Dansportalen
SDD18 vinnare

Pristagare 2018 (fr v) Wilma Randler, Stockholm; Gabriel Gudim, Oslo; Heide Cecile Baastad Christensen, Oslo; Jonas Kåge, konstnärlig ledare; Shoma Ogasawara, Oslo; Rio Morisawa, Stockholm; Laura Grieta Grinberga, Riga. Foto Cristian Hillbom

Stora Daldansen ger unga dansare chans att möta publik

FALUN: 39 dansare kom till årets tävling av Stora Daldansen/Nordic Baltic Ballet Competition. Av dem var 24 juniorer och 15 senior från Sverige, Norge, Finland, Island och Lettland.

Till finalen gick 15 dansare, varav endast 5 juniorer. Jury var Amanda Bennet, Schweiz, Hans Nilsson, Sverige, Bérangère Andreo, Frankrike, Frank Andersen, Danmark och Eva Kloborg, Danmark.

Dansportalen har intervjuat några dansare på tävlingen. Du kan här möta Shoma Ogaswara, som blev etta bland seniorerna, Gabriel Gudim, trea bland juniorerna, Auguste Marmas, Rio Morisawa, tvåa bland seniorerna och Ryo Sasaki.

SDD18 ShomaOgasawara

Shoma Ogasawara i Acteons varation från Diana och Acteon. Foto Cristian Hillbom

Möt Shoma Ogasawara, 19 år. Konsthögskolan i Oslo.

Du går nu sista året på Konsthögskolan.

Ja, jag tar examen i år.

Var fick du din första balettträning?

Jag började dansa balett i Tokyo när jag var sju. 2015 fick jag ett stipendium vid en japansk tävling och studerade utomlands vid Vaganova-akademien en kort termin.

Sedan mötte jag Magnus Johansen i Japan och beslöt mig för att göra en audition för Konsthögskolan.

Och jag är glad att jag kom till Oslo.

Vilka planer har du inför hösten, har du gjort några auditions?

Jag ska börja vid kompaniet i Brno, Tjeckien.

Du gjorde en mycket fin variation ur Diana och Acteon och även din moderna variation var njutbar. Är du en klassisk eller en modern dansare eller gillar du båda lika mycket?

Jag skulle vilja göra båda!

När jag kom till Norge hade jag inte någon stor erfarenhet av samtida dans. Men nu är jag mer intresserad av samtida dans än balett.

SDD18 Gabriel Gudim

Gabriel Gudim i Franz variation från Coppelia. Foto Cristian Hillbom

Möt Gabriel Gudim, 15 år. Balettskolen vid den Norske Opera & Ballet i Oslo.

Det blir tredje gången gillt på en kort tid! Först Prix de Lausanne, sedan Daldansen och nu till tävlingen i Grasse! Men allra första ska du till San Francisco? Är det ett resultat av Prix de Lausanne-tävlingen?

Ja! Jag var väldigt tursam och fick många erbjudanden om plats på olika skolor genom mitt deltagande i Prix de Lausanne. Valet föll på San Francisco Ballet School och jag är väldigt tacksam för det.

Hur länge blir du i SF? Är det inte stor utmaning att som 15-åring ge sig iväg till USA på egen hand?

Till att börja med i tre år. Jo, det blir en utmaning, men jag gläder mig väldigt.

Har du några internationella förebilder som du gärna följer när du nu håller på att ta steget in i en mer vuxen dansvärld?

Det har jag, såklart. Till exempel Daniil Simkin, Cesar Corrales, Mikhail Baryshnikov, Yoel Carreño och Leonid Sarafanov.

Vad har balettskolan i Oslo betytt för dig under utbildningen till dansare?

Allt, hittills...

SDD18 Auguste Marmus

Auguste Marmus, 15 från Göteborg. Foto C Hillbom

Möt Auguste Marmus, 15 år. Svenska Balettskolan i Göteborg.

”Jag har gått i balettskola sedan jag var nio år, men hållit på med dans sedan jag var i treårsåldern.”

Det här är sista året i grundskolan vid Svenska Balettskolan i Göteborg och från hösten börjar Auguste på Kungliga Balettskolan i Stockholm – den klassiska linjen.

När vi fångar upp Auguste Marmus har han varit med om en tvåtimmars Bournonville-klass, som leddes av Frank Andersen och Eva Kloborg.

”Jag är van vid Vaganovatekniken, som används på balettskolan. Detta var en annorlunda dansundervisning. Sättet man håller huvudet och armarna och hur man bygger upp dansen.”

Frank korrigerade dig ett par gånger, vad hjälpte han dig med?

”När man står vid stången gäller det att stå på sitt ståben, och inte bara grabba tag i stången. Han ville att jag skulle kunna släppa stången utan att tappa balansen.”

Hur förberedde du dig inför tävlingen i Falun?

