Dansportalen
FearOfSeparationSVBModernt2019

Fear of separation med elever från Svenska Balettskolan. Foto Tilo Stengel

Svensk balettskolan i Göteborg med modernt program:

"Utmana eleverna och få dem att våga växa i sina känslor, att följa sitt innersta för att uttrycka det i dansen"

GÖTEBORG: "Genom att göra ett helt modernt program fick eleverna möjlighet att helhjärtat fokusera på den moderna nutida dansen. De fick mera tid och en möjlighet att gå djupare in i ämnet. Vi är ju en skola som springer ur Göteborgsoperan och vi ville koppla utbildningen till den professionella branschen. I programmet är det bland annat dansare från Göteborgoperans Danskompani som arbetat med och koreograferat för eleverna," säger Sebastian Michanek, konstnärlig ledare för Svenska Balettskolan i Göteborg.

SCHH!SVBModerntprogram2019

Schh! med elever från Svenska balettskolan. Foto Tilo Stengel

 Jag frågar skolans konstnärliga chef Sebastian Michanek varför han har valt att göra ett helt modernt program?
Det gjorde vi av olika orsaker. Dels som ett ’statement’ för hur viktig den moderna nutida dansen är i utbildningen idag. Vi kommunicerar med eleverna om att det inte finns någon värdering i vilken typ av dansare de slutligen blir, modern, street, musikalartist eller balettdansare. Vilket de än blir måste de ha en stark modern teknik.

Genom att göra ett helt modernt program fick eleverna möjlighet att helhjärtat fokusera på den moderna nutida dansen. De fick mera tid och en möjlighet att gå djupare in i ämnet. Vi är ju en skola som springer ur Göteborgsoperan och vi ville koppla utbildningen till den professionella branschen. I programmet är det bland annat dansare från Göteborgoperans Danskompani som arbetat med och koreograferat för eleverna.

Jag tycker det har blivit ett lyft för hela utbildningen här i Göteborg i och med att den moderna nutida dansen har lyfts upp till ett huvudämne under ledning av konstnärlig ansvariga Nina Höglund.

Den moderna träningen ger eleverna en större fysisk kapacitet som de kan tillgodogöra sig i all dans.

Hur ser samarbeten med Göteborgsoperan ut, planer för framtiden?
Vi samarbetar på olika sätt. Vi ser alla deras gen. rep. (sista repetitionerna innan premiären). Våra elever undervisas kontinuerligt av och har workshops med dansare från Göteborgsoperans Danskompani.

Den 11 juni ska vi fira skolans 70-års jubileum på Göteborgsoperans stora scen, ”Svenska Balettskolan – Mareld Deluxe”. I det programmet kommer samtliga elever på skolan att deltaga. Inbjudna är också elever från de nordiska och internationella yrkesskolor som våra elever kan söka till efter grundskolan.

Vi har även bjudit in före detta elever som gästdansare. Vi har kontakt med ett 20-tal av dem som nu är professionella dansare och arbetar över hela världen. Det kommer att bli en tre och en halv timmes galaföreställning.

NinaHöglund

Nina Höglund, konstnärlig ledare. Foto Emmy Jonsson.

Jag får en intervju med Nina Höglund konstnärlig ansvarig på skolan för utbildningen inom den moderna nutida dansen.
Nina har en gedigen erfarenhet och bakgrund inom den moderna dansen som dansare, danslärare och tidigare konstnärlig chef vid Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm.

Hur har du tänkt angående innehållet i föreställningen?
Föreställningen handlar om gemenskapen som vi finner i att skapa något tillsammans, om allas likvärdighet och om att vi respekterar varandra. Den handlar om att lita på varandra och låter oss följa med i den gemensamma strömmen av rörelser, minnen och nya utmaningar.

Hur har du valt koreografer?
Jag har velat att eleverna ska få möta och vara delaktiga i de processer som den nutida dansen av idag innefattar.

Det är viktigt för eleverna att de kommer i kontakt med professionella koreografer och dansare för att får ta del av och förberedas för professionens arbetssätt och förväntningar. Att de utmanas och uppbådar det mod det kräver i mötet med dess danskonstnärer för att utvecklas i kreativa processer. Det kräver tålamod och tid.

Det här har blivit möjligt genom samarbetet med Göteborgsoperan och Göteborgsoperans Danskompani.

Har koreograferna arbetat efter någon speciell linje?
Jag ville att de skulle prioritera arbetet med en kreativ process. Att skapa tillit och inspirera eleverna till att växa och vara medskapande. Det innebär att eleverna får möjlighet att samarbeta, respektera varandra och vara lyhörda för varandra och koreografen.

Att förstå vad som förväntas av dem i en kreativ process. Naturligtvis måste det arbetet anpassas utifrån elevernas ålder och kunskapsnivå.

För de yngre eleverna var det viktigt att de i mötet med koreografen Camilla Wiehen fick tillgång till sin egen konstnärlighet genom sitt gestaltande i de specialbeställda koreografierna.

Elevernas utveckling i Jenny Malmborgs koreografi har kunnat förstärkas genom att Jenny i sin undervisning har fört samman deras teknikträning och det sceniska uttrycket som koreografin krävde till en helhet.

För mig var det viktigt att införa Heidi Vierthalers metod ”Stream-Flow” på skolan. Den handlar om att utveckla dansarens personliga rörelsematerial. Den har en funktionell ingång till hur man använder kroppen och den hjälper till att utveckla en avancerat artikulerad kropp.

Toby Kassell och Ingeborg Zackariassen har kunnat vägleda eleverna så nära en professionell arbetsprocess som möjligt. Eleverna har i en trygg miljö fått utmanas att klara av att gå utanför sina upplevda gränser.

