A WEB MAGAZINE ABOUT DANCE – EST. 1995

Dansportalen

Artikelarkiv

Klicka på valfri månad för att se tidigare artiklar.
  • 2014-07-28
    Daria Klimentova and Vadim Muntagirov. Photo by ASH

    A Fabulous Finale for Daria Klimentova


    LONDON: The fans were out in full force for the final performance of Daria Klimentova and Vadim Muntagirov and the vast Royal Albert Hall throbbed with emotion. They couldn’t have chosen better than to finish on that most romantic of ballets, Romeo and Juliet and in Derek Deane’s spectacular version in the round.Czech ballerina Klimentova danced her last Juliet on the day before her 43rd birthday, and bid farewell to the English National Ballet where she has been a principal since 1996.  Her Romeo, Muntagirov, only joined the English National Ballet in 2009 when he graduated from the Royal Ballet School. Wayne Eagling, then director of the company, tempted him with the promise that he would dance Albrecht in his first year and it proved an offer too good to refuse.


  • 2014-07-21
    Simone Damberg Würtz in Four Seasons. Photo by Benedict Johnson

    Talent pours in from north of the border


    LONDON: Scottish Ballet made a rare visit to London with Krzysztof Pastor’s Romeo and Juliet . Pastor sets the ballet in the nineteenth century, the opening street battles are fought in Mussolini’s Italy, the substance of the love story plays out in the 50s and the funeral takes us to modern times. And the dance rides like a rollercoaster on Prokofiev’s sweeping melodies. Pastor is a rare choreographer in that he excels in large scale works, using the ballet vocabulary but giving the lexicon a distinctly modern feel to make the drama immediate and thrilling. The passion of the love scenes, the angry fights, the menace oozing from the black shirted Capulets and the devastating finality of the deaths kept the audience enthralled.


  • 2014-07-14
    Aurélie Dupont/Hervé Moreau i Daphnis et Cloë. Foto Agathe Poupenay

    Daphnis et Chloé: en sublim upplevelse


    PARIS: När ridån går upp möts man av Daniel Burens svartvitrandiga signum på den jättelika ytan. därpå följer en, i mitt tycke, ganska fascinerande scenografisk uppvisning av olikfärgade kvadrater, romber och andra former.Nästan som en konstutställning. Den svartvita randen återfinns i kanten på alla dessa former. Färgerna är också vackra utan att var påträngande.Daniel Buren är en konceptuell konstnär född 1938 i Paris närhet. Han är välkänd i världen och de karakteristiska svartvita ränderna sägs vara inspirerade av tyget i gamla franska baldakiner.Omärkligt smyger dansverket igång till extremt svagt ljud av den eminenta orkestern, sakta växer musiken i styrka.


  • 2014-07-07
    Nolwenn Daniel+Pierre-Arthur Raveau i fjärde satsen. Foto Agathe Poupenay/ONP

    Höga förväntningar infrias delvis


    PARIS: Att se Parisoperans balett i ett klassiskt program med verk av George Balanchine och Benjamin Millepied innebär högt ställda förväntningar och mina reflexioner är färgade av det. Generellt är det ett ypperligt kompani som bjuder på en njutbar danskväll.I nyuppsättningen av Palais de Cristal (Symfoni i C ) möts man i första satsen av röda(!) tutuer, långt från den mest spridda versionen med genomgående vita kostymer. Amandine Albisson och Mathieu Ganio öppnar i ganska högt tempo och dansar elegant och säkert.



NorrDans
GöteborgsOperan
Dans i Nord

Läs mer här:

twitter
Instagram
Instagram

Powered by SiteVisionlänk till annan webbplats