”Vi har 1,5 timme variation på schemat varje vecka, och på dessa lektioner förbereder vi oss för vad vi ska visa upp på t ex Daldansen. Danslärarna är ett stöd eftersom de föreslår vilken variation som passar just mig. Jag gjorde Fågel Blå från Törnrosa samt Satanella.”

Vad har du lärt dig av att vara med i tävlingen?

”Det är min första tävling, bara att komma hit är en merit som jag har tagit mycket lärdom av. Fågel Blå är en vacker variation, den är kort eftersom jag bara gör det manliga solot. Satanellan är intressant eftersom den har bra musik och innehåller steg som jag gillar att göra." Och Auguste visar en 'Jeté par terre' för Dansportalen.

Vad gör du när du inte dansar?

”Inte mer än att äta och sova, men jag gillar också att laga mat – särskilt kött – och sen så gillar jag också att göra musik (jag har faktiskt sålt en CD).”

Har du någon favoritbalett som du har sett?

”I Frankrike såg jag en föreställning av Alvin Ailey Dance Theater i ”Revelations”, den glömmer jag inte."

SDD2018 Rio Morisawa

Rio Morisawa i Auroras variation från Törnrosa. Foto C Hillbom

Möt Rio Morisawa, 19 år och Ryo Sasaki, 19 år. Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm.

Det ska strax bli final i årets tävling i Falun. Jag har bokat en tid med två dansare som gick till finalen. Båda är från Japan men studerar på Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm. Men var är mina intervjuobjekt? Inspicienten Sara lyckas hitta dem i logerna, som ligger under scenen, och några minuter senare dyker de upp, färdigsminkade till kvällens final. Rio har ett vackert diadem i håret, som det ska vara när man ska dansa Auroras variation från Törnrosa. Ryo har sminkat ett par distinkta vita prickar vid ögonen inför Solors variation från La Bayadere.

Hur kommer det sig att ni åker från Japan till Stockholm för att få er dansundervisning, är ju en naturlig fråga att ställa?

”Det finns ingen nationell dansutbildning i Japan, på samma sätt som i Sverige, eller i många andra länder i Europa. Alla utbildningar i Japan måste man betala.”

Rio började dansa på en privatskola i Tokyo när hon var fyra år därför att hennes mamma älskade balett. Hon gjorde det också och höll på med träningen i Japan i nära 10 år. För två år sedan kom Rio till Stockholm och Kungliga Svenska Balettskolan.

SDD18 Ryo Sasaki

Ryo Sasaki i Solors variation från La Bayadère. Foto C Hillbom

 

Ryo kom också till Stockholm för två år sedan. Hans mormor drev en dansskola i Osaka och båda hans föräldrar är dansare. Så det var ett bananskal han flöt in på när han började med dans.

Han hade redan vänner i Stockholm som berättade om skolan och utbildningen, så Rio åkte till Stockholm och gjorde intagningsproven till skolan.

”I Japan måste man ha ett jobb vid sidan om dansträningen för att kunna finansiera den. Här kan man koncentrera sig på själva undervisningen till 100 procent.”

En utbildning i Japan kostar ca 10 000 kr per termin, vilket är mycket pengar för en tonåring även i Japan.

Rio säger att det är intressant att komma till Europa för sin utbildning, att möta nya lärare och dansare. De både valde själva sina klassiska variationer medan skolan föreslog den moderna variationen, båda gör solon ur John Neumeiers Vaslaw. Tidigare har de varit med på tävlingar i Japan.

Ryo har varit på en audition i Türingen i Tyskland fått ett års kontrakt med ett kompani i staden. Rio ska nu börja åka på auditions och ett andra pris i Daldansen ger väl en extra motivation.

Cristian Hillbom

2 april 2018 

Resultat Stora Daldansen 2018

Juniorer (15-16 år)
1. Laura Grieta Grinberga - Lettland
2. Wilma Randler - Sverige
3. Gabriel Gudim - Norge

Seniorer (17-19 år)
1. Shoma Ogasawara - Norge
2. Rio Morisawa - Sverige
3. Heidi Cecile Baastad Christensen - Norge

Nils Åke Häggboms pris - Maria Pushkova - Norge

Publikens pris - Hrefna Kristrún Jónasdóttir - Island

Vald att få vara med på tävlingen i Grasse, Franrike
Laura Grieta Grinberga - Lettland
Jack Hartill - Norge
Gabriel Gudim - Norge

SDD18 Grasse

Fr v Maria Pushkova, Oslo (Nils Åke Häggboms pris). Till Grasse åker Jack Hartill, Oslo, Gabirel Gudim, Oslo och Laura Grieta Grinberg, Lettland. I mitten Jonas Kåge, konstnärlig ledare, och Bérangère Andreo, som utöver att vara med i juryn även representerar tävlingen i Grasse. Foto Cristian Hillbom

NorrDans
GöteborgsOperan
Dans i Nord

Läs mer här:

Powered by SiteVisionlänk till annan webbplats