GratitudeSvenskaBalettskolanModern

Gratitude med elever från Svenska balettskola. Foto Tilo Stengel

Det är även två elever från årskurs 9 som har koreograferat varsitt stycke, hur har det fungerat?
Alla elever i årskurs 9 erbjöds att göra koreografi, April Aurivillius och Carla Mardones Ekberg anmälde sitt intresse. Jag har varit handledare i arbetet med deras skapande. De var väldigt tydliga och stabila i sina konstnärliga idéer. Med tiden gick jag in och stöttade på olika sätt, med positiv ”feedback” och ibland med tydliga direktiv.

Det är viktigt och utvecklande för de elever som har lust att koreografera att de tidigt får möjlighet till det.

Hur lång har repetitionsperioden varit?
Vi har repeterat i perioder när det varit möjligt för koreograferna att närvara. De yngsta eleverna började repetera redan tidigt i höstas. Mauro Rojas lärare på skolan och jag har haft ansvaret för repetitionsarbetet när koreograferna inte varit där.

Det är till fördel för eleverna att få möjlighet att arbeta under en längre period. Då har de möjlighet att ta till sig, slipa på och fördjupa materialet mera.

Vad tycker du är väsentligt att betona i utbildningen för den moderna nutida dansen?
Det är viktigt att kontinuerligt utvärdera vad man fyller utbildningen med i förhållande till professionen, att hela tiden hålla ett öga på den professionella scenen.

Utifrån det måste man arbeta med infärgning i utbildningen. Att implementera och anpassa det arbetet efter elevernas förutsättningar för att förbereda dem så mycket som möjligt inför att möta ett professionellt dansarliv.

Avslutningsvis frågar jag Nina hur eleverna har reagerat under arbetets gång?
Det har varit en pågående process och ett kontinuerligt arbete att utmana eleverna och få dem att våga växa i sina känslor, att följa sitt innersta för att uttrycka det i dansen. Efterhand har de vuxit in i arbetet och vågat mer.

Det har skett mycket positivt i deras utveckling under repetitionsperioden och med framförandet av föreställningen. De har blivit öppnare och vågar mer med sin dans.

I,You,FutureSvenskaBalettskolanModernt

I/You/We The Future med två elever från Svenska balettskolan. Foto Tilo Stengel

Modernt program Svenska Balettskolan:

Together (T) in our mind
En modern nutida dansföreställning skapad för, av och med blivande dansare från Svenska Balettskolan i Göteborg

Svenska Balettskolan i Göteborg presenterade 9-10 mars fyra föreställningar på Göteborgsoperans lilla scen för utsålda hus inför en entusiastisk publik.
I föreställningen framfördes sju olika verk.

”Minnen” koreografi Camilla Wiehen
Camilla har ett förflutet som dansare, koreografassistent och repetitör.
Idag är hon adjunkt på Dans och Cirkushögskolan och undervisar och koreograferar på Balettakademin i Stockholm samt på Kungliga Svenska Balettskolan. I hennes verk ”Minnen” gestaltar årskurs 4 ”längtan efter något som var, som är eller kan bli”.

”Fear of separation” koreografi April Aurivillius
Dansades av årskurs 6. April är elev i årskurs 9 på Svenska Balettskolan.
Hennes verk handlar om hur man kan befinna sig i en grupp med människor men att man lätt kan skiljas från dom och bli placerad bland andra.

”Schh!” koreografi Camilla Wiehen
Dansades av årskurs 5. I det här stycket tas vi med ut i skogen där hemligheter finns som inte alla kan se - bara den som stannar upp och lyssnar.

”Nubes sin Caras” koreografi Carla Mardones Ekberg
Framfördes av årskurs 8-9. Carla är elev i årskurs 9 på Svenska Balettskolan. Det här verket handlar om de som finns i vår närhet som upplevt ensamhet, en tomhet som ingen som varit där kan förstå, som moln utan ansikte.

”Gratitude” koreografi Jenny Malmborg
Jenny har ett förflutet som dansare både i Sverige och utomlands. Hon är utbildad danspedagog vid Danshögskolan i Stockholm.

Idag undervisar hon i både balett och modern nutida dans vid Svenska Balettskolan i Göteborg. Hennes verk dansades av årskurs 6. Stycket vill uttrycka den mest hälsosamma känslan av alla människans känslor, att tacksamhet är dubbel lycka i förundran.

”Zusammen” koreografi Heidi Vierthaler
Heidi har som dansare arbetat med några av de mest framstående danskompanierna och koreograferna i Europa och USA, bland annat the Forsythe Company, Ballet Frankfurt, GötegorgsOperans Danskompani och Pacific NorthWest Ballet. Heidi undervisar och skapar verk för danskompanier, festivaler och universitet runt om i välden.

I sin nya kreation ”Zusammen” har hon genom att arbeta med sin metod ”Stream-Flow” skapat ett verk med dansarnas medskapande i fokus. Verket framfördes av årskurs 7.

”I/You/We The Future” koreografi Toby Kassell och Ingeborg Zackariassen
Toby Kassel
är dansare i GöteborgsOperans Danskompani. Han är utbildad vid Royal Ballet School i England. 2005 var Toby nominerad till ”most outstanding male dancer” av Dance Europe Magazine. Tony arbetar också som kreatör.

Ingeborg Zackariassen är född i Bergen. Hon är dansare i GöteborgsOperans Danskompani.
Ingeborg har även arbetat med bland annat Skånes Dansteater och varit dansare vid den Norska Nationalbaletten. Ingeborg arbetar också som kreatör.

Margareta Lidström
8 april 2019

Jag ville bara dansa
NorrDans
Dans i Nord
GöteborgsOperan

Läs mer här:

Powered by SiteVisionlänk till annan webbplats