommaren: Helsingfors dansinstitut har i 20 års tid haft ett sommarläger i Sammatti, ett naturskönt område väster om Helsingfors. Lägret leds av professionella da...
  • 2019-08-26
    Nikisha Fogo
    Det är en dansares eget ansvar att utvecklas som artist
    STOCKHOLM/WIEN: Premiärdansösen vid Staatsballett i Wien, stockholmsfödda Nikisha Fogo, har varit tillbaka i sin hemstad för ett besök hos föräldrarna. Dansportalen fick en intervju med henne.
  • 2019-08-12

    Svenska Balettskolan med en storslagen dansfest
    GÖTEBORG: Mareld Deluxe en storslagen dansfest i år. Mareld är egentligen en årlig föreställning som Svenska Balettskolan i Göteborg anordnar med sina egna elever och inbjudna gäster. Den ligger i van...
  • 2019-08-05
    AMS National Ballet
    “It seems the board of the house likes what I do!”
    AMSTERDAM: Ted Brandsen is a well-known person at contests like Prix de Lausanne and other ballet events. Mr Brandsen has been assistant artistic director for the Dutch National Ballet and resident ch...
  • 2019-07-29
    Carsten Jung and Alina Cojocaru in John Neumeier's Liliomat the Nijinsky Gala XLV, 2019Photo Kiran West
    Song and Dance at Hamburg Ballet’s Nijinsky Gala
    HAMBURG: Despite the theme of ‘Song and Dance’, this year’s Nijinsky Gala XLV avoided the usual glitter and virtuoso thrills to include works of thoughtful depth and contrast, making it a most unusual...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision